امروزه سبک زندگی مدرن باعث شده مردم جهان بیش از هر زمان دیگر کم‌تحرک باشند. متاسفانه کم‌تحرکی از عوامل بروز بسیاری از مشکلات سلامت است و سالانه موجب مرگ‌ومیر انسان‌های زیادی در سراسر دنیا می‌شود.
امروزه سبک زندگی مدرن باعث شده مردم جهان بیش از هر زمان دیگر کم‌تحرک باشند. متاسفانه کم‌تحرکی از عوامل بروز بسیاری از مشکلات سلامت است و سالانه موجب مرگ‌ومیر انسان‌های زیادی در سراسر دنیا می‌شود.
کد خبر: ۱۳۱۴۰۶۶

در ادامه با عواملی که نشان می‌دهد شما هم جزو افراد کم‌ تحرک هستید، آشنا می‌شوید.

یبوست دارید

یبوست یک نشانه منطقی کم‌ تحرکی است. ورزش و فعالیت فیزیکی کافی نقش مهمی در حرکات منظم روده‌ها دارد. اگر بیشتر اوقات خود را در حالت نشسته سپری کنید، حرکت غذا در طول روده بزرگ زمان بیشتری طول خواهد کشید و باعث ایجاد یبوست خواهد شد.

داشتن تحرک کافی و منظم باعث بهبود کارایی دستگاه گوارش می‌شود. حتی انجام حرکات کششی ساده به مدت پنج دقیقه و چند بار در طول روز می‌تواند از بروز یبوست جلوگیری کند.

فراموشکار شده‌اید

اگر احساس می‌کنید فراموشکار شده‌اید، احتمالا باید میزان تحرک‌تان را افزایش دهید. مطالعات نشان داده افرادی که سبک زندگی کم‌تحرک دارند، دچار تغییرات ساختاری در ناحیه لوب گیجگاهی مغز می‌شوند.

این لوب، مسؤول توانایی ما در به‌خاطر سپردن مسائل است. ثابت‌شده ورزش و فعالیت بدنی باعث رشد ساختار مغز و تقویت حافظه می‌شود.

زانوهای‌ تان درد می‌کند

زانوها، شانه‌ها و مچ‌های پا دارای یک مایع روان‌کننده به‌نام سینوویال هستند. این مایع به مفاصل کمک می‌کند روان و بدون درد حرکت کنند.

وقتی کم‌تحرک هستید و پیوسته ورزش نمی‌کنید، تولید این مایع کند می‌شود و مفاصل شمارا تحت تأثیر قرار می‌دهد.

نتیجه این حالت صدای غژغژ مانندی است که صبح‌ها در زانوهای‌تان احساس می‌کنید. افزودن کمی پیاده‌روی به برنامه روزانه‌تان برای به جریان افتادن دوباره مایع سینوویال کمک می‌کند.

هوس شیرینی دارید

فعالیت بدنی به‌خوبی با ولع مصرف شیرینی‌جات مقابله می‌کند. ورزش، انرژی شمارا افزایش می‌دهد و باعث آزاد شدن هورمون آندروفین می‌شود که سطح شادی را افزایش می‌دهد. هورمون‌های شادی به‌نوبه خود، تمایل به مصرف شیرینی را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. تحرک کافی در طول روز شمارا از افسردگی دور می‌کند. پس اگر دچار افسردگی یا بدخلقی نباشید به‌مصرف شیرینی‌جات هم نیاز نخواهید داشت.

از سفتی ماهیچه‌ ها رنج می‌برید

عضلات شما مانند نوارهای لاستیکی هستند که هرچه بیشتر آنها را بکشید و حرکت دهید، انعطاف‌پذیرتر می‌شوند. اگر ماهیچه‌ها حرکت کافی نداشته باشند سفت،منجمد و اساسا کوتاه‌تر می‌شوند.

وقتی این اتفاق می‌افتد،ممکن است حرکات روزمره برای شما ناراحت‌کننده و چالش‌برانگیز باشد. پرداختن به ورزش‌های کششی چند بار در هفته می‌تواند به شما در برطرف‌کردن این مشکل کمک کند.

منبع: brightside.me

یاسمین مشرف - دانش / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها