هزینه‌های تشکیل زندگی در 8سال گذشته چقدر رشد داشته است؟

ازدواج ساده 650میلیون تومانی!

مشكلات اقتصادی باعث افزایش سن ازدواج و كاهش رشد تشكیل خانواده شده و این نگرانی وجود دارد كه ایران هم در آینده‌ای نزدیک مانند كشور ژاپن، جزو كشورهای پیر جهان محسوب شود. نیروی انسانی در هر كشوری بزرگ‌ترین سرمایه به حساب می‌آید و چند سالی است كه رشد جمعیتی كشور روند نزولی پیدا كرده و مجلس در این راستا مصوباتی برای جهش جمعیت كشور داشته كه منتظر تصویب شورای نگهبان است.
کد خبر: ۱۳۱۶۴۹۳
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم، افزایش هزینه‌های زندگی و كاهش قدرت خرید خانوار از جمله عواملی است كه باعث می‌شود افراد، توانایی كمتری برای تشكیل یك زندگی مستقل را داشته باشند. در این گزارش به جمع‌آوری آمار و مقایسه هزینه‌های تشكیل زندگی در سال 92 و سال 1400 پرداخته‌ایم تا رشد هزینه‌های مربوط به این حوزه مشخص باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید، حداقل‌های تشكیل یك زندگی است و به مراتب خدمات با كیفیت‌تر‌، مستلزم پرداخت هزینه بیشتر خواهد بود.
 
گرانی هزار درصدی طلا در هشت سال
 
هر گرم طلای 18 عیار در سال 92 حدود 90 هزار تومان بود. عمده سرویس‌های طلا در آن زمان حدود 40 تا 50 گرم بود كه با احتساب مزد ساخت، بین چهار تا پنج میلیون تومان هزینه روی دست خانوارها می‌گذاشت. اكنون قیمت هر گرم طلای خام در حالی كه نسبت به سال گذشته كاهش یافته، حدود یك میلیون تومان است و عمده سرویس‌های طلا حدود 30 گرم وزن دارند. برای خرید یك سرویس بسیار ساده اكنون حداقل باید حدود 36 میلیون تا 40 میلیون تومان پرداخت کرد. مقایسه اعداد و ارقام در این بخش نشان می‌دهد بیش از هزار درصد قیمت طلا در هشت سال گذشته رشد داشته است. همچنین قیمت سكه از حدود 950 هزار تومان به بیش از 10 میلیون و 500 هزار تومان رسیده است. به بیان بهتر اگر مهریه یك خانم در سال 92، 110 سكه بهار آزادی اعلام می‌شد باید 110 میلیون در آن زمان پرداخت می‌كرد، اما اكنون به یك میلیارد و 100 میلیون تومان افزایش یافته است.
 
حداقل دستمزد
 
حداقل دستمزد در سال 92 حدود 600 هزار تومان بود كه این رقم اكنون به چهار میلیون و 200 هزار تومان رسیده است. دستمزد در طی هشت سال گذشته 600 درصد رشد داشته، اما هزینه‌های تشكیل زندگی آنقدر رشد داشته كه افزایش حداقل دستمزد نمی‌تواند هزینه‌ها را به طور كامل پوشش دهد. اگر در سال 92 كه حداقل دستمزد 600 هزار تومان بود، یك فرد قصد خرید سرویس طلای 50 گرمی به قیمت پنج میلیون تومان را داشت، بعد از هشت ماه می‌توانست آن سرویس را تهیه كند، اما اكنون برای تهیه یك سرویس طلای 50 گرمی كه حدود 55 میلیون قیمت دارد، باید ماهانه چهار میلیون و 200 هزار تومان كنار بگذارد تا پس از 13 ماه بتواند آن را خریداری كند.
 
آرایشگاه‌های هزینه‌زا
 
آرایشگاه برای عروس و داماد یكی از پرهزینه‌ترین بخش‌های جشن عروسی محسوب می‌شود كه اغلب در لیست هزینه‌ها نمی‌آید، اما چند میلیون تومانی خرج روی دست زوجین می‌گذارد.

پكیج‌های ساده برای عروس حداقل حدود 3/5 میلیون تومان به هزینه‌های عروسی می‌افزاید که باید توجه داشت رقم كف قیمتی برای آرایشگاه عروس محاسبه شده و اعداد چند ده میلیون تومانی هم پرداخت می‌شود. داماد هم برای چند ساعت آرایشگاه حداقل باید 500 هزار تومان هزینه کند كه با احتساب هزینه آرایشگاه عروس برای یك شب حداقل باید چهار میلیون تومان كنار بگذارند. این در حالی است كه در سال 92 رقمی كه باید برای این بخش پرداخت می‌شد، در بازه حدود 200 تا 500 هزار تومان قرار داشت.
 
اجاره و خرید لباس عروسی؛ 5 میلیون!
 
اگر مراسم عقد و عروسی در یك شب برگزار شود، هزینه‌های مربوط به جشن كاهش چشمگیری دارد. اما اغلب خانوارها تصمیم میگیرند مراسم عقد چند ماهی زودتر از مراسم عروسی برگزار شود كه البته این تصمیم مستلزم پرداخت هزینه‌های بیشتری است. اجاره لباس عروس در سال 92 از حدود 50 هزار تومان تا 200 هزار تومان قیمت داشت، اما اكنون اجاره لباس عروس برای یك شب، حدود سه میلیون تومان آب می‌خورد. از سوی دیگر حداقل قیمت كت و شلوار حدود دو میلیون تومان است كه با جمع هزینه اجاره لباس عروس پنج میلیون تومانی باید پرداخته شود.
 
هزینه آزمایش پیش از ازدواج
 
برخی آزمایش‌ها مانند اعتیاد در بخش اختیاری قرار دارد كه در 10 نوبت باید گرفته شود اما آزمایش‌های اجباری یك‌بار از هر نفر دریافت خواهد شد كه هزینه 145 هزار تومانی را به دنبال دارد. این رقم در سال 92 حدود 30 هزار تومان بود كه اكنون به 145 هزار تومان رسیده است. گفتنی است اگر هركدام از زوجین به صورت جداگانه برای انجام آزمایش به آزمایشگاه مراجعه كنند، باید مبلغی حدود 100 هزار تومان بپردازند.
 
آتلیه؛ هزینه اجباری!
 
قیمت آتلیه و عكاسی از عروس و داماد در سال 92 در قالب یك پكیج ساده حدود 500 هزار تومان هزینه داشت، اما اكنون عكاسی از عروس و داماد و ساخت كلیپ حداقل 10 میلیون تومان هزینه دارد. البته برخی آتلیه‌های عكاسی هستند كه پكیج‌های سفری دارند و سفر به شهرهای شمالی یا كیش را ارائه می‌دهند كه قیمت آنها از 20 میلیون تومان آغاز می‌شود. همچنین برخی پكیج‌ها نیز سفر خارج از كشور را پیشنهاد می‌كنند كه شروع قیمت‌های آنها نیز از 80 تا 100 میلیون تومان است.
 
 میوه‌های دور از دسترس
 
قیمت میوه در طول هشت سال گذشته دستخوش تغییرات زیادی شده است. برای جشن عروسی 200نفره حدود 210 عدد از هر میوه تهیه می‌شود. جدول زیر به‌خوبی نشان می‌دهد در طول هشت سال گذشته هزینه میوه برای جشن عروسی چه تغییراتی داشته است. باید توجه داشت قیمت‌های مندرج در جدول زیر مربوط به لیست میوه و تره‌بار در سال 92 و سال‌جاری است.
 
قیمت‌ها براساس تومان محاسبه شده و در ستون اول وزن مورد نیاز برای یك جشن 200 نفره و با تعداد 210 عدد از هر میوه محاسبه شده است.
 
همچنین هزینه ورودی تالار با محاسبه میوه، شیرینی و شام برای هر نفر در سال 92 رقمی حدود 20 هزار تومان بود كه اكنون این رقم به حدود 150 هزار تومان بدون درنظر گرفتن شیرینی و میوه رسیده است. قیمت هر كیلو شیرینی به طور متوسط 40 هزار تومان و برای 200نفر، 20 كیلو مورد نیاز است. از سوی دیگر قیمت هر كیلو كیك برای عروسی حداقل 100 هزار تومان است كه یك كیك 20 كیلویی هم برای این بخش باید در نظر گرفت تا به هر نفر حداقل 100 گرم كیك داده شود. پس كیك دو میلیون تومان برای عروس و داماد هزینه دارد.
 
شیرینی تر در سال 92 حدود 7000 تومان، خشك حدود 4500 تومان و هر كیلو كیك نیز حدود 10 هزار تومان قیمت داشت. همچنین هزینه دسته‌گل و گل‌آرایی ماشین عروس 200 هزار تومان هزینه داشت كه اكنون این رقم به سه میلیون تومان افزایش یافته است. اجاره اتاق عقد نیز به همراه 10 فِرم عكس با قیمت 30تا 50هزار تومان در اختیار زوجین قرار می‌گرفت كه این رقم به حدود یك میلیون تومان رسیده است.
 
تامین مسكن و خودرو
 
در سال 92 رهن كامل یك واحد آپارتمان 70 متری به طور میانگین حدود 40 میلیون تومان برای تازه‌عروس و داماد هزینه داشت كه این هزینه اكنون به 300 میلیون تومان افزایش یافته است. همچنین خودروی پراید صفر در سال 92 حدود 15 میلیون تومان قیمت داشت، اما اكنون با قیمت 115 میلیون تومان به دست مصرف‌كننده می‌رسد. یخچال، فرش، گاز، ماشین لباسشویی، سشوار، جاكفشی، اتو، كتری و قوری، تختخواب و لوازم چوبی، انواع ظروف، تلویزیون، مبلمان، لوستر، جاروبرقی، تلفن و بخاری است كه طی هشت سال گذشته رشد بسیار زیادی داشته است. یك جهیزیه كامل در سال 92 نهایتا 15 میلیون تومان هزینه داشت اما اكنون حداقل یك جهیزیه 160 میلیون تومان آب می‌خورد. در جدول زیر مقایسه قیمت‌های مختلف طی هشت سال گذشته بررسی شده است.
 
ازدواج چقدر هزینه دارد؟
 
كل تورم هشت سال گذشته به گواه مركز آمار ایران 164/4درصد بوده اما هزینه‌ها بیشتر از نرخ تورم افزایش یافته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در حالی كه نرخ تورم حدود 165 درصد رشد داشته، برخی قیمت‌ها بین 800 تا 1000 درصد رشد را تجربه كرده‌اند. نرخ دستمزد هم 600 درصد زیاد شده و شواهد گویای كاهش شدید قدرت خرید خانوارها است. این در حالی است که در سال 92 به هر نفر از زوجین 10 میلیون تومان وام ازدواج پرداخت می‌شد که اكنون این رقم به 70 میلیون تومان رسیده است. جدول زیر هزینه‌های شروع تشكیل یك زندگی را تشریح می‌كند. به این صورت كه در سال 92 اگر كسی قصد تشكیل یك زندگی را داشت می‌توانست با رقم 70 میلیون تومان همه هزینه‌های مربوط به خودرو، مسكن و مایحتاج اصلی زندگی را بپردازد و زندگی خود را آغاز كند. اما اكنون برای تشكیل یك زندگی حداقل باید 600 میلیون تومان هزینه كرد تا مایحتاج اولیه زندگی تامین شود. شاید مشاهده این اعداد و ارقام به خوبی نشان دهد كه یكی از دلایل كاهش رشد جمعیت در كشور به عوامل اقتصادی بستگی دارد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها