این روزها که مدام از ماسک استفاده می کنیم باید بدانیم تفاوتی اساسی بین ماسک پنبه ای با ماسک های الیاف مصنوعی وجود دارد.
کد خبر: ۱۳۰۷۸۵۶

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از دیلی میل،  مطالعات نشان داده ‌است که ماسک صورت پنبه ای در فیلتر کردن ذرات ویروس کرونا نسبت به ماسک هایی که از مواد مصنوعی مانند نایلون و پلی استر ساخته شده اند بهتر هستند.

محققان همچنین دریافتند که اینماسک ها رطوبت بالای نفس را تا 33 درصد می گیرند این در حالی است که پوشش مصنوعی دیگر ماسک ها که موادی مانند پلی استر و نایلون هستند چنین کاربردی ندارد.

انستیتوی استاندارد و فناوری ملی ایالات متحده (NIST) خصوصیات فیلتراسیون مواد مختلف ماسک را در یک آزمایشگاه مقایسه کرد.

تکه های پارچه ای که برای ساختن ماسک استفاده می شد ، در یک جعبه کوچک قرار گرفتند که در رطوبت 99 درصد بودند.

سپس آنها را روی لوله ای قرار دادند که هوا و ذرات را با همان سرعت و نیرویی که از طریق تنفس طبیعی انسان تولید می شود ، بیرون می آورد.

ذرات نمک با اندازه های از ۵۰ تا ۸۲۵ نانومتر از لوله خارج شدند و محققان تعداد ذرات در هوا را قبل و بعد از گذر از پارچه اندازه‌گیری کردند.

۹ نوع مختلف ماسک پنبه ای و پارچه ای مورد آزمایش قرار گرفتند و هنگامی که در معرض شرایط مرطوب قرار گرفت، در فیلتر کردن ذرات از بین ۱۲ تا ۴۵ درصد بهتر عمل کردند. شش نوع الیاف مصنوعی از جمله نایلون و پلی استر نیز مورد ارزیابی قرار گرفتند و در مقایسه با انواع پنبه ای و پارچه ای عملکرد ضعیفی داشتند.

اما ماسک‌های جراحی درجه پزشکی و ماسک‌های N۹۵، کارایی فیلتراسیون مشابهی را در شرایط رطوبت بالا و هم در شرایط رطوبت پایین فراهم کردند.

محققانی که در مطالعه خود در مورد مواد نانوی کاربردی بکار گرفته شده‌اند می‌گویند که پنبه در فیلتر کردن ذرات در شرایط مرطوب بهتر است.آن‌ها به سرعت آب را جذب می‌کنند.

تفاوت اساسی ماسک های پنبه ای و ماسک های الیاف مصنوعی (عکس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها