از مهم‌ترین قسمت‌هایی که کووید ۱۹ درگیر می‌کند و بیشترین مرگ‌ومیر ناشی از آن را به‌وجود می‌آورد، دستگاه تنفسی و ریه‌هاست. بیماری آسم می‌تواند وضعیتی چالش‌برانگیز و استرس‌زا باشد و وقتی با درگیری کروناویروس همراه باشد، می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری وارد کند.
کد خبر: ۱۳۰۵۹۱۳

 در زمان عالم‌گیری کووید ۱۹ وضعیت مبتلایان به آسم می‌تواند تحت کنترل افراد درآید درصورتی‌که بتوانند توصیه‌های مربوط را رعایت کنند.

در فصول سرما افزایش آلودگی هوا و میزان شیوع سرماخوردگی و به‌تبع آن عفونت‌های ویروسی افزایش می‌یابد و در بیماران مبتلا به آسم هم‌شدت آن را افزایش می‌دهد بنابراین به مبتلایان آسم توصیه می‌شود در هوای سرد تا جای ممکن از مواجهه با هوای سرد و جریان مستقیم هوا پرهیز کنند و با توجه به عالم‌گیری اخیر کروناویروس که استفاده از ماسک را اجباری کرده است، مبتلایان به آسم می‌توانند از ماسک برای پوشاندن دهان و بینی استفاده کنند.

درواقع استفاده از ماسک فایده چند جانبه‌ای برای بیماران داشته و باید به‌طور مداوم و کامل مورداستفاده قرار گیرد.

اول این‌که در برابر ورود ویروس کرونا به ریه جلوگیری کرده،دوم به‌تبع آن از ورود سایر ویروس‌ها ازجمله آنفلوآنزا و انتشار آنها نیز ممانعت می‌کند.

همچنین از ورود هوای آلوده و گردوغبار و مواد محرک سیستم تنفسی جلوگیری می‌کند. از طرفی با گرم نگه‌داشتن نفس فرد مبتلا به آسم از تحریک مجاری با هوای سرد جلوگیری می‌کند و با تنظیم رطوبت هوای تنفسی از خشکی هوای ورودی می‌کاهد البته باید توجه شود ماسک استفاده‌شده به‌موقع تعویض شود و سایر توصیه‌های پزشک مربوط در مورد مصرف دارو و... نیز باید مدنظر قرار گیرد.

دكتر سید شمس‌الدین اطهاری - فلوشیپ آسم و آلرژی / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها