jamejamonline
دانش عمومی کد خبر: ۱۳۰۰۴۱۳   ۱۹ دی ۱۳۹۹  |  ۱۴:۵۰

علت نقشه‌برداری چند باره این است که مواد شیمایی طول موج‌های نور را به طور متفاوت جذب و ساطع می‌کنند. سیارک عجیب سایکی ۱۶ نیز با استفاده از همین تکنیک کشف شده است.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از دیجیاتو، ناسا به دستاورد مهمی در پروژه SPHEREx دست یافت و اعلام کرد که این تلسکوپ فضایی گامی دیگر به پرتاب نزدیک شده است.
تلسکوپ فضایی SPHEREx سه هدف دارد: هدف اول آن جستجوی نشانه‌های مِه‌بانگ و نقشه‌برداری از الگوی کهکشان‌های ناشی از این انبساط است که می‌تواند به فیزیکدانان اطلاعات بیشتری درباره تشکیل گیتی بدهد. هدف دوم مطالعه تابش‌های کم‌نور به جای مانده از کهکشان‌ها به منظور درک چگونگی تشکیل آنهاست و هدف نهایی و احتمالاً مهم‌ترین هدف، جستجوی آب یخ زده و مولکول‌های ارگانیک منجمد است که می‌تواند به محققان درک بهتری در مورد مکان‌های احتمالی وجود حیات فرازمینی بدهند.

تأیید طرح اولیه تلسکوپ فضایی SPHEREx برای رمزگشایی از مه‌بانگ از سوی ناسا+عکس

این تلسکوپ در طول مأموریت بوسیله تجهیزات طیف‌بینی و شکست نور مادون‌قرمز نزدیک به دو طول موج متفاوت، چهار مرتبه از آسمان نقشه‌برداری خواهد کرد تا شمایل مواد شیمیایی و ساختار آنها را شناسایی کند. علت نقشه‌برداری چند باره این است که مواد شیمایی طول موج‌های نور را به طور متفاوت جذب و ساطع می‌کنند. سیارک عجیب سایکی ۱۶ نیز با استفاده از همین تکنیک کشف شده است.
محققان همچنین با استفاده از نقشه ایجاد شده توسط SPHEREx می‌توانند فاصله یک شیء از زمین را با دقت بالا تخمین بزنند؛ پیشرفت بزرگی که به گفته مدیر پروژه این تلسکوپ می‌توان آن را با مهاجرت از تلویزیون‌های سیاه سفید به رنگی مقایسه کرد.
پروژه SPHEREx حالا وارد فاز C شده است، یعنی ناسا طرح‌های مقدماتی تلسکوپ را تأیید کرده و می‌توان فاز طراحی نهایی و توسعه قطعات و نرم افزار را شروع کرد. تیم SPHEREx تا پیش از فاز C باید طرح‌های اولیه را به تأیید ناسا می‌رساند و به آن ثابت می‌کرد که امکان ساخت تلسکوپ وجود دارد. حالا که پروژه وارد فاز C شده اعضای تیم ۲۹ ماه آینده را صرف نهایی کردن طرح و ساخت قطعات خواهند کرد و در ادامه فاز مونتاژ و آزمایش شروع می‌شود.
SPHEREx اواسط ۲۰۲۴ یا اوایل ۲۰۲۵ پرتاب خواهد شد و مأموریت ۲ ساله خود را آغاز خواهد کرد. هزینه ساخت این تلسکوپ نزدیک به ۲۵۰ میلیون دلار تخمین شده است.