گفت‌وگو با تهیه‌کننده برنامه زنده «زنده رود»

۱۵ سال سابقه، ۸۴ درصد مخاطب

برنامه زنده‌رود یک برنامه تلویزیونی گفت‌وگومحور فرهنگی- اجتماعی است که پیشینه آن به اسفندماه سال ۱۳۸۳ برمی‌گردد. صبح‌های جمعه از شبکه اصفهان برنامه‌ای با نام آفتابگردون پخش می‌شد که طبق نظرسنجی‌های سازمان صداوسیما، نزدیک ۸ تا ۱۲درصد بیننده داشت. اسفند ۸۳ در جلسات طرح و برنامه مرکز اصفهان توسط مدیرکل وقت مرکز، از محمدعلی طالقانی، تهیه‌کننده ارشد تلویزیونی درخواست شد که طرح برنامه جدیدی برای صبح‌جمعه ارائه دهد که پس از ارائه طرح مورد تایید قرار گرفت و در هفته اول اردیبهشت‌ماه برنامه جدیدی با اسم زنده‌رود روی آنتن اصفهان رفت. طبق نظرسنجی‌های صورت‌گرفته برنامه زنده‌رود بیشترین مخاطب را دارد و جزو برنامه‌های برند سیمای استان اصفهان است که تاکنون نزدیک به ۲۵۰قسمت آن از سیمای اصفهان پخش شده است.با محمدعلی طالقانی تهیه کننده زنده رود گپ و گفتی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.
کد خبر: ۱۳۰۲۱۱۵

این برنامه با کدام‌یک از مجریان شروع شد؟
مجریان برنامه زنده‌رود در ادوار مختلف تغییر کرده‌اند ولی ماه‌های اردیبهشت و خرداد ۸۴ آقایان محسن دلیران، محمد نریمانی، سیف‌ا... نامداری (در سه‌ماهه ابتدایی شروع برنامه در سال ۸۴) و علی اشتیاقی اجرای آن را برعهده داشتند و تابستان ۸۴ به مدت سه‌ماه آقای نیما کرمی، که از مجریان جوان ما بودند و پدرشان هم سابقه گویندگی در رادیو اصفهان را داشتند، اجرای برنامه را برعهده گرفتند.بعد از تعطیلی یک‌ماهه برنامه در ماه مبارک رمضان ۱۳۸۴ از اواسط آبان‌ (همزمان با عید فطر) آقای رضا رشیدپور اجرای برنامه را بر عهده گرفتند. اما بد نیست یادی کنم از مجریان ادوار مختلف زنده‌رود طی نزدیک ۱۶سال گذشته که آقایان و خانم‌ها: احسان کرمی، محمد سلوکی، جواد یحیوی، جواد مولانیا، امیرحسین مدرس، بهمن ‌هاشمی، ایرج نوذری، محمود شهریاری، پیمان طالبی، عبدالرضا امیراحمدی، رضا رفیع، نیما رئیسی، حمید مرادی، عاطفه علی‌نژاد و اکنون مهران امامیه و علی یگانه اجرای این برنامه را بر عهده دارند.

چه چیزی باعث دوام برنامه زنده‌رود شد و چقدر مهمانان برنامه در آن موثر بوده‌اند؟
اگر برگردید به حدود ۱۵ سال پیش و حال‌وهوای آن‌زمان، اولا این سبک برنامه‌سازی در هیچ شبکه دیگری وجود نداشت و شاید بشود گفت زند‌ه‌رود مبدع این نوع برنامه‌ها بود. علاوه‌برآن اینجا به لطف خدا، یک تیم بسیار باانگیزه و جوان و بااستعداد کار را شروع کردند و همین همدلی بین تیم برنامه‌ساز باعث شد برنامه در یک دوره زمانی شش‌ماهه از ۷درصد مخاطب در اسفند ۸۳، به ۵۴درصد مخاطب در آذر ۸۴ ارتقا پیدا کند و باز همین استقبال موجب شد شبکه‌های استانی دیگر، کم‌کم از زنده‌رود الگوگیری کنند.

یکی از خصوصیات برنامه زنده‌رود دعوت از مهمانان پروازی بوده است. چقدر این امر به جذابیت برنامه کمک کرده و آیا غیر بازیگران از هنرمندان دیگر استفاده شده است؟
بالاخره سلبریتی‌ها می‌توانند به نوعی سرمایه‌های فرهنگی جامعه ما با تاثیرگذاری بالا به‌خصوص مخاطبان نسل جوان باشند. ایده اولیه ما این بود که ما می‌توانیم از این ظرفیت، به نفع اهداف فرهنگی استفاده خوبی کنیم.

آیا از ابتدای شروع برنامه شما تهیه‌کننده این برنامه بودید و کارگردان برنامه نیز آقای امین‌منش بودند؟
در ابتدای شروع ساختار تیم برنامه‌سازی شامل مجری طرح، تهیه‌کننده معین و کارگردان بود. سال‌های بعد، مجری طرح و تهیه‌کننده معین در یک نفر ادغام شد. کارگردان‌های هنری برنامه نیز طی این سال‌ها تغییر می‌کردند اما طی چند سال گذشته نیز سرکار خانم مولود محمدی که از جوانان خوش‌ذوق و توانمند صداوسیمای مرکز اصفهان هستند، مسؤولیت کارگردانی برنامه را  بر عهده داشته‌اند.

شنیده می‌شود برنامه زنده‌رود خیلی هزینه‌بر است که بخش مهم آن به دعوت از مهمانان پروازی برمی‌گردد. این حرف صحت دارد؟
امروزه هر نوع برنامه‌سازی در صدا سیما هزینه‌بر است. اتفاقا تصور می‌کنم زنده‌رود نسبت به برنامه‌های مشابه بسیار کم‌هزینه‌تر است. مثلا شاید بشود گفت، سرانه هزینه هر برنامه زنده‌رود برای هر بیننده و مخاطب، نزدیک ۱۰۰ ریال باشد و این با آنچه در عوام شایع شده بسیار فاصله دارد.

یکی از حواشی برنامه زنده‌رود مجریان برنامه بوده است. عده‌ای متقاضی مجری غیربومی و عده‌ای متقاضی مجری اصفهانی بودند. قضیه این ابهام چیست؟
در زمینه انتخاب مجریان برنامه، دو نظر کاملا متفاوت وجود دارد. بخشی از مردم خواستار اجرای برنامه توسط مجریان شبکه‌های سراسری هستند و بخش دیگری، معتقدند شبکه‌های استانی باید از ظرفیت خود استان استفاده کنند. کما این‌که قبلا در نظرسنجی‌های مختلف و تلفن‌های مردمی، مرتبا با این سوال روبه‌رو بوده‌ایم که مگر اصفهان از خودش مجری ندارد که از مجری‌های غیربومی استفاده می‌کنید؟ طی یکی دو سال گذشته، سازمان به این خواسته مخاطبان توجه بیشتری کرده و به احترام آنان از مجریان اصفهانی استفاده نموده است و اکنون برنامه با اجرای علی یگانه و مهران امامیه روزهای جمعه از شبکه استانی اصفهان به‌طور زنده پخش می‌شود.

اکنون که مجریان برنامه اصفهانی هستند میزان رضایت مخاطبان چقدر است؟
طبق آخرین آماری که شنیده‌ام از بین مخاطبان شبکه اصفهان، قریب ۸۵درصد بیننده زنده‌رود هستند و نزدیک همین درصد رضایت مخاطب وجود دارد. البته آمار دقیق‌تر و جزئی‌تر را معاونت برنامه‌ریزی و نظارت مرکز در اختیار دارد.

شما مخاطب از سایر استان‌ها و حتی خارج کشور هم دارید، درست است؟
بله، باید از مخاطبان فهیم برنامه (که اختصاص به استان اصفهان هم ندارند و حتی بعضا از خارج از کشور هم پیام‌های خوبی داشته‌ایم) تشکر کنم و مشتاقانه پذیرای نظرات ایشان در راستای ارتقای برنامه هستیم.

چه اقدامات نوگرایی و جذب مخاطب برای تکراری نشدن برنامه زنده‌رود پس از ۱۵سال پخش صورت گرفته است؟
یکی از بخش‌هایی که طی سال‌های اخیر به برنامه اضافه شده، رادیو زنده‌رود است که بسیار مورد اقبال مخاطبان قرار گرفته، به شکلی که بعضا در نطرسنجی داخلی ما از مخاطبان در فضای مجازی، رتبه بالاتری نسبت به بخش‌هایی مثل حضور بازیگر، به خودش اختصاص داده. حضور شخص آقای مهران امامیه که از هنرمندان خوش‌لهجه اصفهانی است هم باعث شده فضای صمیمانه‌تری در اجرای برنامه به وجود بیاید. طی این سال‌ها در هر فصل سعی شده، برنامه از حالت گفت‌وگوی صرف خارج شود و بخش‌های پرجنب‌وجوشی اضافه شود. بالاخره ممکن است برای برخی مخاطبان قدیمی‌تر برنامه، مقداری تکراری شده باشد که تلاش بر این است سال آینده برای این مساله هم تدبیری داشته باشیم.
 
منبع: روزنامه جام جم
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها