محصولات ضدعفونی‌کننده شرکت دانش‌بنیان «نقش جبه پارس»، انواع ویروس‌ و میکروب و باکتری را از بین می‌برد

پیروزی در نبردهای کرونایی با پروکسان

متخصصان شرکت «آینده پژوهان نوآور کارگشا» فناوری اطلاعات را وارد صنعت ساختمانی کشور کرده‌اند

وبگاه‌ های کارگشا در صنعت ساختمان

کمتر صنعتی در کشور وجود دارد که به‌اندازه صنعت ساختمان، گستردگی داشته باشد؛ هم تعداد افراد فعال در این صنعت بالاست و هم حوزه‌های مرتبط با ساختمان‌سازی از وسعت زیادی برخوردارند.
کد خبر: ۱۳۰۶۸۱۱

به‌دلیل همین گستردگی است که پیشرفت‌های علمی می‌تواند کمک بزرگی به این صنعت کند و نباید از کاربرد فناوری در آن غافل شد.

مشکلاتی که ساختمان‌سازی با آنها درگیر است را می‌توان با بهره‌گیری از علوم و صنایع دیگر برطرف کرد؛ برای مثال هدررفت بالای انرژی در ساختمان‌ها، آلودگی‌های صوتی ناشی از ساختمان‌سازی، وضعیت نامطلوب فاضلاب شهری و توجه‌نکردن به محیط‌ زیست نمونه‌هایی از این معضلات هستند که خوشبختانه با ورود فناوری به این صنعت، روند امیدوارکننده‌ای در کاهش یا از بین رفتن این مشکلات به چشم می‌خورد.

شرکت دانش‌بنیان «آینده‌پژوهان نوآور کارگشا» که به اختصار به آن «کارگشا» می‌گوییم، از پیشگامان استفاده از فناوری اطلاعات (IT) در صنعت ساختمانی کشور است.

عبدالرضا جباری، ریاست هیأت مدیره این شرکت را بر عهده دارد و خودش ۳۰ سال است به‌عنوان پیمانکار، مشاور یا سرمایه‌گذار، مشکلات و دوباره‌کاری‌های رایج در این حوزه را از نزدیک می‌شناسد. وبگاه‌ های کارگشا در صنعت ساختمان

گلایه اصلی او از سیستم ساختمان‌سازی کشور، این است که هرگز به این صنعت به‌عنوان یک زیست‌بوم نگاه نشده است؛ درواقع از تربیت متخصصان و مهندسان گرفته تا تولید تجهیزات و مصالح ساختمانی، همین‌طور از ضوابط و مقررات شهرداری‌ و نظام مهندسی گرفته تا طراحی و اجرای ساختمان‌ ها، شاهد یک روند پیوسته نیستیم و نتیجه آن را در هزینه بالا و طولانی بودن زمان ساخت، عمر کم ساختمان‌ها و ایجاد منظره نامتناسب شهری می‌توان به‌وضوح مشاهده کرد.

ویژگی‌های مهم «کارگشا»

جباری در خصوص ماهیت شرکت «کارگشا» و ویژگی‌های بارز آن به جام‌جم می‌گوید: «ما به‌عنوان یکی از فعالان بخش خصوصی که متخصص این حوزه هستیم، دغدغه ایجاد پایگاهی را داشتیم که بتوانیم از طریق آن، اطلاعات و ارتباطات و تخصص لازم را به کسانی که می‌خواهند وارد این حوزه شوند یا می‌خواهند کار صحیح و اصولی انجام دهند، انتقال دهیم.»

او می‌افزاید: «شرکت خلاق و فناور «آینده پژوهان نوآور کارگشا» در اواخر سال ۹۵ به‌عنوان اولین شرکت در حوزه طراحی و تولید نرم‌افزارهای آنلاین تخصصی ساختمان تأسیس شد. هدف ما در این مجموعه ارائه خدمات مهندسی در حوزه ساختمان به‌صورت آنلاین است. در چهارسالی که از عمر «کارگشا» می‌گذرد، توانسته‌ایم ۱۰وبگاه مختلف را راه‌اندازی کنیم که هرکدام از آنها پاسخ‌گوی بخشی از نیازهای صنعت ساختمانی هستند.»

امروز و فردای «کارگشا»

جباری درباره فرآیندهایی که پیوسته در حال انجام هستند می‌گوید: «تمام مجموعه وبگاه‌های «کارگشا» در حال توسعه هستند و تیم تحقیق‌وتوسعه شرکت به‌طور مداوم در حال ایده‌پردازی و همچنین پیاده‌سازی این ایده‌ها در بخش‌ها و وبگاه‌های مختلف هستند. تقریبا می‌شود گفت ما هر ماه یک سرویس جدید را در یکی از وبگاه‌ها راه‌اندازی می‌کنیم.»

وی ضمن اشاره به یکی از مهم‌ترین پروژه‌های مجموعه «کارگشا»، خاطرنشان می‌کند: «در حال حاضر مشغول توسعه پروژه‌ای به‌نام «سندباد» (www.sindbad.company) هستیم. این وبگاه یک بانک اطلاعاتی از همه شرکت‌های تولیدی، مشاوره‌ای و پیمانکاری در حوزه ساختمان در کشور است که به چهار زبان فارسی، انگلیسی، عربی و کُردی سورانی در دسترس قرار دارد. اهداف توسعه‌ای ما در این پروژه، ایجاد یک پلتفرم جامع برای کشورهای منطقه است؛ به‌طوری که این کشورها بتوانند وضعیت و شرایط خودشان را چه از نظر مصالح و قیمت‌ها، چه از نظر نیروهای انسانی و متخصصان و چه از نظر خدمات مهندسی، در این وبگاه بارگذاری کنند تا بر اساس آن، زمینه و امکان تبادل اطلاعات بین کشورهای منطقه به‌وجود بیاید.»

وبگاه‌ های کارگشا در صنعت ساختمان

او در ادامه می‌افزاید: «پروژه «سندباد» با همکاری دبیرخانه توسعه صادرات سازمان نظام‌مهندسی، اتاق بازرگانی و بخش اقتصادی وزارت امور خارجه اجرا شده و در حال توسعه است. اضافه شدن زبان روسی به زبان‌های این وبگاه نیز رو به اتمام است و اکنون اطلاعات کشورهایی مانند ارمنستان، آذربایجان و ترکیه در حال بارگذاری در سایت هستند.»

رئیس هیأت‌مدیره شرکت «کارگشا» در پایان گفت‌وگو با جام‌جم اشاره می‌کند: «در حال حاضر به‌طور جدی به‌دنبال همکاری با بانک‌هایی هستیم که توانایی اعطای وام در صنعت ساختمانی کشور را به‌عنوان تأمین سرمایه دارند. همچنین به‌عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های خصوصی در زمینه کاربرد فناوری در ساختمان‌سازی، امیدواریم در آینده نزدیک همکاری با وزارت مسکن‌وشهرسازی را آغاز کنیم.»

وبگاه‌ های کارگشا در صنعت ساختمان

مجموعه وبگاه‌های «کارگشا» با خدمات آنلاین

کارگشا (kargosha.com): ارائه مشاوره در حوزه صنعت ساختمان / اعزام نیروی متخصص برای انجام انواع کارهای ساختمانی (از آرماتوربندی گرفته تا نقاشی و نصب کابینت و ...).

متری چند؟ (metrichand.com): برآورد اولیه از قیمت ساختمان پیش از احداث آن/ زمان‌بندی مراحل عملیات اجرایی / برنامه‌ریزی مالی برای هر مرحله از ساخت.

اِکو ساختمان (ecosakhteman.com): انجام مطالعات امکان‌سنجی ساختمان (بررسی توجیه اقتصادی برای احداث یک ساختمان).

ویکی‌ساختمون (wikisakhtemoon.com): دسترسی به انواع اطلاعات ساختمانی و اصطلاحات رایج در صنعت ساختمان.

اُتوسازه (autosaze.com): تولید نقشه‌های سازه‌ای به‌صورت آنلاین.

آکادمی کارگشا (academy.kargosha.com): ارائه آموزش‌های تخصصی صنعت ساختمان برای شروع به کار یا ارتقای شغلی.

انستیتو کارگشا (kargoshainstitute.com): بررسی مسائل محیط‌زیستی در صنعت ساختمان (گروه پژوهشی «اِکولوژی انسانی- شهری» ثبت شده در وزارت علوم‌)

ای-دادگر (edadgar.com): مرجع داوری و رفع اختلافات در بین فعالان حوزه ساختمان (با امکان صدور رأی و پیگیری در مراجع قضایی)

کارگشا-پی‌اِم‌او (kargoshapmo.com): داشبورد مدیریت پروژه‌های ساختمانی به‌صورت آنلاین (مکا)

کمپانی سندباد (sindbad.company): درگاه ارتباط بی‌واسطه فعالان صنعت ساختمان ایران و کشورهای منطقه

فراز سهیلی آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها