فارس: سخنگوی وزارت خارجه از سفر برخی از سران کشورهای حوزه خلیج فارس در آینده نزدیک به تهران خبر داد.
کد خبر: ۱۲۸۶۳۲

سید محمد علی حسینی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان بعد از ظهر امروز یکشنبه در آخرین جلسه سخنگویی در سال 85 در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی به رویدادهای سیاست خارجی در هفته گذشته پرداخت.
وی برگزاری هفتمین نشست شورای وزیران اتحادیه همکاریهای اقتصادی کشورهای حوزه اقیانوس هند متشکل از 18 کشور عضو و 5 کشور ناظر در تهران را از جمله تحولات هفته اخیر برشمرد.
سخنگوی وزارت خارجه تقویت دبیرخانه اتحادیه و دسته بندی طرحها و پروژهها، توافق بر سر تاسیس مرکز تحقیقات علمی، تبیین چارچوب موافقتنامه تجارت ترجیحی و امکان سنجی در مورد صنعت گردشگری در بین اعضای این اتحادیه را مهمترین تصمیماتی خواند که در سه گروه آکادمیک سرمایهگذاری، تجارت و کمیته کارشناسان ارشد در این اجلاس اتخاذ شد.
حسینی اضافه کرد: در این اجلاس مقرر شد که ریاست کشورمان بر این اتحادیه که جمعیت کشورهای عضو آن بالغ بر دو میلیارد نفر میباشد،تا سال 2009 تمدید و همکاریها در راستای نگاه به شرق و همکاریهای جنوب - جنوب تقویت شود.
وی ادامه داد: ایران تلاش دارد که در دوران ریاست خود بر این اتحادیه برخورد فعالی داشته باشد و سطح همکاریها بین اعضای این اتحادیه را ارتقا دهد.
سخنگوی وزارت خارجه به برگزاری اجلاس سه جانبه سودان، چاد و ایران در هفته گذشته اشاره کرد و گفت: در چارچوب تلاشهای میانجیگرایانه جمهوری اسلامی و گفتوگوهای روسای جمهور سودان و چاد با رئیس جمهور کشورمان مقرر شد آنها مسئولینی را به تهران و با میزبانی متکی اعزام کنند که مسائل مورد اختلاف نظر آنها مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
حسینی با بیان این که این اجلاس به خوبی برگزار شد، به موارد مورد توافق در این اجلاس شامل تشکیل کمیته مشترک سیاسی دو کشور در راستای تجدید روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارتخانههای دو کشور، فعال شدن کمیته امنیتی و نظامی، تلاش سودان و چاد برای جلوگیری از ورود عناصر مختلف به کشور دیگر و تشکیل کمیته اقتصادی و اجتماعی در راستای فقرزدایی در دو کشور اشاره کرد.
وی همچنین با اشاره به برگزاری اجلاس امنیتی بغداد که آن را ادامه اجلاس وزرای خارجه کشورهای همسایه عراق برشمرد، گفت: در نهایت قرار شد این اجلاس در سطح معاونین وزرا و کارشناسان ارشد برگزار شود، که البته این اجلاس میتواند مقدمات برگزاری اجلاس وزرای خارجه در بغداد را فراهم کند.
سخنگوی وزارت خارجه برگزاری این اجلاس را با توجه به شرایط امنیتی در عراق و به ویژه بغداد را گام مهمی خواند که دولت مالکی برداشت و افزود: ایران همواره از روند سیاسی عراق حمایت کرده و در پشتیبانی از دولت، مجلس ملی، تحکیم امنیت و کمک به بازسازی عراق نقش سازندهای داشت که همواره مورد تایید و تاکید مسئولین عالیرتبه عراقی قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: آمادهایم همه این همکاریها را در تمامی زمینهها ارتقاء و تجربیات خود را به مسئولین عراقی انتقال دهیم.
حسینی اجلاس بغداد را تاکیدی بر ضرورت تغییر رویکرد نادرست نیروهای ائتلاف در عراق و همچنین تاکیدی بر ضرورت واگذاری مسئولیتها به مردم و دولت عراق عنوان کرد.
وی با بیان این که از هر تلاشی برای خارج کردن عراق از مشکلاتی که در حال حاضر درگیر آن است، حمایت میکنیم، خاطرنشان کرد: ایران هر گونه طرحی که در چارچوب منافع ملت عراق و تقویت دولت این کشور را مورد توجه قرار دهد و به تثبیت امنیت این کشور کمک کند، اولین حامی آن طرح خواهد بود.
سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به فعالیت ایران در چهار سال گذشته در عرصههای مختلف بازسازی عراق خاطرنشان کرد: حاضریم این فعالیتها را ارتقاء دهیم و در زمینههای مورد نیاز عراق به ویژه در زمینه سوخت که کمیتهای نیز در این ارتباط تشکیل شد، میتوانیم این همکاریها را تقویت کنیم.
حسینی واگذاری ترتیبات امنیتی به دولت عراق، تعیین جدول زمانبندی برای خروج نیروهای خارجی از این کشور، برخورد جدی و غیر تبعیض آمیز با گروههای تروریستی و پرهیز از در پناه گرفتن، فعال کردن یا استفاده از این گروه تروریستی در راستای اهداف خود را سه نکته محوری خواند که میتواند صلح و امنیت و ثبات را در عراق به ارمغان آورد.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در خصوص سفر رئیس جمهور کشورمان به نیویورک به منظور شرکت در جلسه شورای امنیت به اظهارات الهام سخنگوی دولت در این زمینه اشاره کرد و گفت: آقای رئیس جمهور در این اجلاس شرکت و مواضع جمهوری اسلامی را در رابطه با حقوق هستهای ایران توضیح خواهد داد.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا رئیس جمهور در این سفر ابتکار یا سؤال جدیدی را در شورای امنیت مطرح خواهد کرد، گفت: فعلا9 بیش از آنچه اعلام شد، مطلب جدیدی در دست نیست.
حسینی در خصوص وضعیت عسگری کارمند سابق وزارت دفاع ایران اظهار داشت: آقای عسگری یکی از کارمندان سابق وزارت دفاع بود که بعد از بازنشستگی به امر تجارت مشغول بود و سفری به دمشق و از آنجا به ترکیه داشت، که بعد از دو روز ارتباطش با خانوادهاش در تهران قطع شد و خانواده وی به بخش کنسولی وزارت خارجه مراجعه و موضوع را مطرح کردند و در همان زمان بخش کنسولی وزارت خارجه از طریق سفارت ترکیه در تهران و همچنین از طریق سفارت و سرکنسولگری ما در آنکارا و استانبول این موضوع را تحت پیگیری قرار داد.
وی با اشاره به فعال شدن پلیس اینترپل در ایران و اعزام هیاتی از ایران به ترکیه برای پیگیری این موضوع گفت: این هیات گفتگوهایی را با مسئولین ترکیه انجام داد و بر اساس آنچه نخست وزیر ترکیه مورد تاکید قرار داد، مسئولین وزارت خارجه و مسئولین امنیتی و اطلاعاتی آن کشور مشغول بررسی این موضوع هستند و ما اکنون منتظر پاسخ مسئولین ترکیه هستیم.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی در خصوص همکاری عسگری با نیروهای امنیتی آمریکا نیز با بیان این که در این مدت تحلیل های زیادی در رسانههای آمریکایی و رژیم صهیونیستی و دیگر رسانهها درباره عسگری انجام شد ، گفت: این مطالب قابل اعتماد نیست و آنچه برای ما مهم است،این است که از طریق مجاری رسمی و وعده دولت ترکیه این موضوع را پیگیری و نتیجه را از طریق مجاری رسمی دریافت کنیم.
وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس در خصوص جلال شرفی دبیر دوم سفارت ایران در بغداد با ذکر این نکته که این موضوع از کانالهای مختلف در دست پیگیری است، به تماسهای وزیر خارجه با همتای عراقی خود و پیگیری عراقچی در سفر اخیر به بغداد اشاره کرد و افزود: امیدواریم که این پیگیریها به زودی به نتیجه برسد.
سخنگوی وزارت خارجه، دولت عراق و نیروهای آمریکایی را مسئول سلامتی و آزادی جلال شرفی و سایر مامورین کنسولی ایران در اربیل دانست و مکان نگهداری شرفی را در بغداد بیان کرد.
خبرنگاری با اشاره به استراتژی رو به گسترش امریکا از جمله حضور این کشور در پاکستان و آذربایجان و همچنین اعزام ناو هواپیما بر جدید به خلیج فارس از حسینی پرسید که پاسخ دولت ایران در مقابل این استراتژی چیست؛ که وی تلاش جمهوری اسلامی را در این زمینه تقویت همکاریهای منطقهای در همه عرصههای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی خواند و گفت: این همکاریهای و تقویت رایزنیها کمک میکند که بیگانه فرصت و مجالی برای حضور در منطقه نداشته باشد.
سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: با توجه به سوابق موجود، حضور بیگانگان در منقطه همواره با ناامنی و بیثباتی همراه بوده و این موضوع را با رایزنی همه کشورهای منطقه مورد توجه و گفت و گو قرار میدهیم.
یکی از خبرنگاران با اشاره به اظهارات محمد سعیدی معاون بین الملل سازمان انرژی اتمی کشورمان مبنی بر این که اگر تا اسفند سوخت برای نیروگاه بوشهر ارسال نشود، بحث از شکل فنی و حقوقی خارج میشود و همچنین ابراز امیدواری آقازاده مبنی بر این که روسها وارد سیاسی کاری نشوند، از حسینی پرسید که آیا شما به این نتیجه رسیدهاید که روسها دنبال سیاسی کاری هستند؛ که وی در پاسخ گفت: امیدواریم روسها وارد سیاسی کاری نشوند.
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این که ما در این قرارداد براساس تعهدات خود عمل کردهایم، افزود: امیدواریم روسها نیز به تعهدات خود عمل و سوخت را به موقع و زمان مقرر (ظرف دو هفته آینده) ارسال کنند. وی با ذکر این نکته که از سوی جمهوری اسلامی توجه ویژهای به این همکاریها وجود دارد، خاطرنشان کرد: به دلیل روابط نزدیک ما با روسها این توقع را داریم که بر اساس تعهدات و در زمان مقرر به آن عمل کنند.
حسینی اضافه کرد: اگر این روابط با روسها به این شکل ادامه یابد، نمیتوان هیچ اعتمادی به طرفهای دیگر که دارای روابط ضعیف تری با ما هستند، کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه با یادآوری این نکته که روسها مدعی طلب مالی از ما نیستند، خاطرنشان کرد:آنچه آنها در مذاکرات مورد تاکید قرار دادند، کمک به بالا بردن نقدینگی طرف روسی است که آقای آقازاده نیز به این مسئله اشاره کرد که در صورتی این اقدامات در زمان بندی مقرر صورت گیرد ما آمادهایم کمکی را در این رابطه به آنها داشته باشیم.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی در خصوص مذاکره مستقیم ایران و امریکا در اجلاس بغداد با بیان این که مذاکره مستقیم و رو در رو بین هیئت ایرانی و امریکایی صورت نگرفته، گفت: آنچه مطرح است این است که تمامی کشورهای حاضر در این اجلاس مواضع و نقطه نظرات خود را پیرامون موضوع امنیت عراق اعلام کردند و ایران نیز تمام نقطه نظرات خود را راجع به مسئله امنیت و ضرورت ثبات در عراق مطرح کرد.
خبرنگاری از حسینی پرسید چرا عراقچی به بغداد رفت؛ و آیا این انتخاب پیش زمینه جایگزینی ظریف در نیویورک نیست؛ که حسینی در پاسخ گفت: خیر؛ آقای عراقچی معاون بین الملل وزارت خارجه است و چون اجلاس بغداد جنبه بین المللی داشت لازم بود ایشان در این اجلاس حضور یابد.
یکی از خبرنگاران با اشاره به اظهارات احمد جنتی خطیب جمعه تهران در خصوص حضور اعضای شورای امنیت در بغداد و این که آنها میخواهند حاکمیت مردم عراق را به تشکیلات امریکایی بدهند از سخنگوی وزارت امور خارجه پرسید، چرا ایران در این اجلاس شرکت کرد؛ که وی ابتکار برگزاری اجلاس وزرای خارجه کشورهای همسایه عراق به اضافه یکی دو کشور دیگر را از سوی ایران بیان کرد و گفت:در اثر رایزنیهای انجام شده به شکلی درآمده که دیروز شاهد آن بودیم.
حسینی ابتکار ایران را در راستای تقویت امنیت و ثبات در عراق با حضور همه همسایگان این کشور دانست و گفت: خوب است از آقای جنتی سؤال کنید ولی آنچه به نظر من میرسد، ممکن است از طرفهای ذیربط با نیت و انگیزههای مختلف بخواهند در این اجلاس حضور داشته باشند اما انگیزه اساسی مورد توجه جمهوری اسلامی کمک به امنیت و ثبات بر عراق بود.
خبرنگاری با اشاره به حضور کشورهای اشغالگر در اجلاس عراق از حسینی پرسید که ایران بر چه اساسی به این نتیجه رسید که در این اجلاس شرکت کند؛ که سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ گفت: جمهوری اسلامی به عنوان همسایه فعال عراق که از ابتدا ثبات و امنیت در این کشور مورد توجه آن بود در این کنفرانس شرکت کرد تا مواضع و توضیحات خود را ارائه دهد.
حسینی ابراز امیدواری کرد که سایر کشورهای حاضر رویکرد سیاسیشان نسبت به گذشته را تغییر دهند.
وی در ارزیابی از اجلاس بغداد با بیان این که اظهار نظر در خصوص موفقیت این گونه اجلاس در حال حاضر زود است، به اظهارات کشورهای حاضر در این اجلاس مبنی بر اینکه مذاکرات سازنده و صریحی در آنجا صورت گرفت اشاره کرد و گفت: میتوان گفت، در این اجلاس به عنوان قدم اولیه، قدم خوبی برداشته شد.
وی با اشاره به سه کمیته تشکیل شده در این اجلاس شامل سوخت، مسائل امنیتی و کمیته مربوط به مهاجرین و پناهندگان، خاطرنشان کرد: این کمیتهها باید کار خود را آغاز کنند تا در روند اجرایی و عملی آن راحتتر پیرامون موفقیت آن اظهار نظر کرد.
وی اضافه کرد: اگر این اجلاس در آینده نزدیک و در سطح وزرای خارجه در بغداد برگزار شود باز میتوان امید بیشتری داشت که روند مثبت آغاز شده ادامه یابد.
سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: در حال حاضر تاکید طرفهای حاضر در این اجلاس بر این بود که موضوع مورد بحث ثبات و امنیت در عراق باشد و به مسائل دیگر پرداخته نشود.
یکی از خبرنگاران نیز در خصوص اجلاس بعدی وزرای خارجه و مذاکره متکی و رایس سؤال کرد که حسینی در پاسخ گفت: این موضوع را در زمان خود مطرح کنید.
وی ادامه داد:آنچه قبلا9 پیرامون مذاکره اعلام کردیم درباره موضوع هستهای بدون پیش شرط و با همه طرفهای پنج + یک بود.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی در خصوص سفر احمدی نژاد به مصر و برخی کشورهای عربی اظهار داشت: در حال حاضر سفر به مصر به طور مشخص در دستور کار نیست، البته سفر به کشورهای دیگر همواره مورد توجه بوده است. وی همچنین از سفر برخی از سران کشورهای حوزه خلیج فارس در آینده نزدیک به تهران خبر داد.
خبرنگاری با اشاره به این که پرونده هستهای ایران در سال 85 بغرنج تر شده است، از حسینی در خصوص ارزیابیاش از موضوع هستهای در سال 86 سؤال کرد که وی در پاسخ اظهار داشت: آنچه مربوط به جمهوری اسلامی است، ادامه فعالیتهای مسالمت آمیز هستهای در چارچوب مقررات و موازین بین المللی و معاهده npt است. وی تصریح کرد: این موضوع و حق مصرح قانونی موضوعی نیست که کسی بتواند از آن عقب نشینی کند. آنچه مربوط به طرف مقابل است، همواره توصیه کردهایم که هرگونه ایده و راه حلی باید در چارچوب این مقررات و متضمن حقوق ملت ایران باشد.
سخنگوی وزارت امور خارجه بهترین محل ارائه ایده و طرحها در این زمینه را پای میز مذاکره عنوان کرد و گفت:از طریق مذاکرات میتوان ابعاد این مذاکرات را مورد توجه و ارزیابی قرار داد.
حسینی تلاشها، رایزنیهای دیپلماتیک و سفرها را به این منظور دانست که بتوان روند مذاکرات را تقویت و فعال کرد.
حسینی در واکنش به تصمیمات سیاسی اتخاذ شده در قبال برنامه هستهای کشورمان با بیان این که این تصمیمات سیاسی تاثیری ندارد، خاطرنشان کرد: در خصوص شورای امنیت و روندی که اتخاذ کردهاند از گذشته پیش بینی ما این بود که این روند به پیچیده تر شدن مسائله میانجامد.
حسینی با اشاره به اظهارات مسئولان کشورهای 1+5 در خصوص بازگشت مذاکرات خاطر نشان کرد: این گفتارها نیاز دارد که بدون پیش شرط به عمل ترجمه شود.
سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد:ما در خصوص ابهاماتی که در گذشته مطرح کردند، اعلام آمادگی کردیم که حضور یابیم و به این ابهامات پاسخ دهیم.
وی یادآور شد: اگر روند تند روانهای را پیگیری کنند به راه حل منطقی و قانونی هیچ کمکی نخواهد کرد، زیرا ما نمیتوانیم از حق قطعی و مسلم خود گذشت و عقب بنشینیم.
سخنگوی وزارت خارجه در خصوص تشکیل دولت وحدت ملی در فلسطین با بیان این که از همان ابتدا دولت آقای هنیه را که در انتخابات دموکراتیک پیروز شد مورد حمایت قرار دادیم اظهار داشت: الان نیز از تشکیل دولت ملی که به شکل مسالمت آمیزی اختلاف نظرات خود را کنار گذاشتهاند حمایت میکنیم و ان شاء الله بتوانند منافع ملت فلسطین را بیش از گذشته تامین کنند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها