به گزارش
جام جم آنلاین به نقل از زومیت، بسیاری از سفرها با تنها یک سرنشین و در مسافت نسبتا کوتاه و با محدودیت سرعت اماکن مسکونی انجام میشود. خودروی الکتریکی C+pod تویوتا دقیقاً با درنظرگرفتن چنین سناریوهایی طراحی شده است.
خودروی برقی C+pod که بهطور رسمی در تاریخ ۲۵ دسامبر در ژاپن به بازار عرضه شد، بهعنوان بخشی از پروژه جدید تویوتا تولید شده است که شامل وسایل نقلیه الکتریکی باتریخور (BEV) از جمله مدل سهچرخ iRoad و مدل COMS شبیه سگوی (Segway) نیز میشود. طبق گفتهی مسئولان این شرکت، C+pod برای استفاده روزانه در مسافتهای کوتاه شهری در نظر گرفته شده است؛ این میتواند برای استفاده مشتریان شرکتی مناسب باشد که بهطور منظم نیاز به بازدید از مشتریان دارند.
خودروی الکتریکی C+pod که به نظر میرسد بیشباهت به مدل موجود iQ تویوتا نیست، از دو صندلی در عقب بهره میبرد و توسط یک موتور الکتریکی مغناطیس دائم در عقب حرکت میکند که انرژی خود را از بک باتری لیتیوم یون ۱۷۷/۶ ولت و ۹/۰۶ کیلووات ساعت میگیرد و زیر کف خودرو در جلوی صندلیها جاسازی میشود. حداکثر سرعت این خودرو ۶۰ کیلومتر بر ساعت و ظرفیت پیمایش اعلامشدهی آن تقریبا ۱۵۰ کیلومتر با هر بار شارژ است.
یک بار شارژ با استفاده از شارژر ۲۰۰ ولت و ۱۶ آمپر حدود ۵ ساعت و با استفاده از شارژر ۱۰۰ ولت و ۶ آمپر، ۱۶ ساعت طول میکشد. همچنین میتوان از این خودروی الکتریکی برای تأمین برق خانهها در هنگام خاموشی (حداکثر تا ۱۰ ساعت) از طریق پریز لوازم جانبی استفاده کرد. C+pod در دو مدل ارائه میشود: مدل پایه X و مدل لوکستر G. وزن این دو مدل به ترتیب ۶۷۰ و ۶۹۰ کیلوگرم است و استفاده از صفحات بدنه پلاستیکی، به کاهش وزن آنها کمک میکند.
از جمله سایر ویژگیهای هر دو نسخه میتوان به سیستم تعلیق مکفرسون (فنر مارپیچی به همراه کمکفنر) در جلو و سیستم تعلیق مستقل مجهز به فنر مارپیچی با میله ضد غلتش در عقب، چراغهای جلو و عقب از نوع LED، سیستم ایمنی پیشگیری از برخورد با سایر وسایل نقلیه، قابلیت تشخیص عابران پیاده و دوچرخه اشاره کرد. علاوه بر این یک سیستم مبتنی بر سونار به خودرو کمک میکند تا در سرعتهای پایین از برخورد با دیوارها یا سایر اشیای ثابت جلوگیری کند.
خودروی الکتریکی C+pod که اکنون فقط در بازار ژاپن موجود است، برای مدل X حدود ۱۵ هزار و ۹۳۵ دلار آمریکا و برای مدل G حدود ۱۶ هزار و ۵۷۲ دلار قیمت دارد.