عملکرد آماری طارمی و مقایسه او با بازیکنان بزرگ فوتبال

مهدی در تراز هیگواین

 این روزها بعد از هر بازی پورتو چه در لیگ و چه در جام‌حذفی پرتغال، یک خبر تکراری در رسانه‌ها منتشر می‌شود: گلزنی مهدی طارمی.
کد خبر: ۱۳۰۲۸۵۲

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم ، گرچه بسیاری از کارشناسان در تابستان گذشته او را یکی از بهترین خریدهای چند سال اخیر پورتو اعلام کردند اما خوشبین‌ترین هواداران این تیم هم تصور نمی‌کردند طارمی به این زودی به مهره اصلی تیم کنسیسائو تبدیل شود. او در بازی جمعه شب تیمش در جام‌حذفی مقابل ژیل ویسنته باز هم گلزنی کرد تا نگاه‌ها بیش از پیش به سمت ستاره ایرانی معطوف شود.

در این میان، تعدادی از سایت‌های فوتبالی وجود دارند که عملکرد بازیکنان دنیای فوتبال را در تمام موارد بررسی می‌کنند. سایت Sofifa یکی از همین سایت‌هاست که در کنار بررسی این موارد، در پایان اعلام می‌کند بازیکن مورد نظر با کدام یک از بازیکنان مطرح دنیای فوتبال از لحاظ کیفیت و توانایی شباهت دارد. در ادامه می‌خواهیم عملکرد مهدی طارمی را بر مبنای داده‌های همین سایت مورد بررسی قرار دهیم.

اولین بخش در مورد مهارت‌های تهاجمی طارمی است. در این بخش مواردی همچون قدرت تمام‌کنندگی، دقت ضربات با سر، پاس کوتاه و ضربات والی وجود دارد. نمرات مهدی در این بخش به این ترتیب است: تمام‌کنندگی: ۷۹، دقت ضربات سر: ۶۹، پاس کوتاه: ۷۳ و ضربات والی: ۷۴. نکته امیدوار‌کننده این است که براساس آمار این سایت، طارمی در تمام بخش‌های یاد شده توان پیشرفت فراوانی دارد.

قسمت بعد مربوط به مهارت‌های فردی بازیکن است که قدرت دریبل کردن، پاس بلند، کنترل توپ و ضربات کات‌دار در آن وجود دارد. آمار این بخش هم نشان می‌دهد آینده روشنی در انتظار ستاره ایرانی پورتو است: قدرت دریبل کردن: ۸۵، ضربات کات‌دار: ۷۳، پاس بلند: ۶۱ و کنترل توپ: ۸۳. در بخش بعدی، قدرت شماره ۹ پورتو مورد بررسی قرار گرفته و چنین آمار رو‌به‌رشدی ثبت شده است: قدرت شوت: ۷۹، قدرت پرش: ۷۲، توان ریکاوری: ۷۵ و توان بدنی: ۷۶. یکی از معیارهایی که کمک فراوانی به بازیکنان فوتبال در زمین می‌کند، آمادگی روحی و روانی هر بازیکن در طول بازی است. نگاهی به آمار طارمی در این بخش به خوبی نشان می‌دهد چرا او تا اینجای فصل برای تیمش ۱۱ گل به ثمر رسانده است: قدرت قرار گرفتن در موقعیت‌ گل: ۸۰، دید باز برای دادن پاس گل: ۷۲ و قدرت گرفتن پنالتی: ۷۶. مجموع این موارد و عوامل باعث شده تا میانگین نمرات طارمی بر مبنای داده‌های این سایت ۷۸ باشد.

در کناره ستاره‌ها

جذاب‌ترین بخش این سایت مربوط به این است که با نمره به دست آمده برای هر بازیکن، می‌گوید که او با کدام بازیکنان دیگر تیم‌های فوتبال شبیه است. نکته جالب اینجاست که برای طارمی، نام بازیکنان مطرح و شناخته‌شده‌ای دیده می‌شود. مطرح‌ترین بازیکنی که مشخصات طارمی با او شباهت دارد، گونزالو هیگواین آرژانتینی است. هیگواین ۳۳ ساله این روزها و در آخرین سال‌های فوتبالش در اینتر میامی آمریکا بازی می‌کند. اوج دوران فوتبالی هیگواین سال‌های حضور او در رئال، ناپولی و یوونتوس بود .

بازیکن بعدی، هروینگ لوزانوی مکزیکی است که حدود دو سال پیش از پی اس وی آیندهوون جدا شد و به ناپولی پیوست. دیگو مارادونا در همان زمان گفته بود که لوزانو تنها بازیکنی است که می‌تواند میراث‌دار او در جمع ناپلی‌ها باشد. پاکو آلکاسر اسپانیایی دیگر بازیکنی است که براساس داده‌ها و اطلاعات Sofifa، به مهدی طارمی شباهت دارد. آمار این فصل آلکاسر نشان می‌دهد که طارمی عملکرد بهتری نسبت به او داشته است. این بازیکن که همچون طارمی ۲۷ ساله است، در ۲۵ بازی برای تیم اسپانیایی ویارئال ۹ گل زده، در حالی که طارمی در ۲۳ بازی خود برای پورتو موفق به زدن ۱۱ گل شده است.

 

طارمی ترس به جان همه انداخت!

مهدی طارمی حالا ماشین گلزنی پورتوست. بعد از جدایی از ریوآوه و حضور در بزرگترین باشگاه پرتغال، بدگمان‌ها تصور می‌کردند موفقیت‌های او در این تیم به اندازه باشگاه قبلی‌اش پررنگ نباشد. حالا اما او ستاره بی‌چون و چرای فوتبال پرتغال است و بالاتر از هر بازیکن دیگری ایستاده. مهدی که هفته‌های متوالی است برای پورتو گل می‌زند، جمعه شب هم در جام حذفی پرتغال موفق شد گل دوم تیمش را وارد دروازه ژیل ویسنته کند. او تا همین حالا نقش بسیار پررنگی در صعود تیمش به مراحل بالای جام‌حذفی داشته است. گلی که طارمی زد تعریف‌ها را برانگیخت. او سرعت بالایی داشت و در همان شرایط توانست با یک ضربه چیپ دروازه حریف را باز کند. البته توپ به پای مدافع ژیل ویسنته هم برخورد داشت. مهدی موفق شد چهارمین گلش را در جام‌حذفی بزند. او ۷ گل هم در لیگ پرتغال زده است. روزنامه رکورد پرتغال هم که از درخشش مهدی طارمی به وجد آمده روز گذشته با تعریف و تمجید از او، نوشت: «مهدی دور از خانه ترس به جان‌ها انداخته است.» اشاره این نشریه به گل‌هایی که مهدی اکثرا خارج از خانه به رقبا می‌زند. مهدی در ۵ بازی اخیر خارج از خانه پورتو موفق شده ۷ گل بزند و از نظر رکورد این آمار فوق‌العاده است.

 

رکورد تازه مهدی طارمی

مهدی طارمی رکوردها را در لیگ پرتغال جابه‌جا می‌کند. از سال گذشته تا امروز هیچ مهاجمی به اندازه او در لیگ این کشور گل نزده است. طارمی در لیگ پرتغال و در ۷ بازی متوالی برای این تیم ۸ امتیاز کسب کرد. او جمعه شب هم موفق شد در جام‌حذفی دروازه ژیل‌ویسنته را باز کند تا تیمش ۲ بر صفر این بازی را ببرد. طارمی در۴ بازی متوالی جام‌حذفی موفق شده ۴ گل برای تیمش بزند. اتفاق جالب‌تر اما رکوردی است که مهدی زده.‌ از فصل ۲۰۰۰-۱۹۹۹ جز طارمی هیچ بازیکنی در ترکیب پورتو نتوانسته در چهار بازی نخست و  متوالی جام‌حذفی برای این باشگاه گل بزند. مهدی اما موفق شد این رکورد را جمعه شب بزند.

حسین خلیلی - گروه ورزش / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها