اگر خواندن نهج البلاغه برای شما دشوار است و یا خیلی از مطالب آن برای شما هضم نمی شود این کتاب با شیوه ای استادانه مطالب نهج البلاغه را برای شما قابل فهم می کند
کد خبر: ۱۲۹۵۵۰۸

به گزارش  سرویس فرهنگی جام جم آنلاین ، نهج البلاغه سخنان آتشین و گفتار دلنشین مولای متقیان است. آیینه ای است که به خوبی گوینده عالیقدر خود و شخصیت بی نظیر وی را می نمایاند و میزانی است که حق و باطل را از هم جدا و وزنه سنگین فضیلت را کاملاً جلوه گر می سازد. کتاب شریف نهج البلاغه که به حق برادر قرآن نام گرفته بعد از قرآن کریم بهترین و عظیم ترین اثرجاودانه اسلامی است که با دستور ها و مضامین بلند خود به زندگی مسلمانان شور و شعف خاصی بخشیده است. برای یک انسان چه اعتباری بالاتر و مهمتر از اینکه امام علی علیه السلام گوینده نهج البلاغه مانند یک انسان بوده است.انسانی که معنی انسانیت و راه و رسم زندگی را فقط باید از او پرسید و در وجود او جستجو کرد. امام خمینی (ره) می فرماید ما مفتخریم که کتاب نهج البلاغه بعد از قرآن دستور زندگی مادی و معنوی و بالاترین کتاب رهایی بخش بشر است و دستورات معنوی و حکومتی آن بالاترین راه نجات است از امام معصوم ماست. کتاب نهج البلاغه که نازله روح اوست برای تعلیم و تربیت ما خفتگان در بستر منیت و در حجاب خود و خودخواهی خود معجونی است برای شفا و مرهمی است برای دردهای فردی و اجتماعی و مجموعه‌ای است دارای ابعادی به اندازه یک انسان و یک جامعه بزرگ انسانی از  زمان صدور آن تا هرچه تاریخ به پیش رود و هرچه جامعه ها به وجود آیند و دولت ها و ملت ها متحقق شوند و هر قدر متفکران و فیلسوفان و محققان بیایند در آن غور کنند و غرق شوند.

کتابی که فهم نهج البلاغه را برای شما آسان خواهد کرد

ویژگی های برجسته این کتاب

  1. سیر تدریجی از آسان به سخت : متن نهج البلاغه بر اساس هدفی که مورد نظر گردآورنده آن سید رضی بوده با سایر کتاب ها و متن های دینی و مجموعه های گردآوری شده از سخنان معصومان تفاوت آشکاری دارد و از دشواری خاصی برخوردار است. این دشواری به ویژه برای افرادی که نسبت به ادبیات عرب و برخی علوم مقدماتی از دانش لازم برخوردار نیستند یا برای اولین‌بار با این گنجینه ارزشمند مواجه می‌شوند بیشتر رخ می نماید. به همین دلیل برای تسهیل امر آموزش سیر تدریجی از آسان به سخت در کل مجموعه مورد توجه قرار گرفته به نحوی که روند آموزش از حکمت های نهج البلاغه (که دشواری کمتری نسبت به سایر بخش ها دارند) آغاز و به آموزشِ نامه ها(که در مقایسه با خطبه آسانتر هستند) منتقل شده و با آموزش خطبه ها خاتمه می یابد. سیر مذکور در هر بخش مراعات شده و درسهای هر جلد از حکمت ها و نامه ها و خطبه های آسان به سخت تنظیم و تدوین شده است. بیان ساده کوتاه و جامع در تمام این مجموعه سعی شده است تا مطالب با بیانی ساده ، گویا و کوتاه به مخاطب انتقال داده شود به همین منظور از پرداختن به مطالب و توضیحات اضافی پرهیز شده است.
  2. مهارت آفرینی و مهارت افزایی: قرائت و ترجمه متن نهج‌البلاغه و درک مفهوم و مقصود از کلام امام علی علیه السلام به ویژه برای افرادی که نسبت به ادبیات عرب و برخی علوم مقدماتی از دانش لازم برخوردار نیستند یا برای اولین بار با نهج البلاغه مواجه می شوند دشواری خاصی دارد. به همین دلیل در مجموعه حاضر سعی شده است تا در زمینه های روخوانی و روانخوانی ، ترجمه متن و درک مفاهیم و مهارت های لازم در نهج آموزان ایجاد شود.
  3. جامعیت به روز بودن و سودمندی: در این مجموعه موضوعاتی که در سخنان امام علی علیه السلام فراوانی بیشتری دارند یا جزء مسائل و موضوعات روز و مورد نیاز مخاطبان به ویژه جوانان محسوب می شوند.در اولویت قرار گرفته اند.

اهداف علمی و کاربردی دانشنامه

بر اساس ویژگی های طرح شده مجموعه حاضر برای رسیدن به اهداف ذیل تألیف و تدوین شده است:

  • آشنایی با بخش‌های مختلف نهج البلاغه (حکمت ها ، نامه ها ، خطبه ها)
  • ایجاد علاقه و شوق برای ارتباط هرچه بیشتر با نهج البلاغه و انس با آن
  • آشنایی با اکثر موضوعات مطرح شده در نهج البلاغه به ویژه موضوعات به روز و مورد نیاز
  • بهره‌مندی علمی و عملی از معارف و آموزه‌های ناب علوی در زندگی فردی و اجتماعی
  • آموزش ، روخوانی و روانخوانی متن نهج البلاغه
  • آموزش معنا و شرح واژگان مهم و کلیدی
  • آموزش ترجمه نهج البلاغه به صورت کاربردی و کسب مهارت در این زمینه
  • آشنایی اجمالی با شرح و توضیح سخنان امام علی (علیه السلام) در نهج البلاغه
  • آشنایی با شیوه های مطالعه و پژوهش در موضوعات نهج البلاغه و کسب مهارت در این زمینه

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها