شوخی با آقای رئیس‌ جمهور
گزارش پشت‌صحنه از مجموعه «بازی تاج و تخت» که به‌زودی روی آنتن شبکه امید می‌رود

شوخی با آقای رئیس‌ جمهور

گزارش از پشت‌صحنه برنامه نوروزی «هوش‌ برتر» و گفت‌وگو با تهیه‌کننده و مجری برنامه

باهوش‌ ها به خط

اگر از علاقه‌مندان به تماشای مسابقه‌های خاص، ویژه و متفاوت و البته کاملا ایرانی هستید، منتظر پخش فصل جدید «هوش برتر» در ایام نوروز از شبکه نسیم باشید. مسابقه‌ای با سروشکل و فرمت جدید که قرار است با اجرای آریا طاهری روی آنتن برود.
اگر از علاقه‌مندان به تماشای مسابقه‌های خاص، ویژه و متفاوت و البته کاملا ایرانی هستید، منتظر پخش فصل جدید «هوش برتر» در ایام نوروز از شبکه نسیم باشید. مسابقه‌ای با سروشکل و فرمت جدید که قرار است با اجرای آریا طاهری روی آنتن برود.
کد خبر: ۱۳۰۷۸۸۴

مسابقه‌ای بدون محدودیت سنی که هوش، حافظه و سرعت‌عمل حرف اول را در آن می‌زند. فصل گذشته این برنامه با اجرای افشین زی‌نوری در چند سری پخش شد و مورد توجه مخاطبان بسیاری هم قرار گرفت.

حال با آغاز بهار و سال نو هوش برتر هم دستخوش تغییراتی متناسب با سلیقه و خواسته مخاطبان و همراهان همیشگی خود شده است.

از تغییر در دکور گرفته تا بازی‌ها و محتوای مسابقه و مجری که می‌توان پیش‌بینی کرد باز هم این مسابقه بتواند به یکی از برنامه‌های پرمخاطب شبکه نسیم تبدیل شود.

جام‌جم در یکی از روزهای پایانی اسفندماه به پشت‌صحنه این مسابقه رفته و گزارشی از روند تولید آن داشته و با پیمان پورمقیمی، تهیه‌کننده و آریا طاهری، مجری آن گفت‌وگو کرده که خواندن آن شاید خالی از لطف نباشد. پس همراه ما باشید:

هوش برتر در بوستان ولایت

حالا دیگر اهالی ساکن حومه بوستان ولایت می‌دانند که اینجا فقط یک بوستان معمولی نیست و در هر نقطه از آن استودیوی برنامه‌های مختلف تلویزیونی وجود دارد. ازجمله برنامه‌های شبکه نسیم و البته مسابقه هوش برتر که دکور برنامه در یکی از سوله‌های آن زده شده است. بیرون از استودیو یک کانتینر قرار دارد که شرکت‌کننده‌ها در آنجا حضور دارند و برای رقابت با یکدیگر آماده می‌شوند. بعد از هماهنگی لازم وارد استودیو می‌شویم و در بدو ورود بنر بزرگی توجه‌مان را جلب می‌کند. روی آن نوشته شده: «هوش و استعداد همانند ماهیچه انسان قابل پرورش است»؛ جمله مهمی که هرکسی را به تفکر وامی‌دارد.

تابلوی دیگری نیز نظرمان را جلب می‌کند که روی آن نوشته شده: «لطفا با موبایل وارد نشوید». پس قضیه خیلی جدی است و باید بدون تلفن‌همراه و در سکوت کامل وارد استودیو شویم. سمت راست‌مان بخشی از دکور مسابقه قرار دارد که در تاریکی محض فرو رفته است. صدای مجری شنیده می‌شود که در حال اجرا روی استیج بزرگ و پرنوری است. یکی از تفاوت‌های دکور این فصل برنامه با قبل همین فضای پرنور و وسیع است. پشت مجری دکوری وجود دارد به نام «دیوار مرگ»؛ عنوانی که تهیه‌کننده و عوامل روی آن گذاشته‌اند و بخش مهمی از مسابقه را تشکیل می‌دهد. لوگوی شبکه نسیم دیوار مرگ را پوشانده و به محض این‌که پرده بالا می‌رود، مهم‌ترین بازی هوش برتر به رنگ لوگوی شبکه دیده می‌شود. شرکت‌کننده‌ها نیز با لباس‌هایی به رنگ لوگوی شبکه نسیم «آبی، قرمز، زرد و سبز» در حالی که هرکدام پاپوشی دارند وارد شده و روی استیج می‌روند. یک خانم و سه آقای جوان شرکت‌کننده‌های این قسمت از برنامه هستند. تهیه‌کننده توضیحات نهایی را به شرکت‌کننده‌ها می‌دهد و مسابقه آغاز می‌شود.

یک رقابت پرهیجان

مجری ماسکش را برداشته و آخرین مراحل گریم روی صورتش انجام می‌شود. شرکت‌کننده‌ها نیز در جایگاه خود و مقابل دیوار مرگ ایستاده و منتظرند.

مسابقه بدون حضور تماشاچی‌ها ضبط می‌شود و به همین خاطر مجری مسؤولیت سنگینی دارد تا خودش بتواند با اجرایش برنامه را جذاب‌تر کند.

فضای برنامه بسیار متفاوت از فصل قبل است و شرکت‌کننده‌ها نیز اغلب نوجوان و یا جوان هستند. در دکور رنگ‌های شاد و گرمی به کار رفته که البته بوی تازگی رنگ را هنوز می‌توان از فضا استشمام کرد. همه چیز حاکی از آن است که مسابقه به مذاق جوان‌ترها بیشتر خوش بیاید البته این نکته را تهیه‌کننده هم می‌گوید که اغلب داوطلبان شرکت در مسابقه جوان‌ها هستند.

شرکت‌کننده‌ها خودشان را به ترتیب معرفی کرده و مرحله اول مسابقه آغاز می‌شود. ما نیز باید در گوشه‌ای از استودیو و در سکوت نظاره‌گر برنامه باشیم. همه در تکاپو هستند که برنامه بدون هیچ مشکلی ضبط شود تا در نوروز مخاطبان بتوانند از تماشای چنین مسابقه‌ای لذت ببرند.

زیر پای شرکت‌کننده‌ها روی استیج فضایی طراحی شده که سوالات و پاسخ‌ها روی آن نقش می‌بندد. به همین خاطر یک دوربین هم روی سقف نصب شده تا از بالا فیلمبرداری کند. شرکت‌کننده‌ها یکی‌یکی مراحل را پشت سر گذاشته و به دیوار مرگ می‌رسند و ... بهتر است برای این‌که از ادامه ماجرا باخبر شوید، در ایام نوروز بیننده این مسابقه باشید.

دانشم را به‌روز کردم

آریا طاهری، مجری برنامه‌هایی چون «نسیم دانش»، «دات آی‌آر» و «میانبر»، اجرای فصل دوم مسابقه هوش برتر را برعهده دارد. وی درباره ویژگی‌های اجرای این مسابقه نکاتی را به جام‌جم بیان کرد:

هوش برتر با اجرای افشین زی‌نوری بین مخاطبانش شناخته شده. همین موضوع کار اجرا را برای شما سخت نمی‌کند؟ چون تجربه ثابت کرده که مخاطب اجراها را با هم مقایسه می‌کند.

کاملا با حرف شما موافقم. چه‌بسا که مجری قبلی یعنی آقای زی‌نوری استاد بنده است و این کار را به‌مراتب سخت‌تر می‌کند. چون خیلی‌ها مسابقه هوش برتر را با اجرای او می‌شناسند. اما به دلیل سابقه فعالیت من در نسیم دانش که در حوزه علم و فناوری و برای افراد مستعد و باهوش بود، به من پیشنهاد شد اجرای فصل دوم این مسابقه را برعهده بگیرم. چون هوش برتر به لحاظ بصری و گرافیکی و مسابقه و بازی‌ها تفاوت بسیاری با فصل قبلی خود دارد. البته به رسم ادب هم من پیش از این‌که به این گروه بپیوندم، با آقای زی‌نوری صحبت کردم و اجازه گرفتم. اما نکته اینجاست که در هوش برتر بیشتر شرکت‌کننده‌ها هستند که مسابقه را پیش می‌برند، نه مجری.

منظورتان این است که هوش برتر مجری‌محور نیست؟

بله، مجری‌محور نیست و مجری صرفا هدایت‌کننده و اطلاعات‌دهنده به بیننده‌هاست.

پیش از این‌که خودتان مجری این مسابقه شوید، بیننده آن بودید؟

بله، من پیش از این یکی از بیننده‌های پروپاقرص این مسابقه بودم.

با وجود این فکر می‌کنید تغییرات فصل جدید چقدر می‌تواند مورد توجه مخاطبانش قرار بگیرد؟

من فکر می‌کنم این سری، مسابقه سخت‌تر شده. ضمن این‌که در فصل قبل بیشتر دانش، آگاهی و سرعت‌عمل در پاسخگویی شرکت‌کننده‌ها مهم بود. در فصل دوم با برنامه‌ریزی و طراحی دقیقی که دوستان تیم طراحی بازی‌ها انجام داده‌اند، دانش و آگاهی و سرعت‌عمل با ارتباط مغز و دست‌ها توامان شده و همین موضوع به جذابیت کار افزوده است. از طرفی تمام بازی‌هایی که این گروه طراحی می‌کنند ملی و بومی است. بنابراین بازی‌ها می‌تواند برای مخاطبان جذاب باشد.

می‌توانید مثالی هم در این زمینه بزنید؟

به‌عنوان‌مثال شرکت‌کننده‌ها در ماز باید مکعب روبیک حل کنند و ساخت و پرداخت مکعب روبیک باعث می‌شود که مغز به دست و انگشت‌ها فرمان بدهد و این جزو خصوصیات مهم این فصل از مسابقه است که از پاسخگویی صرف به بخش عملی رسیده است.

پس به نظر شما با وجود جدول‌پخش سرگرم‌کننده‌ای که در نوروز وجود دارد، مخاطب در این فصل هم می‌تواند با این مسابقه همراه شود؟

به دلیل این‌که افراد و بیننده‌ها خودشان را در این مسابقه به‌جای شرکت‌کننده‌ها می‌گذارند تا بتوانند به سوالات پاسخ دهند، در این فصل هم همراه شرکت‌کننده‌ها خواهند بود. به‌خصوص که در این فصل ممکن است مشابه این بازی‌ها را در گوشی تلفن خود داشته باشند. بنابراین رکورد دوستان می‌تواند برایشان خیلی جذاب باشد. چون بیننده توامان خودش را با شرکت‌کننده مقایسه می‌کند.

از زمانی که خودتان مجری این مسابقه شده‌اید چقدر به داشته‌هایتان اضافه شده و توانسته‌اید دانش و علم خودتان را محک بزنید؟

در سری‌های قبل که من صرفا بیننده این مسابقه بودم، بعضی بازی‌ها را نمی‌توانستم انجام بدهم. اما قبل از این‌که سر اجرای برنامه بیایم، حدود یک‌ماه تقریبا هر روز با بچه‌های طراح بازی‌ها را انجام داده‌ام و سعی کردم دانش و آگاهی خودم را نسبت به بازی‌ها به‌روز کنم. همین موضوع باعث شده که به داشته‌ها و پرورش هوش و استعداد من کمک کند. یعنی در بعضی موارد قدرت محاسبه من خیلی بیشتر شده است.

به‌روزتر و متفاوت‌تر از قبل شدیم

پیمان پورمقیمی، تهیه‌کننده مسابقه هوش برتر درباره ویژگی‌های فصل جدید به جام‌جم می‌گوید: فصل اول هوش برتر ساختار کاملا متفاوت بود. در فصل دوم هم در کل ساختار را عوض کردیم. می‌توانم بگویم یک مسابقه جدید می‌بینید که هیچ ربطی به مسابقه قبلی ندارد.

وی ادامه می‌دهد: هوش انتها ندارد و خیلی وسیع است. به همین دلیل در فصل دوم به سمت بازی‌های رایانه‌ای و فضای دیجیتال رفتیم. در حقیقت خیلی به‌روز شدیم تا بتوانیم نگاه مخاطبان نسل جدید را هم به مسابقه معطوف کنیم. به‌عنوان‌مثال در قسمت ماز حدود ۸۵ نوع بازی طراحی کردیم. به همین دلیل شرکت‌کننده‌های این سری باید از هوش بالایی برخوردار باشند تا بتوانند این مراحل را طی کنند. ما ۱۳۰۰۰ شرکت‌کننده داشتیم که سه‌بار از آنها آزمون گرفتیم و ۴۲۰ نفر پذیرفته شدند که حدود شش ماه است مدام بازی‌های مختلف را انجام می‌دهند و به نوعی تمرین می‌کنند. البته ۶۴ نفر در نوروز با هم رقابت می‌کنند و بقیه شرکت‌کننده‌ها در سری‌های بعدی مسابقه.

این تهیه‌کننده درباره تعداد قسمت‌های این فصل عنوان می‌کند: ۲۱قسمت از سری جدید در ایام نوروز پخش می‌شود و علاوه‌برآن ۸۵ قسمت هم بعد از ماه رمضان داریم که قرار است پخش شود.

پورمقیمی در ادامه توضیح می‌دهد: ما در این مسابقه خیلی خلاقیت جدید به خرج داده‌ایم. یعنی هم مراحل مختلف مسابقه کاملا متفاوت است و شما در هیچ مسابقه دیگری نمی‌بینید و هم این‌که تنوع بازی‌هایمان خیلی زیاد است. حتی نحوه امتیازدهی‌مان هم تغییر کرده است. ضمن این‌که ما در این سری دو جزیره داریم. جزیره تیزهوش و جزیره فراهوش. در جزیره تیزهوش شرکت‌کننده‌ها با هم رقابت کرده و دو نفر به مرحله فینال راه پیدا می‌کنند. در جزیره فراهوش هم دو نفر با هم رقابت و به فینال راه پیدا می‌کنند و این چهار نفر در فینال با هم به رقابت می‌پردازند.

وی همچنین درباره جوایز مسابقه می‌گوید: جایزه نهایی مسابقه وجه نقد است.

پورمقیمی در پاسخ به این سوال که بیشتر چه گروه سنی در این مسابقه حضور دارند هم توضیح می‌دهد: ما هیچ محدودیتی برای سن شرکت‌کننده‌ها قائل نشدیم. بنابراین با توجه به گزینش‌هایی که انجام شد درنهایت ما شرکت‌کننده ۱۲ساله داریم تا ۶۰ سال. البته در فراخوانی که دادیم اغلب شرکت‌کننده‌ها از بین جوان‌ها بودند. همچنین از همه شهرهای ایران داوطلب شرکت در این مسابقه را داشتیم و از این نظر هم محدودیتی برای کسی قائل نشدیم. البته از آنجا که در فصل قبل یکی از نوجوان‌ها به فینال راه پیدا کرد، در این فصل هم بین داوطلبان نوجوان‌های بسیاری بودند.

وی درباره انتخاب مجری هم می‌گوید: آریا طاهری حدود پنج سال است که در شبکه نسیم فعالیت می‌کند. من هم اجراهایش را دیده بودم. از آنجا که نوع نگاه ما در این فصل و بازی‌ها بسیار متفاوت از فصل قبل بود و این‌که نوع بازی‌ها را رایانه‌ای‌تر و جوان پسندتر کردیم. بنابراین سعی کردیم مجری‌ای را انتخاب کنیم که به این فضا نزدیک‌تر باشد. البته آقای زی‌نوری در فصل اول زحمت بسیاری کشید و خیلی خوب درخشید.

پورمقیمی همچنین در پاسخ به این سوال که با وجود بازی‌های سخت و پیچیده‌ای که در این فصل طراحی شده، تا چه حد وجه سرگرمی آن را هم به تناسب شبکه نسیم در نظر گرفتید هم بیان می‌کند: قطعا به جنبه سرگرمی مسابقه هم توجه داشتیم. البته در فصل اول هم این اتفاق افتاد و درصد بسیاری از مخاطبان را به خود جذب کرده بود و به نوعی می‌توان گفت مخاطب عام هم به تماشای مسابقه می‌نشست. در این سری هم جنبه سرگرمی مسابقه در نظر گرفته شده تا باز هم در کنار مخاطبان خاصی که به این نوع مسابقه علاقه‌مند هستند بتواند برای سایر مخاطبان هم جذاب باشد.

وی درباره دکور و نورپردازی و تفاوت آن با فصل قبل هم می‌گوید: ساختار آن مسابقه می‌طلبید که از فضای سیاهی و نور کم استفاده کنیم. اما این سری کاملا متفاوت است و عیدانه هم خواهد بود. بنابراین دکور، نور و گرافیک برنامه هم باید متناسب با محتوای آن باشد. من فکر می‌کنم با تغییراتی که در فصل دوم دادیم مخاطبان بسیاری پای این مسابقه می‌نشینند.

پورمقیمی در پایان هم عنوان می‌کند: ما آدم کم‌هوش نداریم. قطعا هرکسی در یک زمینه استعداد و هوش بیشتری دارد که باید آن را شناسایی کرده و پرورش دهد. بنابراین بچه‌های شرکت‌کننده این هوش را در تمرین‌هایشان که حدود شش ماه طول کشیده پرورش می‌دهند و برایش زحمت می‌کشند.

زینب علیپورطهرانی - رسانه / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها