سرمای بی‌سابقه در تگزاس جان ده‌ها نفر را گرفته‌ است

دوئل تگزاسی‌ ها با سرما

در حالی که حدود یک‌ماه از حضور رسمی جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده‌آمریکا در مسند قدرت می‌گذرد، وی با بحرانی به نام سرمای بی‌سابقه در تگزاس مواجه شده‌است.
کد خبر: ۱۳۰۵۰۵۷

اگرچه جورج بوش، اوباما، ترامپ و دیگر روسای‌جمهوری آمریکا بارها در قبال مدیریت بحران‌های طبیعی، ناتوان نشان داده‌اند اما به نظر می‌رسد این اتفاق کمی زودتر از دیگران برای بایدن رخ داده‌است. مناطق مختلف ایالت تگزاس آمریکا پس از بارش شدید برف و یخبندان بی‌سابقه دچار فروپاشی شده‌است.

ساکنان این مناطق به علت برف و بوران سخت، آب‌وبرق ندارند و برای دستیابی به مواد غذایی به مراکز فروش یورش می‌برند. واقعا در این ایالت بحران‌زده چه می‌گذرد؟ رسانه‌های غربی اعلام کرده‌اند بر اثر سرمای بی‌سابقه در تگزاس، ده‌ها نفر جان خود را از دست داده‌اند. آژانس مدیریت اضطراری فدرال روز شنبه اعلام کرد جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا «اعلامیه فاجعه بزرگ» را برای تگزاس تصویب کرد، زیرا این ایالت با قطعی گسترده برق و کمبود آب و یخزدگی در زمستان روبه‌روست.

وضعیت فوق‌العاده در تگزاس

میلیون‌ها نفر در تگزاس با قطعی برق دست‌وپنجه نرم می‌کنند و بیش از نیمی از ایالت با اختلال در خدمات آبرسانی روبه‌رو شده‌است.

در پی توفان زمستانی بی‌سابقه، کارکنان شهر هیوستون بطری‌های آب آشامیدنی رایگان در اختیار افراد قرار دادند.

پیشتر به ساکنان این شهر توصیه شده‌بود از آب‌جوشیده استفاده کنند. دولت فدرال قبلا اعلامیه‌های اضطراری را برای تگزاس، اکلاهما و لوئیزیانا تصویب و اقلامی مانند ژنراتور، پتو، آب و غذا را هفته گذشته به تگزاس ارسال کرده‌بود. بایدن قصد دارد به منظور ارزیابی واکنش فدرال، به‌زودی از تگزاس دیدن کند.

رئیس‌جمهوری گفت پس از اطمینان از حضورش در تلاش‌های مربوط به احیا و بازسازی، تصمیم نهایی را اتخاذ خواهدکرد. دولت همکاری نزدیکی با گرگ آبوت، فرماندار جمهوریخواه تگزاس، در زمینه مقابله با فاجعه داشته‌است.

خط و نشان شهردار تگزاس برای سرمازدگان

در این میان، شهردار تگزاس نه‌تنها به ابراز همدردی با سرمازدگان و آسیب‌دیدگان نپرداخته، بلکه تاکید کرده‌است برخی در این بحران محکوم به فنا و آسیب‌پذیری هستند و این یک موضوع طبیعی است.

موضوعی طبیعی برای افرادی که ضعیف‌تر هستند. تیم بوید در یکی از پست‌های جنجالی فیسبوک خود نوشته‌است:«تنها افراد و خانواده‌های قوی از این شرایط سخت جان سالم به‌درخواهندبرد و ضعیف‌ها خواهند مرد. کسی به شما مردم بدهکار نیست. وظیفه دولت ایالتی نیست که از مردم در این شرایط سخت حمایت کند. غرق شوید یا شنا کنید؛ انتخاب با شماست.»

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که بحران سراسر تگزاس را فراگرفته‌است. تعداد فزاینده‌ای از مردم در تلاش برای گرم نگهداشتن خود، جان‌شان را از دست داده‌اند. ساکنان تگزاس، با قفسه‌های خالی از اجناس در فروشگاه‌ها مواجه هستند.

در هوستون یک بیمارستان به دلیل قطع آب جراحی‌های غیراضطراری را لغو کرده و برخی مراکز درمانی نیز تصمیم مشابهی را اتخاذ کرده‌اند.

برخی کارشناسان معتقدند که شاید مدت زیادی طول بکشد تا پالایشگاه‌های نفت تگزاس که به دلیل توفان زمستانی به تعطیلی کشیده شده فعالیت عادی خود را آغاز کنند و همین امر سبب افزایش بهای سوخت در کل آمریکا خواهدشد.

مهاجرانی که در سکوت جان می‌دهند

آنچه در این میان، بیش از هر موضوع دیگری مورد توجه گروه‌های مستقل حقوق‌بشری قرار گرفته، وضعیت اسفبار مهاجران و پناهجویان در تگزاس می‌باشد.

با وقوع سرما و یخبندان شدید، این افراد عملا رها شده و برخی از آنها نیز جان خود را در میان سکوت خبری و رسانه‌ای آمریکا از دست داده‌اند.

اخیرا انتشار ویدئویی از یک دختر خردسال پناهجو در تگزاس که از شدت سرما به خود می‌پیچید و گریه می‌کرد، مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.

شبکه‌المیادین در این خصوص گزارش داده‌است:«مهاجران در داخل چادرهایی که بیشتر به صندوق‌های برفی شباهت دارد و از هر گونه وسایل گرمایشی یا هر معیار دیگری از معیارهای زندگی مطلوب محروم است، رها شده‌اند. مهاجران در دو ایالت لوئیزیانا و تگزاس که برای دستیابی به پناهندگی تلاش می‌کنند، با شرایط سختی در مراکز نگهداری که بیشتر شبیه مراکز گروگانگیری است، مواجه هستند. فرزندان آنها در بدترین شرایط به لحاظ بهداشتی، گرمایشی و کمبود آب آشامیدنی زندگی می‌کنند. اما این فقط مهاجران نیستند که دسترسی‌شان به آب و برق قطع شده‌است. میلیون‌ها نفر از ساکنان تگزاس به دلیل توفان قطبی شدید که در یک هفته گذشته به صورت بی‌سابقه‌ای مناطقی را در قلب آمریکا درنوردیده‌است، با کاهش شدید دما مواجه هستند. ساکنان این مناطق که خود را بدون برق و وسایل گرمایشی در محاصره می‌بینند، روزهای دشواری را سپری می‌کنند و به همین علت ده‌ها نفر از آنها جان خود را از دست داده‌اند. بسیاری از آنها تصاویری را منتشر کرده‌اند که به دلیل یخبندان آب وارد منازل‌شان شده‌است.»

نابرابری در آمریکا در بحران‌های طبیعی هم خود را نشان می‌دهد

استفان لندمن، تحلیلگر آمریکایی در خصوص آسیب‌پذیری شدید افراد فقیر و پناهجویان (در جریان وقوع یخبندان در تگزاس) به جام‌جم می‌گوید:«نابرابری در آمریکا سال‌هاست به نقطه اوج خود رسیده‌است. ما رسما مشاهده می‌کنیم که چگونه افراد فقیر و آسیب‌پذیر قربانی افراد ثروتمند و مناسبات اقتصادی و ساختاری در آمریکا می‌شوند. ما سال‌هاست به سوی نابرابری سخت‌تر و بزرگ‌تری پیش رفته‌ایم. این موضوع خود را در دوران شیوع کرونا نشان داد، جایی که افراد فقیر بیشتر از افراد ثروتمند قربانی شدند. در جریان بحران طبیعی جدید( در تگزاس) نیز دقیقا شاهد همین روند هستیم.»

لندمن تاکید می‌کند:«این روند در آمریکا دهه‌ها و سال‌هاست ادامه دارد و موضوعی ناملموس نیست. بهتر است بدانیم حتی پس از وقوع بحران‌هایی مانند بحران اقتصادی آمریکا، ثروتمندان قدرت و ابتکار عمل را در دست گرفته و در مقابل، افراد فقیر و آسیب‌پذیر به گوشه‌ای رانده یا قربانی شده‌اند.»

محمد علیزاده - بین الملل / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها