آیا استقلال با خط دفاعی که شبیه پنیرسوئیسی است می ‎تواند دوباره مدعی باشد؟

دار و دسته ناهماهنگ‎ ها

استقلال هشت فصل است تلاش می‎کند قهرمان لیگ ‌برتر شود اما «فراموشی ‎های مختلف» مانع از تحقق این رویا شده است. فراموشی برای خرید بازیساز،  فراموشی برای خرید هافبک و حالا فراموشی در خط دفاع.
کد خبر: ۱۳۱۵۱۰۰

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم،  اوضاع در خط دفاع استقلال طوری است که انگار مجیدی خبر نداشته چه در خط دفاع می‎ گذرد و کمالوند هم در دوران کوتاه حضور خود در جمع آبی ‎پوشان این مشکل را ندید و به اطلاع مجیدی نرساند. البته تعجبی هم ندارد، او بیش از اندازه برای رفتن از استقلال عجله داشت.

به هر حال چالش بزرگ شاگردان مجیدی در هر مسابقه همین وضعیت مدافعان است. در واقع دفاع آبی ‏ها طوری است که تعبیر مشهور فوتبالی‎ ها برای ضعف خط دفاع یک تیم مدام یادآوری می ‏شود: پنیر سوئیسی. ساختار پنیر سوئیسی پر از سوراخ ‎های ریز و درشت است و حالا دفاع استقلال هم یادآور این شده که این ماده غذایی چه شکل و شمایلی دارد.

 

 آمارِ بد یک تیم مدعی

تیم سوم جدول رده‏بندی تا اینجای فصل 14گل دریافت کرده است. در دیدار با ذوب‎آهن که با شکست استقلال همراه بود پنیر سوئیسی باز هم خود را نشان داد تا فرهاد مجیدی متوجه شود چه کار شاقی برای قهرمان کردن این تیم دارد، هر چند همین الان هم شانس قهرمانی تا حد بسیار بسیار زیادی از بین رفته است.    

از سویی یک تناقض آشکار در استقلال رویت می‏ شود ؛ از یک طرف در خط حمله همه‎چیز به خوبی پیش می ‎رود و بهترین مهاجمان لیگ در اختیار آبی ‎هاست اما در طرف دیگر خط دفاعی تبدیل به پاشنه آشیل این تیم شده است.

ضعف استقلال در این پست مهم به خصوص در لیگ قهرمانان آسیا و مقابل تیم الدحیل قطر مشاهده شد. آنها در رفت و برگشت در مجموع شش گل از حریف قطری دریافت کردند.

سست بودن خط دفاع استقلال در دوران سرمربی‏ گری محمود فکری هم مشهود بود اما اکنون که با شکست مقابل ذوب‏آهن شانس قهرمانی تا حد زیادی از بین رفته این مساله بیشتر خودش را نشان می ‎دهد.

تجربه دیدن دیدارهای شاگردان مجیدی در فصل جاری نشان می ‎دهد هر زمان آنها گل اول را دریافت کرده ‏اند دیگر نتوانستند آن را جبران کنند.

این مشکل در دیدار با ذوب‏آهن نیز تکرار شد. فرهاد مجیدی با نتیجه ‎گیری در این دیدار می ‎توانست فاصله تیمش را با سپاهان و پرسپولیس کمتر کند اما نشد و چهارمین باخت هم در کارنامه این تیم ثبت شد.

 

 بلوای ناهماهنگ ‎ها

در آسیا حفره‏ های پنیر سوئیسی دفاع استقلال بیشتر به چشم آمد. آنها در شش مسابقه هشت گل دریافت کردند. البته در دو بازی آخر دروازه خود را از گزند مهاجمان حریف حفظ کردند اما با این وجود ضعف خط دفاع قابل انکار نیست. به جرات می ‎توان گفت انتخاب سیاوش یزدانی و عارف غلامی به عنوان زوج دفاعی بدترین انتخاب خط دفاعی استقلال بوده است. آنها با یکدیگر هماهنگ نیستند. البته این ناهماهنگی بین همه مدافعان استقلال و البته مظاهری دروازه‎بان استقلال دیده می ‎شود. یزدانی و غلامی کلکسیونی از اشتباهات فردی ثبت کرده ‎اند و آن مدافع دیگر یعنی مسعود ریگی هم هرگز در حد و اندازه‎ های پیراهن استقلال نبوده است. از اشتباهات رشید مظاهری گلر آبی‏ها هم نباید گذشت. کسی که مدعی دروازه‎بانی شماره یک تیم‌ ملی بود بر خلاف ابتدای فصل اکنون حرفی برای گفتن ندارد و به شدت افت کرده است. مظاهری ثابت کرده که حداقل برای این روزها گلر مطمئنی نیست.

برای تیمی که خط دفاعی به این اندازه ناهماهنگ و گلری به آن شکل نامطمئن دارد صحبت از قهرمانی گزاف است. نه تنها رویای قهرمانی با این روند به طور کامل به هدر می‎رود بلکه ممکن است حتی رتبه‎ های سوم و چهارم هم از دست برود که در این صورت حتی حمایت چندین میلیونی هواداران از فرهاد مجیدی به هیچ کار نمی ‎آید.

 

با دانشگر، اوضاع بهتر می ‎شود

صادق ورمزیار / مدافع سابق استقلال

 قبلا هم در رابطه با ضعف خط دفاع استقلال هشدار داده بودیم و به این اشاره کردیم که ممکن است تبدیل به پاشنه آشیل تیم شود. البته اکنون عقیده دارم با آمدن محمد دانشگر اوضاع بهتر می ‎شود. خط دفاع استقلال اکنون روی ضربات مستقیم مشکل دارد و البته در ارسال‏ های کناری و ضربات ایستگاهی نیز متزلزل و ضعیف نشان می ‎دهد. محمد دانشگر می ‎تواند تا حد زیادی این مشکلات را برطرف کند. او توانایی این را دارد که ضربات ایستگاهی و توپ ‏های از روبه‌رو را به خوبی دفع کند.

اگر بخواهیم دربی را در‌نظر بگیریم باید بگویم محمد دانشگر مدافعی است که می‌تواند به خوبی شهریار مغانلو را در نبردهای هوایی مهار کند. از سویی حضور وریا غفوری در سمت راست می ‏تواند بسیار موثر و کارآمد باشد.  استقلال در مجموع با دو هافبک دفاعی ضربات تیم‏های حریف را کمتر خواهد کرد و از طرف دیگر حضور ریگی و مهدی‎ پور نیز در مهار توپ ‎های زمینی کاملا موثر است.

تصور من بر این است که اگر ترکیب دفاعی استقلالی چیزی باشد که به آن اشاره کردم مشکلات استقلال در این خط تا حد زیادی ترمیم خواهد شد.

در رابطه با دیگر مدافعان استقلال یعنی سیاوش یزدانی و عارف غلامی باید بگویم از بین این دو بازیکن سطح بازی یزدانی بالاتر است. او از آمادگی بیشتری برخوردار است اما با این حال این دو اصلا با یکدیگر همخوانی و هماهنگی ندارند. امیدوارم خط دفاع استقلال برای دربی روز جمعه کاملا آماده باشد. استقلال و پرسپولیس هر دو تیم‏هایی خوب هستند و امیدوارم برگزار‌کننده یک مسابقه به‌شدت هجومی باشند. هر دو تیم برای بردن می ‌آیند و تیمی برنده خواهد بود که از فرصت‌ ها استفاده کند. نظر نهایی من این است؛ تیمی برنده بازی روز جمعه می‎ شود که خط هافبک آن بتواند بازی را در دست بگیرد.

هیلدا حسینی خواه – گروه ورزش / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها