از ربات‌ های ارگانیک زنده‌ای که شاید آینده رباتیک را متحول کنند چه می‌دانید؟

ماشین‌ های زنده

نگاهی به توانایی‌های شگفت‌انگیز پروژه GPT-3 گوگل

وقتی هوش‌ مصنوعی نویسنده می‌شود!

یکی از ترس‌هایی که هوش مصنوعی به دل بسیاری از انسان‌ها می‌اندازد، قابلیتش برای انجام کارهایی انسانی و در نتیجه، جایگزینی به جای انسان در انجام آنهاست. نوشتن متن‌های معنادار از جمله حوزه‌هایی است که تاکنون ماشین نتوانسته به موفقیت چندانی در آن دست یابد.
یکی از ترس‌هایی که هوش مصنوعی به دل بسیاری از انسان‌ها می‌اندازد، قابلیتش برای انجام کارهایی انسانی و در نتیجه، جایگزینی به جای انسان در انجام آنهاست. نوشتن متن‌های معنادار از جمله حوزه‌هایی است که تاکنون ماشین نتوانسته به موفقیت چندانی در آن دست یابد.
کد خبر: ۱۳۱۸۲۷۳

اما به نظر می‌رسد GPT-3 در این زمینه، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. پروژه GPT-3 محصولی از شرکت معروف OpenAI است که از زیرمجموعه‌های گوگل به شمار می‌رود.

این پروژه تاکنون در قالب بیش از ۳۰۰ طرح مختلف در دسترس شرکت‌ها و حتی مردم عادی قرار دارد و روزانه 4.5‌ میلیارد واژه توسط آن تولید می‌شود.

سامانه GPT-3 از توانایی شگفت‌انگیزی برای درک متون پیچیده و همچنین امکان تولید متن برخوردار است. این قابلیت می‌تواند کاربردهای مختلفی بیابد.

تاکنون بیش از ۳۰۰ کاربرد برای این سامانه تعریف شده که هر کدام بخشی از نیازهای کاربران را برطرف می‌کنند. بیایید نگاهی به برخی از این کاربردها بیندازیم.

نامه‌ای به صاحبخانه

در برخی کشورها، مستاجران این امکان را دارند تا با مذاکره با صاحبخانه و تشریح شرایط موجود، تخفیفی برای اجاره‌بهای ماهانه دریافت کنند. اما نگارش چنین نامه‌ای برای بسیاری از مستاجران، کاری دشوار و تنش‌زا به شمار می‌رود.

در این میان، یک شرکت فعال در زمینه املاک دست به ابتکاری جالب زده و سامانه‌ای را مبتنی بر GPT-3
طراحی کرده که چنین نامه‌ای را برای مستاجران آماده می‌کند! کافی است مستاجر ابتدا چند کلمه درباره شرایط خود و دلایل درخواستش بنویسد و مثلا به بیکار شدن به دلیل همه‌گیری کووید ۱۹ یا بیماری والدینش اشاره کند تا این سامانه، نامه‌ درخواست تخفیف در اجاره‌بها را با ذکر همان دلایل برای او آماده کند.

کدنویسی

یکی از کاربردهای جالب GPT-3 در آینده می‌تواند به کدنویسی مربوط شود. در حال حاضر یک پروژه در این زمینه فعال است که می‌تواند درخواست کاربر را پردازش کرده و کد جاوا اسکریپتی متناسب با آن تولید کند. برای مثال، کاربر می‌تواند در کادر متنی این سامانه درخواست خود را برای ایجاد یک دکمه سبزرنگ با ابعادی مشخص و عبارت «ثبت‌نام» وارد کند تا این درخواست توسط GPT-3 پردازش شده و کد موردنظر تولید شود و در اختیار کاربر قرار گیرد.

کاربردهای حقوقی

اما یکی از کاربردهای جالب GPT-3 به موضوع متون حقوقی اختصاص دارد. متن‌های حقوقی و قانونی معمولا زبانی پیچیده دارند و انبوهی از واژگان و اصطلاحات تخصصی نیز در آنها وجود دارد. همین سبب می‌شود درک این متن‌ها برای مخاطب معمولی که اطلاعات چندانی درباره امور حقوقی ندارد، دشوار شود. در این میان، یک استارت‌اپ توانسته با استفاده از GPT-3 این مشکل را حل کند. سامانه طراحی‌شده توسط این استارت‌اپ قادر است متون پیچیده حقوقی را دریافت کرده و آن را به زبان ساده و روزمره برگرداند. به این ترتیب، امکان درک چنین متونی برای عامه مردم فراهم می‌شود.

داستان‌سرایی

حتی اگر به داستان‌نویسی هم علاقه نداشته باشید، احتمالا از توانایی سامانه GPT-3 در این زمینه شگفت‌زده خواهید شد! برای این کار کافی است به نشانی play.aidungeon.io مراجعه کنید. در این سامانه، پس از انتخاب ژانر داستان، از شما خواسته می‌شود یک جمله را بنویسید و در ادامه، سامانه هر بار خودش براساس جمله نوشته‌شده، یک پاراگراف را به عنوان بخشی از داستان تولید می‌کند.

انبوهی از داده‌ها برای آموزش

یکی از مهم‌ترین مراحل در فرآیند آماده‌سازی الگوریتم هوش مصنوعی، مرحله تربیت (training) آن است. در این مرحله، معمولا حجم زیادی داده در اختیار ماشین قرار می‌گیرد تا خودش الگوها را شناسایی کند یا در اصطلاح از آن یاد بگیرد.

جالب است بدانید برای آموزش GPT-3 حدود ۴۵ ترابایت داده متنی برای پردازش به ماشین داده شد که در نوع خود بی‌نظیر است. این داده‌ها از منابع مختلفی مثل ویکی‌پدیا، مقالات علمی، کتاب‌ها، شبکه‌های اجتماعی و وبسایت‌ها جمع‌آوری شده بودند.

آینده‌

کاربردهای متنوع GPT-3 نشان می‌دهد این سامانه می‌تواند به انسان برای حل مسائل مختلف کمک کند. شاید اگر زبان‌های دیگر مثل فارسی نیز به این سامانه اضافه شود، بتوانیم کاربردهای متنوع‌تری را نیز شاهد باشیم. هیچ بعید نیست چند سال دیگر، اشعاری از GPT-3 حتی رقیبی برای شاهکارهای بزرگان ادبیات‌مان باشد.

صالح سپهری‌ فر - مشاور کسب و کارهای نوآور / ضمیمه کلیک روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها