افراد مبتلا به آسم معمولا به عنوان گروه با ریسک بالا در برابر عفونت‌های تنفسی شناخته می‌شوند. در ابتدای پاندمی کووید ۱۹ نیز چنین تصور می‌شد؛ اما داده‌هایی که در سال ۲۰۲۰ میلادی در رابطه با ارتباط آسم و کووید ۱۹ منتشر شد، ابهام بیشتری را در این خصوص ایجاد کرد.
افراد مبتلا به آسم معمولا به عنوان گروه با ریسک بالا در برابر عفونت‌های تنفسی شناخته می‌شوند. در ابتدای پاندمی کووید ۱۹ نیز چنین تصور می‌شد؛ اما داده‌هایی که در سال ۲۰۲۰ میلادی در رابطه با ارتباط آسم و کووید ۱۹ منتشر شد، ابهام بیشتری را در این خصوص ایجاد کرد.
کد خبر: ۱۳۱۴۲۶۸

به گزارش جام جم آنلاین، این تحقیقات که در یک بررسی سریع و منظم انجام گرفت، ادبیات موجود در مورد افزایش خطر ابتلا به ویروس کووید ۱۹ و مرگ ناشی از آن را در رابطه با بیماران مبتلا به آسم ارزیابی کرد. این تحقیقات تلاش کرد به سوالات زیر پاسخ دهد:

آیا ابتلا به آسم با افزایش ریسک ابتلا به بیماری کووید ۱۹ ارتباط دارد؟
آیا ابتلا به آسم با بستری شدن در بیمارستان در اثر ابتلا به کووید۱۹ ارتباط دارد؟
آیا ابتلا به آسم با شدت عوارض کووید ۱۹ ارتباط دارد؟

این تحقیقات همچنان در حال انجام بوده و چنانکه گفته شده است تاکنون ارتباط روشنی بین ابتلا به آسم و کووید ۱۹ شناسایی نشده است؛ با این حال متخصصان به بیماران مبتلا به آسم توصیه می‌کنند تا حد امکان پروتکل‌هایی مانند شستشوی دست، حفظ فاصله اجتماعی و خودداری از شرکت در اماکن شلوغ را رعایت کنند و خود را در معرض ویروس قرار ندهند.

آسم یک بیماری شایع و غیرمسری است که در آن مجاری تنفسی ملتهب شده و ورود و خروج هوا دشوار می‌شود. مرگ ناشی از آسم بیشتر در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط رخ می‌دهد. استنشاق دود سیگار، مواد شیمیایی و تحریک کننده و هوای آلوده، سبب تحریک راه‌های هوایی و واکنش‌های آلرژیک می‌شود.

نگهداری حیوانات خانگی و به طور کلی تماس با موی حیوانات، استفاده از لباس‌های پوست و پشم طبیعی، گرد و غبار موجود در خانه و مبلمان، دود ناشی از تنباکو، آلودگی هوا، انواع محرک‌های شیمیایی، لوازم بهداشتی شیمیایی و انواع آلرژن مانند گرده از جمله محرک‌های بیماری آسم هستند.

آیا علائم آسم در بهار شدیدتر می‌شود؟

مطالعات مختلف نشان می‌دهد علایم آسم در فصل بهار به دلیل وجود آلرژن‌هایی مانند گرده تشدید می‌شود. بر اساس این مطالعات معمولا علائم آسم در فصل بهار به دلیل گرده‌افشانی افزایش می‌یابد؛ ولی افراد مبتلا با آگاهی از شرایط خود و چند راهکار ساده می‌توانند این علائم را مدیریت کنند.

اولین قدم برای مدیریت آسم آشنایی با تمام عوامل تحریک‌کننده و اجتناب از آنان است. بهتر است افراد مبتلا به اسم در بهار زیاد در طبیعت نباشند، در خانه پنجره‌ها راببندند و از تهویه مطبوع استفاده کنند. شیشه‌های خودرو را باز نکنند. به محض ورود به خانه لباس و موی خود را بشویند تا از شر گرده خلاص شوند. داروی آنتی‌هیستامین و افشانه‌های مخصوص آسم را همیشه به همراه داشته باشند. شرایط خود را برای دوستان و همکاران شرح دهند تا در صورت نیاز کمک بگیرند.

کنترل آسم با رژیم غذایی

مطالعات جدید محققان فرانسوی نشان می‌دهد رژیم غذایی حاوی میوه، سبزی، فیبر و غلات کامل، علایم آسم را در مردان حدود ۳۰ درصد و در زنان ۲۰ درصد کاهش می‌دهد. در این مطالعه محققان ۳۵ هزار بیمار بالغ مبتلا به آسم را در طول یک سال مورد بررسی قرار دادند.

حدود یک چهارم این افراد حداقل یکی از علایم آسم را در این مدت داشتند. رژیم غذایی این افراد از نظر میزان مصرف غلات، سبزیجات و میوه، غلات کامل، گوشت، نمک و شکر مورد ارزیابی قرار گرفت. با بررسی عاداتی مانند سیگار و ورزش، محققان دریافتند افرادی که رژیم غذایی سالم دارند، سیگار نمی‌کشند و ورزش می‌کنند، علایم کمتری دارند.

این مطالعه نشان می‌دهد کاهش علایم آسم در مردانی که رژیم سالم دارند ۳۰ درصد و در زنان ۲۰ درصد است.

منظور از رژیم غذایی سالم، رژیم حاوی میوه، سبزی، فیبر و غلات و حداقل استفاده از گوشت قرمز، نمک، شکر و چربی است.

شکر، گوشت و نمک مواد غذایی التهابی هستند که علایم آسم را تشدید می‌کنند.

محققان بر این باورند که رژیم غذایی سالم با کاهش التهاب در سلامت میکروبیوم روده نقش دارد و از این طریق باعث کاهش علایم آسم می‌شود.

آیا مصرف ماهی در کاهش شدت آسم نقش دارد؟

مطالعات جدید محققان دانشگاه لاتروبه در استرالیا نشان می‌دهد اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در ماهی با کاهش التهاب، به کاهش علایم و بهبود آسم کمک می‌کنند.

مطالعات جدید نشان می‌دهد مصرف ماهی با کاهش التهاب راه‌های هوایی، نقش بسیار مهمی در بهبود علایم آسم دارد.

در این مطالعه از داوطلبان خواسته شد به مدت ۶ ماه روزانه به همراه رژیم مدیترانه‌ای، ماهی حاوی اسیدهای چرب مصرف کنند.

نتایج نشان داد در افرادی که این رژیم غذایی را رعایت کردند، التهاب مجاری تنفسی ۱۴ برابر کاهش یافت.

ادامه این مطالعه نشان می‌دهد رژیم غذایی چرب و حاوی نمک و شکر زیاد منجر به پیشرفت آسم به ویژه در کودکان می‌شود. این مطالعه مصرف دو وعده ماهی در هفته را برای بیماران مبتلا به آسم توصیه کرده است.

نقش فیبر در شدت آسم

مطالعات محققان دانشگاه موناش استرالیا نشان می‌دهد که رژیم غذایی پرفیبر در دوران بارداری، فرزندان را در مقابل آسم محافظت می‌کند.

مواد غذایی حاوی فیبر عبارتند از: ذرت، انواع لوبیا، نخود فرنگی، گندم و محصولاتش، عدس، گلابی، سیب، بادام، تمشک، گل کلم، آووکادو، آلوی سیاه، انبه، انواع توت و کدوتنبل حاوی فیبر هستند.

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها