فرار از کرونا و بیماری قلبی با کمک استاتین ها؟

مطالعات نشان داده است که استاتین ها با کاهش سطح کلسترول در افراد می توانند خطر بیماری قلبی را کاهش دهند.
کد خبر: ۱۳۰۹۲۵۹

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از دیلی میل، استفاده از استاتین شاید به کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی کمک کند اما آنها همچنان مورد مجادله و ترس از عوارض جانبی قرار می گیرند.

از سویی دیگر سال گذشته ادعاهایی مبنی بر نقش استاتین ها در خطر مرگ ناشی از کرونا وجود داشت. مطالعات نشان داده است که افرادی که تحت مراقبت های ویژه قرار می گیرند سطح کلسترول کمتری دارند ، بنابراین این ترس وجود دارد که مصرف داروهای کاهش دهنده کلسترول باعث آسیب پذیری آنها شود. البته مانند بسیاری از ترس های سلامتی این مورد نیز بی اساس است. در حقیقت ، اکنون شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد مصرف استاتین در واقع شما را در برابر مرگ ناشی از کووید محافظت می کند.

در مطالعه جدیدی که دو هفته پیش منتشر شده است ، پزشکان دانشگاه کلمبیا در ایالات متحده سرنوشت 648 بیمار کرونایی را که هنگام بستری شدن در بیمارستان استاتین می خوردند با گروهی همسان که نبودند مقایسه کردند. مشخص شد که بیمارانی که استاتین برای آنها تجویز می شود50 درصد کمتر می میرند. احتمالاً به این دلیل است که استاتین ها و همچنین کاهش کلسترول ، اثر ضد التهابی قدرتمندی دارند. یکی از دلایلی که افراد به دلیل بیماری کووید به شدت بیمار می شوند این است که سیستم ایمنی بدن بیش از حد به ویروس واکنش نشان می دهد و باعث التهاب عروق ، ریه ها ، قلب و مغز می شود.

 

بنابراین منطقی است که مصرف استاتین به شما کمک می کند. در حقیقت یکی از مواردی که محققان دریافتند این بود بیمارانی که استاتین می خورند دارای سطح پایین تری از پروتئین واکنش پذیر C _که نشانگر التهاب هستند_ خواهند بود.

در حال حاضر آزمایشات در حال انجام است تا ببینند آیا دادن استاتین به بیماران هنگام بستری شدن در بیمارستان واقعاً باعث نجات جان افراد می شود یا خیر.

مصرف استاتین ها اما باید زیر نظر پزشک باشد چون در هر شرایطی باید عوارض آن نیز در نظر گرفته شود.

 

 

 

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها