در هفته‌های اخیر با ورود بیشتر واکسن کووید ۱۹ به کشور، روند واکسیناسیون سرعت گرفته است و بیشترین افرادی که در حال حاضر واکسن دریافت می‌کنند، سالمندان هستند.
در هفته‌های اخیر با ورود بیشتر واکسن کووید ۱۹ به کشور، روند واکسیناسیون سرعت گرفته است و بیشترین افرادی که در حال حاضر واکسن دریافت می‌کنند، سالمندان هستند.
کد خبر: ۱۳۱۸۷۱۹

این گروه به چند دلیل به ‌میزان بیشتری در معرض ابتلا به این بیماری و همچنین عوارض و مرگ‌ومیر ناشی از آن هستند.

افزایش سن به عنوان یکی از علل مهم نقص عملکرد سیستم ایمنی محسوب می‌شود؛ همچنین افراد مسن به ‌انواع مختلف بیماری‌ های مزمن مانند بیماری‌های قلبی- عروقی، ریوی و دیابت مبتلا هستند که هر‌کدام از اینها در صورت همزمانی با کووید ۱۹ با افزایش خطر قابل ملاحظه‌ای همراه خواهند بود البته با گزارش چند عارضه نادر در کشورهای اروپایی، نگرانی از پیامدهای خطرناک واکسن ایجاد شده است.

باید توجه داشت در همان کشورها با پیگیری لازم و انجام مطالعات کافی و در نتیجه اطمینان از قابل اغماض ‌بودن این عوارض، توزیع واکسن‌ها از سر گرفته شد.

اکنون ثابت شده است عوارض مهم ولی نادر واکسن در جمعیت جوان‌تر کمی بیشتر مشاهده می‌شود و فواید آن در کنترل بیماری و کاهش عوارض آن بسیار مهم‌تر است. باید توجه داشت عوارض نگران‌کننده واکسن در صورت ابتلا به این ویروس بسیار بیشتر دیده می‌شود.

تنها نکته و توصیه مهم این است که در صورت ابتلا به کووید ۱۹ تا چهار هفته از بهبود کامل اقدام به تزریق واکسن نکنید.

خوشبختانه با راهکارهای جدید مثل تزریق واکسن در خودرو و نوبت‌دهی سیستمی و بیشتر شدن مراکز واکسیناسیون، این امر با سرعت بیشتری در حال انجام است و سالمندان دغدغه کمتری هنگام مراجعه به این مراکز دارند.

دکتر علیرضا فاطمی - متخصص بیماری‌های عفونی / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها