هر خانواده‌ای که از یک زن و مرد تشکیل می‌شود اعضای آن دیر یا زود به فکر گسترده‌تر کردن خانواده و کامل کردن آن با فرزند یا فرزندانی می‌افتند؛ شاید شما هم از آن دسته افرادی هستید
کد خبر: ۸۳۱۴۷۲
مراقبت‌های پیش از بارداری

که در فکر به دنیا آوردن فرزند دوم، سوم و... باشید، در هر صورت بهتر است برای فرزندآوری خود برنامه منظم و کاملی داشته باشید و از حداقل سه ماه پیش از بارداری نکاتی را رعایت کنید.

از این هفته در این ستون به مراقبت‌های قبل، حین و بعد از بارداری می‌پردازیم.

مصرف اسیدفولیک

اولین و مهم‌ترین نکته برای کسانی که تصمیم به بارداری دارند این است که حداقل یک ماه تا سه ماه پیش از بارداری اسیدفولیک مصرف کنند، چون کم‌خونی زنان که بیشتر خانم‌ها به آن مبتلا هستند.

باید قبل از بارداری برطرف شود تا از زایمان‌های زودرس، تولد نوزاد با وزن کم و به خطر افتادن سلامت مادر و کودک جلوگیری شود.

همچنین احتمال وجود نقص لوله عصبی نوزاد که در اثر کمبود اسید فولیک در بدن مادر به وجود می‌آید و در صدر ناهنجاری‌های مادرزادی است، با مصرف منظم اسیدفولیک سه ماه پیش از بارداری و حداقل یک ماه پس از بارداری به حداقل می‌رسد.

در نقص لوله عصبی، کاسه سر ‌یا لوله عصبی از سر تا کمر کاملا بسته نمی‌شود و اعصاب از این مناطق بیرون می‌زند و نوزاد دچار صدمات بسیار زیادی می‌گردد.

در این نوع از ناهنجاری مادرزادی بسیاری از نوزادان در ماه‌های اولیه زندگی جان خود را از دست می‌دهند، این در حالی است که مصرف بالای اسیدفولیک هیچ گونه ضرری برای سلامت انسان ندارد، پس با خیال راحت چند ماه قبل ازباردار شدن این قرص را مصرف کنید.

مراجعه به پزشک در صورت داشتن بیماری مزمن

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که دچار یکی از بیماری‌های مزمن، مثل فشار خون، آسم، دیابت، تیروئید، رماتیسم، بیماری‌های کلیوی و... می‌باشید حداقل شش ماه قبل از بارداری باید به متخصص مربوط به بیماریتان مراجعه کنید و او را از تصمیم خود برای بچه‌دار شدن آگاه کنید

چون در بسیاری از موارد برای داشتن یک بارداری سالم و بی‌خطر نیاز به یک بررسی مجدد وضعیت بیماری و تغییر میزان و نوع دارو دارید.

تزریق واکسن‌های ضروری

لازم است اگر بعضی از واکسن‌ها را قبل از این نزده‌اید، پیش از بارداری حتما نسبت به تزریق آن اقدام کنید، چون بعضی از بیماری‌ها هستند که اگر مادر در دوران بارداری به آن مبتلا شود.

عوارض جبران‌ناپذیری‌ روی کودک می‌گذارد، مثل سرخجه که البته اگر خانمی واکسن آن را به همین منظور تزریق کند دست‌کم تا سه ماه بعد از آن نباید باردار شود.

واکسن دیفتری و کزاز هم واکسن‌هایی هستند که هر ده سال یک بار باید تجدید شوند.

تغذیه پیش از بارداری

جوانه گندم، دل، قلوه، پیاز، سیر، مواد دارای ویتامین‌های C و A از خوراکی‌هایی هستند که مکمل غذا محسوب می‌شوند و مصرف آنها پیش از بارداری لازم است.

خانمی که قصد باردار شدن دارد، باید رژیم غذایی‌اش سرشار از مواد مغذی باشد، مثل غلات، نان گندم، ماکارونی، ماهی، اسفناج، دانه‌های روغن گیاهی مثل آفتابگردان و از همه مهم‌تر مصرف گوشت قرمز فراموش نشود

و همچنین مصرف شکر، قهوه، نمک، کافئین را چند ماه قبل از بارداری تا حد امکان کاهش دهید، زیرا شیرینی و شوری بیش از حد هیچ کدام توصیه نمی‌شود.

نکات نهایی

اگر تحت درمان پوستی هستید حتما متخصص پوست را از تصمیم خود برای باردار شدن آگاه کنید، چون بیشتر داروهای مخصوص پوست برای جنین و به طور کلی بارداری، مضر است.

قبل از بارداری حتما برای معاینه دندان‌ها و درمان آن اقدام کنید، چون روند بارداری به شکلی است که خود باعث تخریب بیشتر دندان‌ها می‌شود.

حتما چند ماه پیش از بارداری یک تست پاپ اسمیر بدهید و اگر خود یا یکی از اعضای خانواده‌تان سیگار استعمال می‌کند

چند ماه پیش از بارداری حتما نسبت به ترک آن اقدام شود و با رعایت تمام این نکات می‌توانید آسوده باشید که خطرهای احتمالی دوران بارداری و تولد فرزندتان را به حداقل رسانده‌اید.

چاردیواری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها