حسابداری فروشگاهی، با چالش محاسبه و ردیابی موجودی کالا همراه است. ثبت دقیق ارزش، برای هر شغلی حیاتی است، ولی برخی از جنبه‌های حسابداری فروشگاهی، آن را از سایر صنایع جدا می‌کند.
کد خبر: ۱۲۸۲۵۸۶

 در این نوع حسابداری عمدتاً، شما وظیفه دلهره‌آور ولی ضروری ردیابی موجودی را دارید. پیگیری موجودی شما باید شامل محاسبه هزینه‌ها و همچنین نظارت بر تعداد هر کالای موجود در انبار باشد.

این یکی از اصول اساسی حسابداری دقیق است. در ادامه این مطلب به بررسی سایر اصول این روش و فرمول‌های حسابداری پرداخته‌ایم.

اصول حسابداری فروشگاهی و فرمومل های آن

 

 تعریف حسابداری فروشگاهی

 

برنامه حسابداری فروشگاهی، در ساده‌ترین حالت خود، هزینه موجودی کالا را نسبت به قیمت فروش محاسبه می‌کند. وقتی نام حسابداری فروشگاهی را می‌شنوید، موجودی کالا را در ذهن بیاورید: زیرا این واقعاً همان چیزی است که در این نوع حسابداری، انجام می‌شود.

به عبارت دیگر، نرم افزارحسابداری  راهی برای ردیابی هزینه موجودی کالا است که در مقایسه با سایر روش‌های موجود ساده‌تر است. پیش فرض اصلی این است که شما برای هر چیزی که می‌فروشید یک اصل ثابت را در نظر بگیرید و سپس این رقم را برای ارزش خرده‌فروشی موجودی خود برای محاسبه هزینه اعمال کنید.

 

اهداف حسابداری فروشگاهی

 

  • ثبت مواد مختلف موجود در فروشگاه.
  • ثبت کلیه مسائل مربوط به مواد موجود.
  • نشان دادن ارزش سهام نگهداری شده.
  • فراهم آوردن مبنایی برای تعیین نرخ انتشار.
  • حساب کردن بدهی هزینه تحصیل کلیه مواد برای حساب نهایی مربوطه یا کار خاصی که برای آنها لازم است.
  • کمک به ذخیره‌سازی کافی مواد برای پاسخگویی به خواسته‌های مصرف کنندگان.
  • حفظ و نگهداری مناسب برای کمک به کاهش منقضی شدن و کهنگی از طریق کدگذاری مناسب.
  • برجسته کردن انباشت سهام، اختلافات و مصرف غیرعادی و اقدامات کنترل اثر.
  • برای کمک به خانه‌داری خوب، به طوری که کار با مواد، نگهداری، ذخیره سازی، رسید و صدور به طور مؤثر انجام شود.
  • اقدام به خرید برای کمک به تأیید و ارائه اطلاعات پشتیبانی.

 

اصول حسابداری فروشگاهی و فرمومل های آن

 

روش‌های حسابداری فروشگاهی

 

نرم افزار فروشگاهی  کاملا با نرم افزار حسابداری تولیدی متفاوت است بیایید این قسمت را با یک مثال پیش ببریم. فرض کنید شما یک فروشگاه اسباب بازی دارید و یک سطل کوچک تاس، که هرگز اجازه نمی‌دهید خالی بماند. در ابتدا ۳۰ تاس با ۵ ریال خریده‌اید، سپس سفارش دوم ۲۵ تاس، هر یک ۷ ریال و آخرین سفارش ۱۵ تاس، ۱۰ ریال. در کل شما ۷۰ تاس خریداری کرده‌اید. در زمان پیگیری موجودی کالا فقط ۲۰ عدد باقی مانده است و شما مطمئن نیستید که به ۵۰ تاس فروخته شده چه هزینه‌ای اختصاص دهید. برای فهمیدن این موضوع، می‌توانید از روش‌های مختلف هزینه‌یابی که در ادامه می‌آیند، استفاده کنید.

در واقع می‌شود گفت، اصول مختلفی برای مدیریت موجودی کالا در حسابداری فروشگاهی وجود دارد ، از جمله First In First Out (FIFO)، Last In First Out (LIFO)، میانگین وزنی و... که هریک برای انواع خاصی از فروشگاه‌ها مناسب هستند.

FIFO برای مواد فاسدشدنی، مانند مواد غذایی عالی است. LIFO برای مواردی مانند بتن که موجودی کالا به راحتی قابل تشخیص نیست به درد می‌خورد. میانگین وزنی برای چیزی مانند چوب خوب است، که غیر قابل فساد بوده و منفرد است ولی قابل تشخیص نیست. از طرفی، حتی اگر قیمت ثابت بماند، هزینه های خرید شما متفاوت خواهد بود.

First-in, first-out (FIFO)

در روش هزینه‌یابی FIFO، روش کار به این شکل است که: هزینه اولین سفارش خریداری شده را می‌گیرید، آن را با درآمدی که به دست آورده‌اید مقایسه کرده و این درآمد را به هزینه کالاهای فروخته شده اختصاص می‌دهید.

در مثال بالا، تصور کنید که ابتدا تاس ارزان‌تری فروخته‌اید. از آنجا که ابتدا ۳۰ تاس با ۵ ریال سفارش داده شد، شما این را با موجودی خود مطابقت می‌دهید و فرض می‌کنید که ۳۰ تاس فروخته شده هر کدام ۵ ریال است. سپس فرض می‌کنید که ۲۰ عدد بعدی که فروخته‌اید از سفارش دوم بوده است، به این معنی که این تاس‌ها برای شما هر کدام ۷ ریال هزینه دارند. در روش FIFO، سپس، ۳۰ را در ۰۵/۰  ضرب می‌کنید، بعد آن را به ۲۰ که در ۰۷/۰ ضرب شده، اضافه می‌کنید. هزینه کالاهای فروخته شده۹۰/۲ تومان و هزینه پایان موجودی شما، ۸۵/۱ تومان خواهد شد (پنج تاس با ۷ ریال به اضافه ۱۵ تاس با ۱۰ ریال). اگر مشتری‌ها از انتهای سطل، تاس بردارند، این روش بسیار خوب جواب خواهد داد.

Last-in, first-out (LIFO)

ولی از آنجایی که شما با آخرین سفارش خود سطل تاس خود را دوباره پر می‌کنید، منطقی است اگر مشتری‌ها از بالای سطل، تاس بردارند. بنابراین تاس‌هایی را که آخرین بار گذاشته‌اید بیشتر از تاس‌هایی که در ابتدا قرار داده اید فروخته‌اید.

 در این صورت می‌توانید از روش هزینه‌یابی LIFO استفاده کنید. این روش از نظر تئوری مشابه روش FIFO است، ولی به جای اینکه هزینه سفارش اول تاس را با تعداد کالای فروخته شده تطبیق دهید، هزینه آخرین سفارش تاس را مطابقت می‌دهید.

در این حالت، قیمت ۱۵ تایی از ۵۰ تایی که فروخته‌اید ۱۰ ریال (۵۰/۱ تومان)، ۲۵ تاس ۷ ریال (۷۵/۱تومان ) و ۱۰ تایی ۵ ریال (۵۰/۰تومان) است. هنگامی که این اعداد را با هم جمع می‌کنید( ۵۰/۱ تومان به علاوه ۷۵/۱تومان به علاوه ۵۰/۰تومان)، این باعث می‌شود کل هزینه کالاهای فروخته شده شما ۷۵/۳ تومان و هزینه موجودی پایان موجود شما ۱ تومان باشد (۲۰ تاس با هر ۵ سنت).

البته همیشه نیازی نیست، این کار را به صورت دستی انجام دهید. در این مواقع، نرم افزارهای حسابداری، به کمک کاسبان آمده‌اند. یک نرم افزار حسابداری فروشگاهی ساده، در انجام امور حسابرسی و محاسبه‌ای موجودی کالا و هزینه به فروشنده کمک می‌کند.

میانگین وزنی

احتمال منطقی‌تر این است که تاس‌ها در سطل شما مخلوط شده‌اند و این احتمال وجود دارد که از هر سه سفارشی که کرده‌اید تعدادی تاس فروخته‌اید. در این شرایط، ممکن است بخواهید از روش هزینه گذاری میانگین وزنی با تقسیم هزینه کل تاس بر تعداد تاس خریداری شده استفاده کنید.

در این صورت، در پایان این مبلغ۷۵ /۴ تومان، تقسیم بر ۷۰ تاس یا تقریباً ۷ ریال در هر روز می‌شود. شما می‌دانید که ۵۰ تاس فروخته‌اید، بنابراین تعداد اقلام فروخته شده را با متوسط هزینه ۷ ریال مطابقت می‌دهید که در مجموع ۵۰/۳ تومان برای هزینه کالاهای فروخته شده و ۴۰ /۱دلار برای پایان موجودی کالا است.

در این روش نیز می‌توانید از انواع نرم افزارهای حسابداری فروشگاهی استفاده کنید. نرم افزارهایی که کار محاسبه و مدیریت هزینه‌ها را برای کاسبان و صاحبان فروشگاه‌ها بسیار ساده کرده‌اند. از طرفی این نرم افزارها انواع غیر فروشگاهی هم دارند. مانند حسابداری شرکتی، که اگر مشغول کار در یک شرکت باشید به درد شما خواهند خورد و بهتر است در ابتدا از انواع نرم افزار حسابداری شرکتی ارزان استفاده کرده و سپس سراغ انواع حرفه‌ای‌تر و گران‌تر بروید.

 

اصول حسابداری فروشگاهی و فرمومل های آن

 

صندوق مکانیزه فروشگاهی

 

یکی دیگر از روش‌هایی که برای مدیریت کالا و هزینه فروشگاهی خود می‌توانید از آن بهره ببرید، صندوق‌های مکانیزه فروش هستند. این صندوق‌ها یک سامانه الکترونیکی جامع دارند که کار ثبت خرید، حساب کردن هزینه به صورت خودکار، صدور رسید و کم کردن کالا از انبار را انجام می‌دهد.

برخی فرمول‌های دیگر مورد استفاده در این نوع حسابداری به شرح زیر هستند:

  • میانگین موجودی: (موجودی ابتدای ماه + موجودی پایان ماه) ÷ ۲
  • حاشیه ناخالص: تفاوت بین هزینه یک کالا و قیمتی فروش آن. (فروش کل - قیمت تمام شده کالا)
  • فروش خالص: (فروش ناخالص - بازده و کمک هزینه)
  • و...

 

نکات نهایی حسابداری فروشگاهی

 

به طور کلی، حسابداری فروشگاهی، برای محاسبه موجودی کالا و هزینه فروش مورداستفاده قرار میگیرد. در این نوع حسابداری از انواع روش‌های FIFO، FILO، میانگین وزن و... استفاده میشود. از طرفی صندوق‌های مکانیزه فروش و نرم‌افزارهای حسابداری فروشگاهی نیز در ساده‌سازی این امر نقش مهمی دارند. برای خرید نرم افزار حسابداری به سایت ما به ادرس hesabdari.info سر بزنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها