یادداشت کارگردان ورزشی برای روزنامه جام جم؛

دشواری های ساخت فیلم ورزشی

بررسی پرتکرارترین جملاتی که در لیگ برتر گفته می‌شود؛

تکرار مکررات

لیگ برتر فوتبال ایران در فصل بیستم حتی به نیمه هم نرسیده اما اوضاع گویای این است که هیچ چیز با گذشته تفاوت ندارد و مثل یک فیلم تکراری در حال بازپخش است.
کد خبر: ۱۳۰۳۵۶۳

به گزارش جام جم آنلاین ، حالا کمی بدتر و یا احتمالا بهتر فرقی ندارد، لیگ همان است، همه چیز مو به مو و بدون کوچک‎ترین تفاوتی طبق روال فصل‎های گذشته تکرار می‎شود. یکی از چیزهایی که مدام در لیگ تکرار می‎شود حرف‎های تکراری است و اظهارنظرهای تکراری. بدون هیچ تغییری مدام گفته می‎شوند و حتی گوینده این جملات سعی نمی‎کند حداقل کمی آن را تغییر بدهد. نشست‎های خبری مثل همیشه همان است و تقریبا حرف جدیدی در آن گفته نمی‎شود.

در واقع اکثر حرف‌هایی که از زبان مربیان و بازیکنان لیگ برتری می‌شنویم گویای کامل بار فنی موجود در تیم‌های لیگ برتری و دانش مربی‌گری برخی از مربیان است.

اگر حرف‌های برخی از مربیان در هر نشست خبری ذخیره شود پخش آن برای نشست خبری بعدی همان مربی هیچ اشکالی ندارد چون اگر خودش هم به صورت فیزیکی در نشست خبری شرکت کند همان‌ها را می‌گوید.

واقعا پرتکرارترین جملاتی که از زبان فوتبالی‌ها می‌شنویم چیست؟

 

نمی‌خواهند....

«نمی‌خواهند تیم نتیجه بگیرد». نمی‌دانیم مخترع این جمله در لیگ برتر فوتبال ایران و اصلا کل تاریخ فوتبال ایران چه کسی بود اما اکنون بیشتر از هر زمان دیگری از سوی فوتبالی‎ها به خصوص سرمربیان استفاده می‎شود. همین چند روز پیش بود که محمود فکری سرمربی استقلال این جمله را به زبان آورد. حقیقت این است گفتن این جمله بیشتر از آنکه به معنای ایجاد دردسر عمدی برای یک تیم به منظور نتیجه نگرفتن یک تیم باشد شبیه دم‎دستی‎ترین و پیش پاافتاده‎ترین توجیهات برای نتایج ضعیف یک تیم به شمار می‎رود. بسیاری از مربیان و بازیکنان فوتبال ایران اعتقاد عجیبی به این جمله دارند و دوست ندارند باور کنند اگر تیم نمی‎برد دلیلش چیز دیگری است و نه هیچ چیز دیگر.

 

باز هم نمی خواهند...

«نمی‎خواهند ما قهرمان شویم». شاید این جمله روزی از سوی فردی دیگر گفته باشد اما آن را دیگر یکی از امضاهای حرف زدن جلال حسینی می‎دانیم. کاپیتان پرسپولیس در یک سال اخیر به این نتیجه قطعی رسیده که دست‎هایی در کار است تا سرخ‎ها دیگر قهرمان لیگ برتر فوتبال ایران نشوند. او هر بار که مصاحبه می‎کند حداقل یک بار این جمله را به زبان می‎آورد. هیچکس هم سعی نمی‎کند کاپیتان سرخ‎ها را از این اشتباه بزرگ دربیاورد. کافی است که چند مصاحبه اخیر جلال حسینی را پیدا کنید و در آنها دنبال این جمله بگردید.

 

کلی موقعیت داشته و نداشته

«موقعیت‎های زیادی را از دست دادیم». گوینده‎های این بعد از آن هم به این اشاره می‎کنند که اگر این موقعیت‎ها گل می‎شد قطعا برنده می‎شدند.

این جمله نیز قطعا یکی دیگر از دم‎دستی‎ترین بهانه‎های مرسوم در لیگ برتر فوتبال ایران محسوب می‎شود.

 

ضربه از داور

«از داوری ضربه خوردیم.» طرف طوری این جمله را با اعتماد به نفس به زبان می‎آورد که انگار تیمش از هیچ چیز دیگری تا به حال ضربه نخورده است، نه اشکالات فنی، نه سیستم علی اصغری، نه پاس‎های اشتباه بازیکنان تیم و نه تمایل شدید مهاجمان به گل نزدن و نه اشتهای دروازه‎بان تیم به گل خوردن و یا اشتباهات وحشتناک مدافعان تیم. اصلا حرف زدن درباره داوران نگون‎بخت فوتبال که درآمد چندانی هم ندارند یکی از اصول مهم مصاحبه کردن در فوتبال ایران است.

 

پیروزی با اختلاف

«فلان تیم را باید با اختلاف چند گل شکست می‎دادیم.» این یکی هم از پرکاربردترین و البته بی‎معنی‎ترین جملات به کار برده شده در نشست‎های خبری است. واقعا این جمله بی‎معنی است. اگر می‎توانستید با اختلاف چند گل ببرید پس چرا نزدید؟ این جمله هرگز چیزی را ثابت نمی‎کند جز اینکه گوینده آن در تلاش برای توجیه کردن است. مسلما گفتن این حرف باعث نمی‎شود تا گمان کنیم یک تیم چقدر قدرت هجومی دارد و چه تیم خطرناکی است!

 

و دیگر جملات پرکابرد

به این جملات دقت کنید: «شمشیر را برای ما از رو بسته‎اند» ، «اشتباهات داوری تمرکز ما را به هم زد»، «حریف ضدفوتبال بازی کرد»، «حریف فوتبال کثیفی ارائه داد»، «چمن ورزشگاه استاندارد نبود»، «حریف برای فوتبال بازی کردن نیامده بود» و تعداد زیادی از جملات مشابه دیگر.

فوتبال ایران دیگر به فصل بیستم رسیده است. وقت آن است که توجیهات و مکررات تمام شود. واقعا این فوتبال حرف تازه‎ای برای گفتن ندارد؟

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها