آسم، بیماری شایعی است که با درگیری مجاری هوایی موجب دشواری تنفس می‌شود. التهاب مجاری هوایی همراه با تشدید اسپاسم مجاری و ترشح بالای موکوس منجر به تنگ‌شدن مجاری هوایی شده و علائم آسم یعنی سرفه، خس‌خس و تنگی نفس بروز کرده و می‌تواند به کاهش فعالیت و ناتوانی بیمار آسمی منجر شود.
کد خبر: ۱۳۰۲۳۲۷

درمان نامناسب بیماری یا عدم کنترل مناسب می‌تواند موجب مراجعه مکرر به مراکز درمانی، تحمیل هزینه‌های زیاد و تهدید جان بیماران را در پی داشته باشد.

عوامل محیطی و ژنتیکی اصلی‌ترین علل بروز بیماری آسم بوده که با تاثیر روی سیستم ایمنی موجب تغییر پاسخ‌های سیستم ایمنی می‌شود که در ادامه می‌تواند علائم بالینی بیماری را به‌وجود آورد.

فعالیت برخی ژن‌ها در فصول سرد و گرم متفاوت بوده و با تاثیر بر سیستم ایمنی موجب تغییر پاسخ‌های ایمنی بدن می‌شود.

عملکرد متفاوت سیستم ایمنی بدن در فصول مختلف سال موجب تغییر وضعیت بیماران مبتلا به آسم می‌شود. تغییر طول روز و میزان تابش آفتاب نیز می‌تواند این امر را پررنگ‌تر کند.

همچنین برخی عوامل عفونی با تغییرات دمای هوا تغییر کرده که می‌توانند دستگاه تنفسی را تحت تاثیر قرار دهند.

از سوی دیگر تغییر رطوبت هوا همراه با وضعیت تهویه منازل و محیط زندگی نیز تاثیر قوی بر وضعیت بیماران مبتلا به آسم داشته و لذا توجه به این بیماران، به‌ویژه کودکان مبتلا به آسم با تغییر فصل سال و در هوای سرد زمستان لازم و ضروری است.

در این زمینه در صورت نیاز می‌توان از پزشک کمک گرفت و اگر شیوه‌نامه درمان نیز به تغییر نیاز داشت پزشک مربوط با صلاحدید خود می‌تواند آن را تنظیم نکند. فراموش نکنید از هرگونه تغییر رویه درمان و مصرف خودسرانه داروها باید به‌شدت پرهیز شود.

دكتر سید شمس‌الدین اطهاری - فلوشیپ آسم و آلرژی / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها