فرهنگ سازی برای اصلاح الگوی مصرف
در دیدار وزیر نیرو با رئیس رسانه ملی مطرح شد

فرهنگ سازی برای اصلاح الگوی مصرف

دکتر علی عسکری با تاکید بر اینکه بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری (مدظله العالی) عصاره خواست ملت ایران در رسیدن به آینده است، گفت: همه‌ گونه‌های برنامه‌ سازی ما در رسانه ملی باید رنگ و بوی این بیانیه را بگیرد و القای امید به آینده و پیشرفت، از شاخص‌ترین ویژگی‌ های این بیانیه است که باید در برنامه‌های مختلف، به‌ویژه گونه‌ی نمایشی آن را مشاهده کنیم.
دکتر علی عسکری با تاکید بر اینکه بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری (مدظله العالی) عصاره خواست ملت ایران در رسیدن به آینده است، گفت: همه‌ گونه‌های برنامه‌ سازی ما در رسانه ملی باید رنگ و بوی این بیانیه را بگیرد و القای امید به آینده و پیشرفت، از شاخص‌ترین ویژگی‌ های این بیانیه است که باید در برنامه‌های مختلف، به‌ویژه گونه‌ی نمایشی آن را مشاهده کنیم.
کد خبر: ۱۳۰۷۶۰۱

به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی رسانه ملی، رئیس رسانه ملی در آیین تجلیل از عوامل مجموعه‌ های نمایشی سیما در سال 99 گونه‌ نمایشی را در میان قالب‌ های برنامه‌ سازی موثرترین برشمرد و افزود: هیچ قالبی مانند قالب سریال و کار‌های نمایشی، در القای امید و ترسیم آینده زیبا و متعالی اثرگذار نیست و باید محتوای غنی‌تری را در این گونه شاهد باشیم.

رئیس سازمان صداوسیما در این آیین با بیان اینکه سال 99 با شیوع بیماری کرونا سال استثنایی در 100 سال اخیر بوده است، گفت: این شرایط موجب تعطیلی بسیاری از مشاغل شد و ما هم بیم داشتیم که سریال‌سازی در رسانه ملی تحت تاثیر قرار بگیرد، اما همت شما هنرمندان و همکارانم در رسانه ملی ورق را برگرداند و شاهد رشد نسبی سریال‌ سازی بودیم.

وی با بیان اینکه این بیماری به بسیاری از مشاغل و صنایع از جمله سینما ضربه بزرگی زد، گفت: با وجود این شرایط، اهالی رسانه ملی در همه بخش‌ها پای کار بودند و لحظه به لحظه فعالیت کردند و زمانی که همه مردم باید در خانه می‌ماندند، اهالی رادیو و تلویزیون فداکارانه پای کار ماندند.

دکتر علی عسکری با یادآوری روزهای پایانی سال 98 و آغاز شرایط کرونایی گفت: از آن زمان تاکنون همه مشغول فعالیت‌اند و فداکارانه در رسانه ملی کار می‌کنند.

رئیس رسانه ملی با اشاره به آمار سریال‌ های پخش شده در سال 99 گفت: این آمار که به طور نسبی از سال‌ های گذشته بیشتر بوده است، حاصل تلاش همکاران ما در این عرصه است و جای قدردانی دارد؛ البته آثار از نظر کیفی قابل نقد هستند و ما از همه نقدهای منصفانه و عالمانه استقبال می‌کنیم و آن را روی چشم می‌گذاریم.

رئیس رسانه ملی با اشاره به اینکه دغدغه ما در رسانه ملی دغدغه کیفیت و اثرگذاری است، گفت: ما در آسیب‌ شناسی که در سیما فیلم به انجام رسید، به این نتیجه رسیدیم که اصلاح فیلمنامه پس از نگارش به ساختار عظیمی‌ که در داستان طراحی شده است، لطمه می‌زند و باید ساختار را به گونه‌ای تغییر داد تا از ابتدا درست حرکت کنیم.

دکتر علی عسکری گفت: پس از اتمام نگارش نمی‌توان چندان تغییری در ساختار داد و ما اگر می‌خواهیم با کیفیت‌تر عمل کنیم، باید یک مرحله عمیق‌تر شویم و به زمانی که طراحی ایده صورت می‌گیرد و در مرحله خلق ایده یا به اصطلاح (ژنتیک کار) برگردیم و این همان سند مفهومی است؛ یعنی در ابتدا باید سند مفهومی را طراحی کنیم.

وی افزود: برای اینکه بتوانیم بنا به اقتضائات جامعه، اقتصاد، فرهنگ و خواست جوانان و مردم بپردازیم، باید به زمانی که شاکله اصلی کار طراحی می‌شود و زمانی که ایده شکل می‌گیرد، منتقل شویم.

رئیس رسانه صداوسیما با بیان اینکه همه ویژگی‌ های پایه‌ای یک سریال در مرحله خلق ایده اولیه وجود دارد و از آنجا شکل می‌گیرد و سپس بسط می‌یابد، گفت: توجه به اینکه با چه حیطه‌، چه مسئله و چه ساختاری از مسائل مواجه مواجه می‌شویم که باید ارتباطات علت و معلولی و معقول آن را درک کنیم بسیار مهم است و به همین علت ما باید پس زمینه و زمینه سریال را به خوبی بشناسیم و پس از آن فیلمنامه بنویسیم.

رئیس رسانه ملی انتخاب سوژه را مرحله بعد از مرحله طرح ایده دانست و گفت: موضوع کلیدی دیگر بعد از پس زمینه کار، یافتن سوژه مناسب است که بتواند داستانی پرجاذبه را خلق کند که برای بیننده جذاب باشد.

دکتر علی عسکری توجه به این مسئله را که پیام سریال چه خواهد بود، از نکات کلیدی دیگر خواند و گفت: اگر پیام سریال متناسب با نیاز جامعه باشد قطعاً سریال با استقبال مواجه می‌شود و اگر پیامی را که مردم به آن نیازی نداشته باشند، بدهد، سریال عقیم می‌ماند.

وی از سه عنصر دانستن نظام مسائل، انتخاب سوژه مناسب و مهندسی و مدیریت پیام به عنوان عناصر کلیدی تولید مجموعه‌ های نمایشی یاد کرد و گفت: شما که اهل فن، هنر و فرهنگ هستید، باید در این عرصه با ما مفاهمه و گفت‌وگو کنید تا طرحی نمایشی را سامان بدهیم.

وی از همه دست اندرکاران تولید مجموعه‌های نمایشی خواست تا به این امر توجه کنند و گفت: ما نام این را سند مفهومی یا محتوایی تولید سریال گذاشتیم که خشت اول تولید کارهای نمایشی است و بعد از این است که مرحله نگارش آغاز می‌شود.

رئیس رسانه ملی افزود: با اتکا به این سند مفهومی، زمانی که فیلمنامه نوشته می‌شود بسیار راحت تر به سمت پیش تولید و تولید پیش می‌روید و معلوم است که دقیقا در چه مسیری حرکت خواهید کرد.

وی با بیان اینکه آموختن جاذبه، زیبایی و حکمت‌های هر سریال بسیار مهم است، گفت: هر سریال باید حکمت‌آموز و برای خانواده‌ها سودمند و مفید باشد، چراکه که قله اثرگذاری در برنامه‌های تلویزیونی، آثار نمایشی و فیلم و سریال است.

وی با بیان اینکه بیشترین هزینه در سیما برای تولید سریال صرف می‌شود، گفت: توازن میان حکمت‌ آموزی و زیبایی و جذابیت از لغزشگاه‌هایی است که اگر تعادل آن رعایت نشود، موجب خسران خواهد شد.

رئیس رسانه ملی تأکید کرد: اگر این توازن از بین برود و بالا بردن جاذبه موجب لطمه زدن به حکمت آموزی شود جنبه فرهنگی کار عدول می‌کند و به سوی جاذبه‌های سطحی می‌رود.

وی افزود: به عنوان مثال اگر به جای حکمت‌ آموزی فقط به فکر اقتصاد باشیم و نگاه اقتصادی داشته باشیم، به فرهنگ‌ فروشی، فرهنگ‌ سوزی و یا فرهنگ‌ کشی مبتلا می‌شویم.

دکتر علی عسکری با بیان اینکه با وجود رقبایی چون شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی ممکن است دچار چنین لغزشگاه‌هایی بشویم، گفت: یک هنرمند عالی رتبه و تولیدکننده فرهنگی کسی است که بین جذابیت و حکمت آموزی تعادل برقرار می‌کند و اجازه نمی دهد ذهن مردم از آموختن دور و سطحی شود.

وی افزود: بین نگاه تجاری و نگاه فرهنگی تعارضی وجود دارد که یکی از راه‌‌های سخت ما این است که این تعارض را به نفع مردم حل کنیم و دچار آن نشویم.

رئیس سازمان صداوسیما با بیان اینکه ما در دوره خاصی از تاریخ هستیم، گفت: با وجود همه تلاش‌های دشمن، کشور هر روز در حال رشد است و مردم ما بیش از چهل سال پرافتخار را تاکنون گذرانده و در مقابل دشمنان کوتاه نیامده‌اند.

وی با اشاره به اینکه کشور با وجود نزدیک به صفر شدن فروش نفت و تحریم در حال رسیدن به قله پیشرفت است، گفت: دشمن در هر مقطعی تلاش کرد که ما را از این پیشرفت باز دارد، اما به کوری چشم آن‌ها، ملت ایران قوی ایستاده است و به پیش می‌رود.

وی با اشاره به طراحی دشمن در سال 97 برای فروپاشی گفت: آن‌ها می‌خواستند کریسمس را در تهران جشن بگیرند و قول دادند که مردم ایران چهل سالگی انقلابشان را نخواهند دید، اما در مقابل هوشیاری، نجابت و ایستادگی ملت شکست خوردند و حرفی برای گفتن نداشتند.

دکتر علی عسکری انقلاب اسلامی را موجب رشد کشور دانست و گفت: بعد از عقب افتادگی ایران در دوره قاجار و پهلوی که با طراحی استکبار، به ویژه انگلیس به وقوع پیوست، اکنون با کشوری مواجهیم که هر روز تولید می‌کند و هر روز یک شرکت دانش بنیان را راه می‌اندازد و روح زمانه ما این است که در جهان، قدرتمند و به یکی از کشورهای تراز اول‌ جهان بدل شویم.

رئیس سازمان صداسیما تاکید کرد: ما در سریال سازی باید به این امر توجه کنیم که عطش پیشرفت در کشور ما بالا است و باید در همه گونه‌های برنامه‌سازی رنگ و بوی پیشرفت و امید به آینده را مشاهده کنیم.

دکتر علی عسکری با تاکید بر اینکه بیانیه گام دوم عصاره خواست ملت ایران برای رسیدن به آینده است، گفت: ما باید در ایده‌ها و نگارش فیلمنامه‌ها به این مهم بپردازیم، چرا که هیچ قالبی بیش از سریال‌ سازی در القای امید و ترسیم آینده زیبا اثرگذاری ندارد و من امیدوارم بتوانیم گام‌های بلندی در این مسیر برداریم.

 

قالب‌ های برنامه‌سازی رسانه ملی باید رنگ‌و‌بوی امید و پیشرفت داشته باشد (+عکس)

قالب‌ های برنامه‌سازی رسانه ملی باید رنگ‌و‌بوی امید و پیشرفت داشته باشد (+عکس)

قالب‌ های برنامه‌سازی رسانه ملی باید رنگ‌و‌بوی امید و پیشرفت داشته باشد (+عکس)

 

قالب‌ های برنامه‌سازی رسانه ملی باید رنگ‌و‌بوی امید و پیشرفت داشته باشد (+عکس)

قالب‌ های برنامه‌سازی رسانه ملی باید رنگ‌و‌بوی امید و پیشرفت داشته باشد (+عکس)

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها