روز دوشنبه ساعت ۱۱:۰۲ صبح به وقت ایران ماه گرفتگی نیم‌سایه‌ای اتفاق خواهد افتاد و ماه با عبور از سایه زمین به رنگ خاکستری سوخته درمی‌آید.
کد خبر: ۱۲۹۰۷۹۷
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از دیجیاتو، قرص کامل ماه به مدت سه روز از شنبه شب تا سه شنبه صبح (۸ تا ۱۱ آذر) در آسمان زمین قابل مشاهده خواهد بود. همچنین بر اساس گزارش Science Alert، روز دوشنبه ساعت ۱۱:۰۲  صبح به وقت ایران ماه گرفتگی شروع می‌شود و ساعت ۱۳:۱۲ با پوشیده شدن ۸۳ درصد از ماه توسط سایه زمین به بیشترین حد رسیده و ساعت ۳:۲۳ بعدازظهر تمام می‌شود.
 
وقوع ماه گرفتگی نیم‌سایه‌ای در روز دوشنبه؛ رصد عبور ماه از سایه زمین+عکس

ماه گرفتگی روز دوشنبه از نوع نیم سایه‌ای (Penumbral eclipse) بوده و با ماه گرفتگی کامل و جزئی فرق می‌کند. ماه‌گرفتگی نیم‌سایه‌ای وقتی رخ می‌دهد که ماه در نیم‌سایه زمین قرار می‌گیرد به نحوی که خورشید به صورت یک قرص بریده از پشت زمین بر ماه می‌تابد. در این صورت مقداری از شمال یا جنوب ماه تیره‌تر به نظر می‌رسد و ماه به رنگ خاکستری سوخته درمی‌آید.
 
وقوع ماه گرفتگی نیم‌سایه‌ای در روز دوشنبه؛ رصد عبور ماه از سایه زمین+عکس

آنطور که در گزارش نوشته شده، مشاهده ماه گرفتگی نیم سایه‌ای روز دوشنبه با چشمان غیرمسلح کار دشواری خواهد بود و تأثیر آن با کاهش انرژی پنل های خورشیدی فضاپیماهای مدار ماه مثل مدارگرد شناسایی ماه (LRO) حس خواهد شد. پیشتر اواسط آبان ماه قرص کامل ماه به رنگ آبی در آسمان شب دیده شد و منظره‌ای زیبا خلق کرد.
از دیگر پدیده‌های کیهانی قابل توجه تا پیش از پایان سال ۲۰۲۰ می‌توان به مقارنه زحل و مشتری در آسمان زمین اشاره کرد که پس از حدود ۸۰۰ سال از تاریخ ۲۶ تا ۵ دی رخ می‌دهد. کاربران با نشانه گرفتن دهانه تلسکوپ به طرف غرب می‌توانند چهار ماه درخشان مشتری به نام‌های گانیمد، کالیستو، اروپا و آیو و همچنین حلقه‌های زحل و بزرگ‌ترین قمر آن یعنی تایتان را مشاهده کنند.

 


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها