jamejamonline
دانش خودرو کد خبر: ۱۳۱۱۹۹۸   ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰  |  ۱۴:۲۹

محققان هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در یک شرکت دانش بنیان با همکاری دانشگاه تهران در صدد هستند که خودروهای خودران را در کشور طراحی و به تولید برسانند.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مهر، علی رسولی‌زاده مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان گفت: کشورهای پیشرو و شرکت‌های بزرگ تولیدکننده اتومبیل‌های خودران، جایگاه فعلی خود را مدیون تصمیمات هوشمندانه مدیران دهه‌های گذشته می‌دانند، چرا که در حقیقت بذر هوش مصنوعی و صنایع هوشمند در دهه‌های پیشین در این کشورها کاشته شده و با توسعه نرم‌افزارهای هشداردهنده و نظارتی مبتنی بر هوش مصنوعی به عنوان دستیار راننده آغاز شده است.

وی افزود: این نرم‌افزارها به کمک ابزارهای یادگیری تقویتی، قدرتمندتر شده‌اند و اکنون در اتومبیل‌های فوق‌پیشرفته خودران استفاده می‌شوند. سیستم هوشمندی که در این ماشین‌ها به کار گرفته می‌شود، در حقیقت «راننده هوشمند» این اتومبیل‌هاست.

رسولی زاده خاطر نشان کرد: برای بومی‌سازی این فناوری در صنعت خودرو، باید طراحی‌هایی انجام دهیم که از یک سو با آخرین دستاوردهای دنیای فناوری هماهنگ بوده و از سوی دیگر، کاربردی و با بافت بومی و جغرافیای کشور منطبق باشد.

مدیر شرکت دانش بنیان عنوان کرد: توسعه در حوزه خودروهای خودران، گام بلند دیگری است که در حوزه توسعه صنایع هوشمند در حال تحقق است.

وی گفت: بدین منظور، صنعتگران با همراهی مراکز دانشگاهی و متخصصان زبده علوم کامپیوتر و های‌تک، همکاری‌های دوجانبه‌ای را در برنامه دارند.

به گفته وی، تحقق این پروژه در صنایع خودروسازی ایران می‌تواند نویدبخش هوشمندسازی صنایع مادر و ورود به دنیای تولید وسایل نقلیه خودران در ایران باشد.

وی با بیان اینکه به همین دلیل در صدد برآمدیم تا خودروهای خودران را با همکاری دانشگاه تهران طراحی کنیم، اضافه کرد: فاز اول این همکاری را که مرحله تحقیق و توسعه در حوزه «کمک راننده خودران» است، از اسفند ماه ۱۳۹۹ آغاز کرده و پیاده‌سازی و انجام کامل این پروژه در قالب یک پروژه دوساله برنامه‌ریزی شده است.

وی ادامه داد: در همین راستا، مهندسان هوش مصنوعی و متخصصان یادگیری ماشین در مرکز تحقیقات هوش مصنوعی این شرکت دانش بنیان، آخرین دستاوردهای پژوهشی در زمینه توسعه و طراحی ماشین‌های خودران را بررسی و استخراج می‌کنند و بر اساس این دستاوردهای پژوهشی به تجهیز صنعتگران می‌پردازند.

رسولی زاده ادامه داد: بخشی از خدماتی که در این دوره دو ساله تعریف و در قالب سرویس‌های هوشمند ارائه خواهد شد شامل تشخیص مانع و فاصله از اشیا پیرامون، تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی، می‌شود.
وی افزود: همچنین پیش‌بینی رفتار عابر پیاده، تشخیص قصد عابر پیاده، پیاده‌سازی سخت‌افزاری، پایش وضعیت راننده (هوشیاری و خواب آلودگی)، پایش وضعیت جاده (تشخیص مسیر، تشخیص لاین، تشخیص سایر خودروها و وضعیت آن‌ها)، توسعه عاملان خودران بر پایه فناوری یادگیری تقویتی و غیره از دیگر عواملی است که در طراحی این خودروها در نظر داریم.

وی گفت: مرکز تحقیقات هوش مصنوعی این شرکت دانش بنیان با دارابودن سرمایه انسانی متخصص و زیرساخت‌های قوی و توان پردازشی، بستر قدرتمندی برای حرکت در حوزه هوش مصنوعی دارد.
وی گفت: همکاری دوجانبه این شرکت دانش بنیان و دانشکده مهندسی کامپیوتر و برق دانشگاه تهران در راستای طراحی اتومبیل‌های خودران زمینه تجهیز صنایع خودروسازی را فراهم می‌کند تا از مکانیسم یادگیری تقویتی نیز به عنوان مغز کنترلگر ماشین استفاده کنند.
ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
جای خالی سیاستگذاری در هوش مصنوعی

جای خالی سیاستگذاری در هوش مصنوعی

امروزه فناوری‌ های نوین و به ویژه هوش مصنوعی به سرعت جهان اطراف ما را متحول می‌کند و نفوذ روزافزون آنها در تمامی کاربردهای سنتی، یکی‌از دغدغه‌ها و اولویت‌های دولت‌هاست. اکنون دنیا به تعبیری با سونامی فناوری مواجه بوده و کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست.

طراحی کی۱۲۵ با پژو ۲۰۰۸ ارتباطی ندارد

طراحی کی۱۲۵ با پژو ۲۰۰۸ ارتباطی ندارد

در پی انتشار گزارش روزنامه جام‌جم در چهارم دی ۹۹ با عنوان «یک فیس‌لیفت جدید» که به بررسی آرای کارشناسان درباره محصول جدید ایران‌خودرو (خودروی تارا) می‌پرداخت، کیانوش پورمجیب، معاون تحقیقات،‌ طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو در گفت‌و‌گو با جام‌جم ضمن اشاره به به برخی ویژگی‌های مهم خودروی تارا، هرگونه ارتباطی بین طراحی خودروی کراس‌اور کی۱۲۵ (K۱۲۵) که قرار است به‌زودی رونمایی شود با پژو ۲۰۰۸ را رد کرد.

عزم ملی، واکسن ملی

عزم ملی، واکسن ملی

دیروز واکسن کرونای تولید کشور به اولین داوطلبان تزریق شد. باید بدانیم کشورهای اندکی در جهان وجود دارند که به دانش تولید واکسن دست پیدا کرده‌اند.

گفتگو

بیشتر
کار ناتمام محققان با آرسیبو

مدیر عملیاتی تلسکوپ رادیویی ساردینیا در گفتگو با جام‌جم از داغ‌ترین حوزه‌های مطالعاتی در اخترشناسی رادیویی می‌گوید

کار ناتمام محققان با آرسیبو