از اواخر بهمن ۱۳۹۹ که واکسیناسیون کادر درمان به‌عنوان اولین اولویت در ایران شروع شد، سؤالات و نگرانی‌ها درباره ایمن بودن واکسن کووید ۱۹ در اذهان شکل گرفت.
از اواخر بهمن ۱۳۹۹ که واکسیناسیون کادر درمان به‌عنوان اولین اولویت در ایران شروع شد، سؤالات و نگرانی‌ها درباره ایمن بودن واکسن کووید ۱۹ در اذهان شکل گرفت.
کد خبر: ۱۳۱۶۱۱۶

تفاوتی نداشت گیرنده واکسن پزشک بود یا خیر؛ تقریبا هر شخصی برای دریافت واکسن مراجعه می‌کند، می‌پرسد آیا این کار خطر و عارضه‌ای دارد؟ مطالب منتشر شده و اغلب بدون پشتوانه علمی در فضای مجازی نیز نگرانی‌ها را تشدید می‌کرد.

بیماری کووید 19 یک بیماری جدید محسوب می‌شود که تظاهرات بالینی و آزمایشگاهی کوتاه‌مدت و بلندمدت متعددی دارد و هنوز هم مطالب جدیدی در این باره گزارش و منتشر می‌شود، قطعا درمان و پیشگیری این بیماری نیز جزو موارد مورد بحث و اختلاف مجامع علمی است.

با توجه به خطری که این ویروس برای بشریت به‌وجود آورده، کارخانه‌های داروسازی از ابتدای همه‌گیری به تکاپو افتادند که واکسن مؤثری برای مبارزه با آن تولید کنند و سازمان جهانی بهداشت نیز برای اکثر واکسن‌های معرفی شده، مجوز اضطراری صادر کرد.

در حالت عادی و در شرایط استاندارد، یک فرآورده دارویی چند مرحله طولانی آزمایشی رو طی می‌کند تا به بازار عرضه شود، با این حال مواردی وجود دارد که پس از چند سال از معرفی آن، به علت بروز عوارض مهم، از چرخه تولید خارج شده‌اند.

قطعا در مورد واکسنی که به صورت فوریتی مجوز تولید گرفته است، این نگرانی بیشتر خواهد بود. خوشبختانه تا به‌حال میزان عوارض جدی واکسن‌ها حداقل و نادر بوده‌ است و در مقایسه با عوارض بیماری کووید ۱۹ قابل اغماض است.

پس تا زمانی که واکسنی دارای مجوز معتبر است، در تزریق آن مردد نباشید و به محض این‌که نوبت به شما رسید اقدام کنید!

دکتر علیرضا فاطمی - متخصص بیماری‌های عفونی / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها