خبر خیلی دردآور بود؛ انفجارهای تروریستی مدرسه دخترانه سیدالشهدای کابل. هنوز و در حالی که چند روز از انفجارها می‌گذرد، پایتخت جمهوری اسلامی افغانستان همچنان در سوگ است.
کد خبر: ۱۳۱۵۴۹۱

سزاوار است همه سوگوار باشند. ۸۵شهید و 150زخمی، قربانیان حادثه تروریستی، آن هم قربانیانی که نونهالانی کم و سن سال بودند و معصوم و بی‌گناه.

از همه جای دنیا، با مردم افغانستان اعلام همدردی کرده‌اند. حتی آمریکایی‌ها که انفجارهای حادثه ترویستی مدرسه سیدالشهدا درست در آستانه خروج کامل نظامیان آنها از افغانستان صورت می‌گیرد اما تا کنون کسی زمامداران کاخ‌سفید را بازخواست نکرده است که از زمان ورود نیروهای آمریکایی به افغانستان در سال 2001 میلادی تاکنون که 20سال می‌گذرد، مسؤول این جنایات و خونریزی‌ها کیست؟ چه کسی بذر نفرت را در این کشور اشغال شده پراکنده و چرا پاسخگوی اقدامات خود از جمله تاسیس و حمایت از داعش نیست؟ در دیگر سو و در قلب خاورمیانه، رژیم پادگانی صهیونیست به پشتوانه چندین دهه حمایت بی‌حد و حصر واشنگتن، سرزمین‌هایی را غصب کرده و در آنها به فجیع‌ترین و غیرانسانی‌ترین اقدامات خون بی‌گناهان را می‌ریزد که قرن‌ها محل زندگی مردمی صلح‌جو بوده است.

چرا رژیم آمریکا که تاکنون صدها میلیارد دلار برای تثبیت تل‌آویو هزینه کرده، در سازمان‌های بین‌المللی از این موجودیت پلید حمایت بی‌حد و حصر کرده، چند قطعنامه شورای امنیت متضمن محکومیت اقدامات صهیونیست‌ها را وتو کرده، از کمپ دیوید تا تطبیع برای حفظ این غده سرطانی طرح‌های سازش ارائه داده، به عنوان شریک این جرایم بین‌المللی مورد مواخذه جهانی قرار نمی‌گیرد؟

باید آن دستان شیطانی و پلیدی را که آغشته به خون ده‌ها کودک و نوجوان شهید بی‌گناه افغانستانی و فلسطینی است، به کیفر و سزای این جنایت و سبوعیت رساند. ولی مهم‌تر از مجازات مرتکبان، که نه اثر ترذیلی چندانی دارد، نه تنبیهی و نه بازدارندگی، باید مسبب اصلی و مباشر این جنایات یعنی ایالات متحده آمریکا را مورد بازخواست قرار داد.

باید ریشه‌ها را شناخت و آب را از سرچشمه بست. اگر دولتی تبعیض نژادی، مذهبی و زبانی می‌کارد، جز توفان درو نخواهد کرد و همین‌طور موجودیتی که با پشت پا زدن به تمام قواعد حقوق بشری و بشر دوستانه مردمی آزاده را در بند یا آواره کرده و با شهادت رساندن و ترور بسیاری از چهره‌های مبارز تا مرفق دست خود را به خون بی‌گناهان آلوده کرده است، مطمئنا به زمان فروپاشی و نابودی خود هر لحظه نزدیک‌تر می‌شود.

اما نباید از یاد برد حکومتی که از هزاران کیلومتر دورتر، 20سال است افغانستان را در اشغال دارد و از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کند و اعتراف کرده آنها را ایجاد کرده، مسؤول اصلی است.

دولتی که از اشغالگر حمایت می‌کند، لابی‌های صهیونیست در کنگره آن با زور و زر و تهدید جریان عادی‌سازی روابط با اعراب را بدون لحاظ داشتن حق و حقوق صاحبان اصلی سرزمین‌های اشغالی پیش برده، مسؤول اصلی است.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسلمان که گفتمان جهانی صلح عادلانه دارد، تلاش کرده زشتی و پلیدی این ماهیت‌های پلید، رژیم‌ صهیونیستی و هیات حاکمه آمریکا را بدون رتوش به جهانیان بنمایاند. باید جهانیان مطالبه خسارات و غرامت کامل تجاوزگری‌های70 ساله واشنگتن را نسبت به مردم سرزمین خود، مردم مظلوم خاورمیانه و مردمان همسایه ما به جدیت از طریق راهکارهای حقوقی، سیاسی و دیپلماسی عمومی مطالبه کنند. نباید چهره هزار رنگ، پلید و واقعی این رژیم‌های ظلم‌طلب به‌خصوص برای سربازان عرصه دیپلماسی فراموش شود.

علی فهیم‌ دانش - مدیرکل امور بین‌الملل صداوسیما / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها