چهره جدید یک قهرمان در لوشامپیونه

داستان موفقیت لیل

 حدود چهار سال پیش بود که مدیران وقت باشگاه فرانسوی لیل، کریستوف گالتیه را جانشین مارچلو بیلسا کردند.
کد خبر: ۱۳۱۷۲۹۶

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم ، در آن روزها لیل در رده هجدهم بود و تنها هدفش، ماندن در سطح یک فوتبال فرانسه بود. گالتیه در پایان آن فصل توانست لیل را در لوشامپیونه حفظ کند. اگر آن روز به یکی از هواداران لیل گفته می‌شد که گالتیه سه فصل دیگر می‌تواند این تیم را قهرمان فوتبال فرانسه کند، مطمئنا هیچ کدام از آنها چنین حرفی را باور نمی‌کردند. اما یکشنبه شب اتفاقی تاریخی در فوتبال فرانسه رقم خورد و این تیم توانست برای پنجمین‌بار در تاریخش به قهرمانی در لوشامپیونه برسد. آخرین قهرمانی این تیم سال 2011 بود که در آن روزها ادن آزارد برایشان بازی می‌کرد.

گالتیه بعد از آن فصل که تیمش را در لیگ یک نگه داشت، نشان داد که می‌تواند روزهای خوبی برای این تیم رقم بزند. او دو فصل قبل، لیگ را در جایگاه چهارم و فصل قبل در رده دوم به پایان رساند. او توانست این روند را در این فصل به بهترین شکل ممکن ادامه دهد. آمار و ارقام هم می‌گوید تیم گالتیه در تمام بخش‌ها موفق عمل کرده است. لیل در 18 هفته در صدر لوشامپیونه بود و در رقابت با تیم‌های بالای جدولی مثل پاری‌سن ژرمن، لیون و موناکو هرگز شکست نخورد.

از طرف دیگر، این تیم توانست چند رکورد فوق‌العاده هم به نام خودش ثبت کند. این تیم از 18 بازی خارج از خانه خود موفق به کسب 43 امتیاز شد که یک رکورد جدید برای بازی‌های خارج از خانه در لیگ فرانسه به حساب می‌آید. همچنین تیم گالتیه فقط 22 گل در 38 بازی خورد که از این حیث در بین تمام تیم‌های حاضر در پنج لیگ معتبر اروپا، عملکرد بهتری داشته است. اوج مهارت گالتیه زمانی رقم خورد که تیم مدیریتی لیل در اواسط فصل به طور کلی تغییر کرد اما این مربی نگذاشت حواشی به وجود آمده در اطراف باشگاه، به روند شاگردانش ضربه بزند.

 یکی دیگر از دلایل موفقیت لیل، شگرد گالتیه در استفاده از بازیکنان باتجربه و جوان در کنار هم بود. یکی از مهمترین نقاط قوت این تیم مایک مایگنان، گلر فرانسوی این تیم بود. این دروازه‌بان 25 ساله در طول فصل 21 بار کلین‌شیت کرد و در پایان فصل هم به عنوان بهترین گلر انتخاب شد. در خط دفاعی هم خوزه فونت 37ساله در کنار سون بوتمن 21 ساله بهترین نمایش‌ها را داشتند. اما بدون شک مهمترین تغییر را گالتیه در خط حمله انجام داد.

تابستان گذشته که لویس رمی از این تیم جدا شد، بوراک ایلماز 35‌ساله جذب شد. نکته عجیب در مورد این بازیکن این بود که او در دوران فوتبالی‌اش هرگز از ترکیه خارج نشده بود و در اولین فصل حضور در یک تیم خارج از کشورش، توانست 16 گل بزند. زوج او در خط حمله جاناتان دیوید کانادایی بود که در تابستان گذشته از خنت بلژیک خریداری شده بود تا جایگزین ویکتور اوسیمه شود. او نیز با 13 گل نقش مهمی در موفقیت این فصل لیل داشت.

موفقیت لیل از طرفی یک شکست هم برای تیمی همچون پاری‌سن ژرمن بود. تیم پاریسی که در 9 فصل گذشته لوشامپیونه موفق به هفت‌بار قهرمانی شده بود، این بار با وجود تغییرات نتوانست به موفقیت برسد. در اواسط فصل که پوچتینو جایگزین توماس توخل شد، خیلی‌ها تصور می‌کردند این تیم می‌تواند در کورس قهرمانی موفق باشد. اما پاری‌سن ژرمن که قیمت بازیکنان و مربیانش حدود 560 میلیون یورو بود، قافیه را به تیمی باخت که فقط 126 میلیون یورو هزینه کرده بود.

حسین خلیلی - گروه ورزش / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها