یک مطالعه هشدار داده است بیماری خطرناک دیفتری در مسیر بازگشت به میان بشر به عنوان یک تهدید بزرگ جهانی است. این بیماری حتی در برابر آنتی بادی هم مقاومت دارد.
کد خبر: ۱۳۰۶۷۳۹

به گزارش جام جم آنلاین ،  متخصصانی از انگلستان و هند اطلاعات 512 نمونه از بیماری دیفتری را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

در کنار شیوع فزاینده ژن هایی که مقاومت آنتی بیوتیکی ایجاد می کنند ، این تیم شواهدی یافت که نشان می دهد دیفتری حائز ویژگی هایی است که در برابر آنتی بادی مقاومت ایجاد می کند.

دیفتری که یک عفونت بسیار مسری و بالقوه کشنده است بینی ، گلو و گاهی پوست را تحت تأثیر قرار می دهد  و با سرفه ، عطسه و تماس مستقیم گسترش می یابد.

بیماری دیتفری حاصل سم ناشی از یک باکتری به نام «سی. دیفتریا» (C. diphtheria) است. عفونت های سیستماتیک بدنی نیز می تواند ناشی از دیفتری باشد.

برای این بیماری واکسن وجود دارد اما هنوز شیوع آن در جهان به صورت پراکنده است و نکته ای که بسیار اهمیت دارد این است که این بیماری بر طبق آمار ارائه شده در حال افزایش در جهان است.

همزمان با آغاز پاندمی کرونا در جهان اوضاع دیفتری در جهان به ورطه فراموشی رفت. در این مطالعه ، محققان ژنوم 61 باکتری جدا شده از بیماران را توالی یابی کردند و این را با داده های موجود در دسترس عمومی در 411 نوع دیگر از انواع دیفتری ترکیب کردند تا نحوه ارتباط و شیوع مختلف را مشخص کنند.

تجزیه و تحلیل تیم نشان داد که خوشه ای ژنتیکی از چندین قاره - به ویژه آسیا و اروپا - نشان می دهد که این باکتری ها در حداقل یک قرن در جمعیت انسانی ایجاد شده و با آنها مهاجرت کرده اند.

داده های ژنومی نیز وجود ژن هایی را نشان می دهد که مقاومت ضد میکروبی و تنوع سم را ایجاد می کنند.

سم دیفتری اصلی ترین عامل ایجاد کننده بیماری در باکتری ها است و توسط ژن به اصطلاح سمی کدگذاری می شود اما این تیم تحقیقاتی 18 نوع مختلف پیدا کرد که چندین مورد از آنها توانایی تغییر ساختار سم را دارند.

گوردون دوگان ، نویسنده مقاله از دانشگاه کمبریج ، گفت: «واکسن دیفتری برای خنثی سازی سم ساخته شده است ، بنابراین هر گونه تغییر ژنتیکی که ساختار سم را تغییر می دهد  می تواند در میزان موثر بودن واکسن تأثیر بگذارد. داده های ما نشان نمی دهد واکسن مورد استفاده در حال حاضر بی اثر است. البته این واقعیت که ما شاهد تنوع فزاینده ای از انواع سم هستیم نشان می دهد که واکسن و درمان هایی که سم را هدف قرار می دهند ، باید به طور منظم ارزیابی شوند.»

انکور موتراجا یکی از نویسندگان مقاله و محقق بیماری های عفونی ، افزود: «مهم تر از هر زمان دیگر این است که ما بفهمیم دیفتری چگونه تکامل یافته و گسترش می یابد.ما نباید چشم خود را از دیفتری برداریم در غیر این صورت خطر تبدیل شدن آن به یک تهدید بزرگ جهانی را دوباره به وجود می آوریم.»

دیفتری در بسیاری از مناطق یافت می شود ، از جمله:

 آسیا

اقیانوس آرام جنوبی

خاورمیانه

اروپای شرقی

کارائیب

مکانهایی که خطر بالایی دارند می توانند با گذشت زمان تغییر کنند.

نحوه شیوع دیفتری

دیفتری بسیار مسری است. این بیماری از طریق سرفه و عطسه یا از طریق تماس نزدیک با کسی که به آن آلوده شده منتشر می شود.

همچنین می توانید با به اشتراک گذاشتن مواردی مانند لیوان ، کارد و چنگال ، لباس یا ملافه با یک فرد آلوده  به آن مبتلا شوید.

 

علائم دیفتری

علائم معمولاً 2 تا 5 روز پس از آلوده شدن شروع می شود.

علائم اصلی دیفتری عبارتند از:

یک لایه سفید و خاکستری در انتهای دهان

تب 38 درجه سانتیگراد یا بالاتر

 گلو درد

سردرد

غده های متورم در گردن

نفس کشیدن و مشکل بلعیدن

 

*اگر بیماری روی پوست شما تأثیر بگذارد می تواند باعث موارد زیر شود:

تاول های چرکی روی پاها ، پاها و دستان

زخم های بزرگی که با پوستی قرمز و زخم احاطه شده اند

برای جلوگیری از عوارض جدی مانند مشکلات تنفسی یا مشکلات قلبی ، دیفتری باید سریع در بیمارستان درمان شود.

 

درمان های دیفتری

درمان های اصلی عبارتند از:

آنتی بیوتیک برای از بین بردن باکتری های دیفتری

داروهایی که اثرات مواد مضر (سموم) تولید شده توسط باکتری ها را متوقف می کنند

در صورت ابتلا به دیفتری بر روی پوست ، زخم های آلوده را کاملاً تمیز کنید

درمان معمولاً 2 تا 3 هفته طول می کشد. هر نوع زخم پوستی معمولاً طی 2 تا 3 ماه بهبود می یابد ، اما ممکن است جای زخم باقی بماند.

افرادی که از نزدیک با شخصی که دیفتری دارد در تماس بوده اند نیز ممکن است نیاز به مصرف آنتی بیوتیک داشته باشند یا ممکن است دوز واکسیناسیون دیفتری به آنها داده شود.

منبع: دیلی میل / مترجم: هیلدا حسینی خواه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها