مقام معظم رهبری: «مردم نشان دادند که به جهاد در میدان مقاومت معتقدند، به مبارزه معتقدند، به مقاومت در مقابل استکبار معتقدند. مردم نشان دادند که به کسی که مظهر اقتدار ملی و اقتدار جهادی ایران است احترام می‌گذارند. شهید سلیمانی مظهر این اقتدار بود، در کل منطقه اقتدار ملی ایران را به رخ دشمنان کشور و دشمنان انقلاب می‌کشید، مظهر این روحیه اقتدار ملی بود، مردم به این احترام گذاشتند». (بیانات رهبری در ارتباط تصویری با نمایندگان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی.22 تیر 1399)
کد خبر: ۱۲۹۵۸۷۵

گفتمان «مقاومت»، ایده تناوری است که بنیانی قرآنی دارد و انقلاب اسلامی ایران نیز از آغاز شکل‌گیری تا‌کنون در مسیر روشنگری‌های داهیانه امامین انقلاب اسلامی در این بستر زلال، جریان دارد. در این مسیر، دی‌ماه، ماهی نمادین و پرخاطره است که از 19 دی‌ 1356، 9 دی‌ 1388 تا 13 دی‌ 1398، شکوه قیام، میثاق با ولایت و آتشفشان سرخ و خونین مکتب مقاومت شهید سلیمانی را به تصویر می‌کشاند.

اگر 9 دی‌ ماه نماد میثاق با ولایت، دشمن‌شناسی پرشور و شعور و بصیرت بی‌نظیر ملت ایران را روایت می‌کند، 13 دی نیز فوران سرخ و خونین مقاومتی اسلامی است که از کران تا کران جهان اسلام را در مقابله با صهیونیسم و استکبار بیدارکرد و اینک مکتبی جهانی فراراه ما پیش گذاشته است.

بزرگی و عظمت شهید سلیمانی آن است که از ایشان بنا به تعبیر مقام عظمای ولایت، نه یک راه، بلکه یک مکتب برجای مانده است، آنجا که می‌فرمایند: ما در صورتی اندازه و قیمت این حوادث را می‌فهمیم که حاج‌ قاسم سلیمانی و به ابومهدی شهید عزیز، به چشم یه فرد نگاه نکنیم. به آنها به چشم یک مکتب نگاه کنیم. سردار شهید عزیز ما را به چشم یک مکتب، یک راه، یک مدرسه درس‌آموز، با این چشم نگاه کنیم، آن‌وقت اهمیت این قضیه روشن خواهد شد. قدر و قیمت این قضیه روشن خواهد شد. مکتبی که فراتر از مرزهای ملی و اعتقادی، سرمایه‌ای اجتماعی عظیم و زوال‌ناپذیر آفرید که بایستی همچون مکتب عاشورا همواره بازنمایی، تبلیغ و از آن حراست گردد. مکتب شهید سلیمانی، نماد مقاومت اسلامی و ملی دنیای اسلام و ایران، در هسته خود بر میثاق با ولایت اتقان یافته است که از وصیت آن سردار شهید جهان اسلام است که؛ «برای نجات اسلام خیمه ولایت را رها نکنید. خیمه، خیمه رسول‌ ا... است. اساس دشمنی جهان با جمهوری اسلامی، آتش زدن و ویران کردن این خیمه است. دور آن بچرخید. وا... وا... وا... این خیمه اگر آسیب دید، بیت‌ا... الحرام و مدینه حرم رسول‌ا... و نجف، کربلا، کاظمین، سامرا و مشهد باقی نمی‌ماند.»

با این وصف و با توجه به اهمیت این مکتب، رسانه ملی نیز بنا به رسالت انقلابی خود، برای این مهم تلاش می‌کند.

طبیعی است در این بستر نقش‌آفرینی رادیو در ایجاد و تعمیق، استمرار و تثبیت گفتمان مقاومت امری مهم و حیاتی است.

از همین منظر معاونت صدا با تاسیس «رادیو مقاومت» در بازه زمانی یک ماهه از اول دی 1399 تا 30 دی 1399 تلاش خواهد کرد در ذیل اوامر ولی امر مسلمین جهان که فرمودند: اگر می‌خواهیم او را - سردار سلیمانی- بزرگ بداریم و راهش را ادامه دهیم، باید مکتب او را بشناسیم و بشناسانیم، به امر تبیین، تشریح و تعمیق گفتمان الهی مکتب شهید سلیمانی بپردازید. هرچند همه ارکان و شبکه‌های ذیل معاونت صدا، همواره در ترویج و تبیین گفتمان مقاومت اهتمام دارند اما با توجه به اهمیت موضوع، وسعت و ابعاد مختلف و متعدد مکتب شهید سلیمانی و گفتمان مقاومت، این مسأله اقدامی متمرکز می‌طلبید. رادیو مقاومت تلاش خواهد داشت تا ضمن تبیین مدل مفهومی مقاومت در اندیشه امامین انقلاب، تبیین گفتمان انقلاب اسلامی و ترویج فرهنگ اصیل ایثار و شهادت، تبیین و بازنمایی شاخص‌ها و مولفه‌های مکتب شهید‌سلیمانی و همچنین تبیین نقش فرماندهان شهید مقاومت (شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس) در صلح منطقه‌ای و جهانی، سرمایه اجتماعی بسیار بزرگی را که مکتب شهید سلیمانی برای نظام اسلامی خلق کرد، حفظ و در تلاشی یک‌ماهه با پوشش سراسری به نشر برخی لایه‌های عمیق و زلال این سرچشمه فیض الهی بپردازد.

راه‌اندازی این شبکه سهم کوچکی از تلاش همکاران ما در رادیو برای شناخت بهتر این مهم است که بایستی از تلاش و اهتمام آنها تشکر ویژه داشته باشم.

امیدواریم راه‌اندازی رادیو مقاومت گامی کوچک در خدمتگزاری رسانه ملی به ساحت نورانی سردار شهید بوده و بتواند در تعمیق و تبیین بیشتر گفتمان مقاومت موفق باشد.

علی بخشی‌ زاده - معاون صدای رسانه ملی / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها