شما به دلایل مختلفی ممکن است سفر کنید و از همینجاست که دستهبندیهای انواع سفرها مانند سفرهای زیارتی، فرهنگی، طبیعت گردی، روستاگردی، زمین گردی (ژئوتوریسم)، نجومی (استروتوریسم) و ... شکل میگیرد.
سفر ممکن است با انگیزه کاری یا حتی دریافت خدمات درمانی و سلامت نیز انجام شود. از میان حوزههای مختلف گردشگری که اشاره شد، گردشگری سلامت نسبت به سایر حوزههای گردشگری، بهدلیل ضرورت هدف سفر شاید بتوان گفت آسیب کمتری در دوران عالمگیری بیماری کووید ۱۹ دیده است و ازآنجا که کسبوکارهای مختلف و بیشتری را نیز درگیر میکند، ظرفیت بالایی برای توسعه دارد و مورد توجه بسیاری از فعالان صنعت گردشگری قرار گرفته است.
شرکت خلاق و نوآور «تسهیلگری بینالمللی سلامت آترینا» با ایجاد شبکهای یکپارچه از مراکز درمانی کشور و در همکاری با پزشکان خبره با تخصصهای متخلف، خدمات مورد نیاز را به گردشگران ایرانی و خارجی در حوزه سلامت ارائهمیکند.
در گردشگری سلامت، افراد از شهر یا کشورشان بهمنظور دریافت خدمات درمانی و سلامتی به شهر یا کشور دیگری سفر میکنند، و به خدمات گردشگری مانند خدمات پرواز، حملونقل، اقامت، رستوران، راهنما و ... نیاز دارند. شرکت گردشگری سلامت آترینا، از سال ۱۳۸۰ در حوزه گردشگری فعالیت میکند.
حامد شکری، مدیرعامل این مجموعه میگوید: «در سال ۸۵ شرکت آترینا با انعقاد قراردادی با کشور ازبکستان وارد بخش گردشگری سلامت شد. با شروع پروژه، دریافتیم ظرفیت بالایی برای توسعه این بخش در داخل کشور و همچنین امکان برندسازی از خدمات درمانی و پزشکان خبره کشور، در عرصه جهانی وجود دارد. ازاینرو تا بهامروز در همین بخش از صنعت گردشگری فعالیتمان را ادامه دادهایم و برخلاف سایر شرکتهای گردشگری سلامت، ارائه خدمات ما تنها به مسافران خارجی محدود نیست و ارائنه خدمات گردشگری سلامت را برای هموطنانمان نیز فراهم کردهایم.»
از دیرباز بهدلیل نزدیکیهای مذهبی، فرهنگی و همینطور فاصله کوتاه، ایران میزبان گردشگری سلامت برای بسیاری از اتباع کشورهای همسایه مانند عراق، افغانستان، عمان، کویت، قطر، بحرین، آذربایجان، ارمنستان و ... بوده است.
مدیرعامل این شرکت درباره گستردگی جغرافیایی فعالیتهای شرکت گردشگری سلامت آترینا میگوید: «امروزه نیز با گسترش بسترهای آنلاین و توسعه بازاریابی دیجیتال، میتوانیم علاوه بر کشورهای همسایه، خدمات پزشکی کشورمان را به تمام دنیا معرفی کنیم و گردشگر سلامت بیشتری را جذب کنیم. مجموعه ما درحال حاضر با ۶۰ کشور در کشورهای منطقه، آفریقا، اروپا و حتی آمریکا همکاری داریم.»
شکری در ادامه تأکید میکند: «ایران با داشتن پزشکان مجرب و هزینههای درمان مقرونبهصرفه (بهعلت اختلاف قیمت ارز) مقصد گردشگری بیماران زیادی از سراسر دنیاست. برای مثال هزینه عمل زیبایی بینی بهطور میانگین در آمریکا هشت هزار دلار، در برزیل شش تا هشت هزار دلار، در هند چهار هزار دلار و در ترکیه سه هزار دلار است. درحالیکه متقاضیان در ایران برای این نوع عمل زیبایی بین ۱۵۰۰ تا سه هزار دلار بههمراه بهترین خدمات درمانی هزینه می کنند.»
در گردشگری سلامت، علاوه بر مشاغل مرتبط با گردشگری، مشاغل دیگری نیز درگیرند. این امر تاثیر مثبت قابلتوجهی در چرخه اقتصادی و ارزآوری دارد. از سویی در این حوزه نیز، واسطه های زیادی مشغولند که گردشگران سلامت را به مراکز نامعتبر پزشکی معرفی کرده و از آنها هزینههای نجومی دریافت میکنند.
شرکت آترینا باتوجه به این مسائل از سال ۹۵ سامانه یکپارچهای برای ارائه شفاف خدمات درمانی طراحی کرده است. بیماران در این سامانه میتوانند با توجه به خدمت سلامتی موردنظرشان، تمام مراکز درمانی عضو این پلتفرم را مشاهده و پزشک خود را انتخاب کنند.
سپس پرونده پزشکی خود را در سامانه بارگذاری کنند تا پزشک پرونده آنها را بررسی و طرح درمان را مطرح کند؛ سپس مرکز پزشکی نیز هزینه خدمات را اعلام میکند. بهاینترتیب هم شفافیت قیمت وجود خواهد داشت و هم گردشگران سلامت در مراکز معتبر پذیرش خواهند شد. آترینا از زمان شروع درمان و انتخاب پزشک و مراکز خدمات درمانی، خدمات مشاوره اولیه نیز ارائه میدهد تا بیماران بتوانند بهترین خدمات پزشکی را انتخاب کنند.
مدیرعامل آترینا در این باره میافزاید: «ما بهمنظور برند سازی ایران و کسب جایگاهمان در بازار رقابتی که هند و ترکیه رقیبهای اصلی ما هستند، این خدمات مشاوره را برای گردشگران سلامت خارجی رایگان ارائه میدهیم تا افراد بیشتری را جذب کنیم. همینطور در صورت تقاضای گردشگران سلامت، آترینا امور مربوط به رزرو بلیت و دریافت ویزا برای بیماران را نیز بر عهده میگیرد.»
گفتنی است مجموعه آترینا پس از اتمام درمان، در گذراندن دوران نقاهت نیز با گرفتن آزمایشهای لازم و مراقبتهای ضروری، در کنار بیماران است و وضعیت بیمار را با حفظ محرمانگی در پرونده پزشکی درج خواهد کرد تا وقتی بیمار به کشورش بازمیگردد، پرونده پزشکی کاملی داشته باشد.
شکری درباره خدمات سلامتی که گردشگران خارجی در ایران استفاده میکنند، میگوید: «۹۰درصد این خدمات در بخش زیبایی هستند. با این حال به کشور مبدا مسافر هم بستگی زیادی دارد. برای مثال گردشگران عراقی بیشتر برای دریافت خدمات ارتوپدی، سرطان و همینطور چشمپزشکی و زیبایی سفر میکنند یا گردشگران افغانستانی برای درمان نازایی، روسها برای خدمات دندانپزشکی و پاکستانیها برای پیوند عضو معمولا ایران را انتخاب میکنند.»
حامد شکری در پاسخ به اینکه آترینا چه چشماندازی را برای کسب و کار خود ترسیم کرده است، میگوید: «امیدواریم تا سالهای آینده ایران مقصد درمان و گردشگری سلامت بیماران خارجی بیشتری قرار گیرد و به انتخاب اول منطقه تبدیل شویم.»
وی درادامه میافزاید: «ما در آذربایجان، عمان و افغانستان دفاتر خود را راهاندازی کردهایم و برای همکاری با دبی و آلمان نیز برای ایجاد دفتر، قدمهای موثری برداشتهایم.»
مدیکارت آترینا، یک کارت شخصی برای هر بیمار است تا هم بیمار و هم پزشک او بتوانند در هر زمان از طریق پلتفرم آترینا به سوابق پزشکی بیمار دسترسی داشته باشند. بهعلاوه گردشگران سلامت ایرانی نیز میتوانند با تهیه این کارت به مبلغ ۶۰هزار تومان، از خدمات مشاورهای رایگان بهرهمند شوند و از تخفیفها و تسهیلات آن در مراکز تحت پوشش آترینا، استفاده کنند. درحال حاضر برخی از مجموعههای درمانی در ۱۷ استان کشور و ۲۵۰۰پزشک با تخصصهای مختلف، طرف قرارداد با آترینا هستند.
ریحانه رادی - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
فؤاد ایزدی، کارشناس حوزه روابط بینالملل در گفتوگو با «جامجم» تشریح کرد
در گفتوگوی «جامجم» با پژوهشگر حوزه ارتباطات و رسانه عنوان شد