۲ عامل ابتلای مجدد به بیماری کووید ۱۹ چیست؟

تفاوت‌های موج چهارم کرونا با موج‌های پیشین

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران از آماده باش کامل مراکز نقاهتگاهی خبر داد.
کد خبر: ۱۳۱۱۰۲۷

به گزارش جام جم آنلاین، علیرضا زالی در جلسه شورای فرماندهی ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران، در خصوص وضعیت شیوع بیماری در استان تهران، عنوان کرد: در پایتخت برای اولین بار تمام شهرها در وضعیت قرمز قرار گرفتند و گسترش بیماری به صورت همگن در تمامی مناطق رخ داده است.

وی ادامه داد: استان البرز، بعد از استان گیلان، بالاترین شتاب بروز بیماری در موج چهارم را تجربه می کند، بنابراین در هم تنیدگی و تردد بین استان های تهران و البرز، می تواند یکی از مهمترین عوامل افزایش آمار ابتلا در پایتخت باشد.

زالی با اشاره به اینکه این اواخر حجم مراجعین سرپایی به مراکز بهداشتی و درمانی استان تهران، تاکنون بی سابقه بوده است، عنوان کرد: بر اساس گزارشات روزانه در تهران، از هر دو نفر مراجعه کننده به مراکز با علائم بیماری کرونا، تست PCR یک نفر مثبت می شود، همچنین نرخ مثبت شدن تست های سریع نیز ۲۵ درصد برآورد شده است؛ این نشان از پخش گسترده ویروس در استان دارد.

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران گفت: اکنون شاخص اپیدمیولوژیک مولد پایه در تهران، ۱.۶ گزارش شده است که از سرعت بالای سرایت و شیوع بیماری حکایت دارد. این شاخص در اسفندماه در تهران ۰.۷ تا ۰.۸ متغیر بود.

به گفته زالی، از ابتدای فروردین ماه ۵۳ درصد مجموع بستری و ۷۵ درصد مجموع مرگ و میر در افراد ۶۰ سال به بالا رخ داده که البته این آمار در نوجوانان و کودکان زیر ۱۰ سال با کاهش روبرو بوده و از ۱۰,۲ درصد در اسفندماه، به ۴ درصد در فروردین ماه رسیده است.

وی ادامه داد: اسفندماه در گروه های سنی ۴۰ تا ۵۰ سال و ۵۰ تا ۶۰ سال، آمار بستری به شدت پایین بود، اما در فروردین ماه روند صعودی به خود گرفته است، به طوری که بعد از گروه سنی ۶۰ سال به بالا، افراد ۴۰ تا ۵۰ سال بیشترین میزان بستری را به خود اختصاص داده اند.

زالی از همکاری تمام نهادها برای افزایش ظرفیت تخت های بیمارستانی خبر داد و گفت: مهمترین مسئله، علاوه بر تخت، موضوع تامین اکسیژن است که از حیاتی ترین مولفه های درمان بیماران کرونایی محسوب می شود و باید برای روزهای آتی نیز تدابیری در این خصوص اندیشیده شود.

وی با اشاره به تجربه موفق ارایه برخی از خدمات، به صورت سرپایی در خوزستان در کاهش آمار مرگ و میر و اضافه بار بیمارستان ها، بیان کرد: در تهران نیز برای این اقدام در حال آماده سازی زیرساخت های لازم هستیم.

زالی بر لزوم افزایش نظارت ها بر اعمال محدودیت ها تاکید کرد و گفت: بالغ بر ۱۹۰ هزار کارمند استانی در دستگاه های ملی در تهران مشغول به کار هستند و برخی ادارات از دستورات ستاد ملی مبارزه با کرونا در خصوص محدودیت ها تمکین نکرده اند.

براساس گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در این جلسه که روز چهارشنبه با حضور محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران، دکتر روح الامینی نماینده کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، دکتر حناچی شهردار تهران، حجت الاسلام تقوی رییس مجمع نمایندگان مجلس استان تهران، سردار هداوند جانشین رییس پلیس تهران، حسن بیگی معاون سیاسی و اجتماعی استاندار و رییس ستاد انتخابات استان تهران، دکتر کوهپایه زاده رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر محمدی مدیر کل نظارت بر دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، مسعود ستایشی قائم مقام رییس کل دادگستری استان تهران و رضا کرمی رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد، مدیر کل نظارت بر دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گزارش مبسوط و تفصیلی در خصوص آخرین وضعیت واکسن های تولیدی داخل و وارداتی و آخرین برنامه های معاونت غذا و دارو جهت تسریع در فرآیند تهیه واکسن ارایه کرد ، همچنین در ادامه روند ساخت واکسن در داخل کشور بررسی شد، در خصوص چالش های اطلاع رسانی به مردم بحث و تبادل نظر صورت گرفت. همچنین بر لزوم امیدبخشی در جامعه نیز تاکید شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها