برای اولین بار در جهان یک واکسن گیاهی آنفلوآنزا که از تنباکو به دست آمده است، در حال طی کردن آزمایشات بالینی است.

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، بیماری آنفلوآنزا قرن هاست که در سراسر جهان مردن را مبتلا می کند و ما هم اکنون در نیم کره شمالی زمین با پایین آمدن دما در میانه آنچه فصل آنفلوآنزا نامیده می شود، هستیم.

بنابر مقاله منتشر شده در مجله «Lancet»، گروهی از دانشمندان یک واکسن آنفلوآنزا ایجاد کرده اند که از خانواده گیاهان توتون و تنباکو به دست آمده است و با موفقیت به مرحله آزمایشات بالینی رسیده است.

این اولین بار در تحقیقات واکسن است که آزمایشات بالینی یک واکسن گیاهی علیه آنفلوآنزا شروع می‌شود.

این واکسن جدید که توسط یک شرکت ریست فناوری کانادایی به نام «مدیکاگو» (Medicago) ساخته شده است، حاوی ذراتی شبیه ویروس آنفلوآنزا است که از خانواده گیاه تنباکوی بومی استرالیا استخراج شده و برای تولید پروتئین‌های ویروسی، دستکاری ژنتیکی شده است.

دو آزمایش بالینی که این واکسن را آزمایش کرده است، شامل حدود ۲۳ هزار بزرگسال بوده است که نشان داده استفاده از این واکسن بی خطر است و قابل مقایسه با واکسن‌های آنفلوآنزای تجاری فعلی موجود در بازار است.

محققان در این مطالعه که روز شنبه در مجله «Lancet» منتشر شده است، توضیح دادند: این مطالعات و برنامه توسعه بالینی این واکسن، بزرگترین نمایشی است که تاکنون در مورد توانایی بالقوه یک بستر گیاهی برای تولید یک واکسن انسانی دیده‌ایم که می‌تواند ایمن، ایمنی زا و موثر باشد.

با توجه به اینکه ویروس آنفلوآنزا در هر «فصل آنفلوآنزا» جهش می‌یابد و واکسن‌ها باید همگام با آن توسعه یابند تا ما را در برابر این بیماری محافظت کنند، خبر تولید این واکسن یک خبر عالی برای واکسن‌های آنفلوانزا است.

طبق تحقیقات انجام شده به طور معمول واکسن‌های رایج آنفلوآنزا از ذرات ویروسی ساخته شده و در تخم مرغ یا سلول‌های آزمایشگاهی رشد کرده و برداشت می‌شوند.

این روش ممکن است ماه‌ها طول بکشد، زیرا دانشمندان باید دریابند که کدام یک از انواع ویروس آنفلوآنزا را در این «فصل آنفلوآنزا» هدف قرار دهند.

استفاده از گیاهان می‌تواند یک گزینه جایگزین قوی باشد که به ایجاد واکسن آنفلوآنزای فصلی در هر سال کمک خواهد کرد.

گیاه مورد استفاده در این تحقیق جدید، یک گیاه تنباکوی استرالیایی به نام «Nicotiana benthamiana» است که با دستکاری ژنتیکی برای تولید پوسته خارجی ویروس‌های آنفلوانزا آموزش داده شده است. سپس این ذرات پوسته خارجی استخراج و خالص می‌شوند.

«جان ترگونینگ»، محقق بیماری‌های عفونی از کالج سلطنتی لندن گفت: این اولین بار است که یک واکسن گیاهی در یک آزمایش بالینی (انسانی) آزمایش می‌شود.

وی افزود: این یک نقطه عطف برای این فناوری است و بذرهای سایر واکسن‌ها و داروهای گیاهی را می‌کارد.

مصوبات نظارتی و همچنین توانایی تولید آن در مقادیر زیاد، هنوز باید برای این واکسن در نظر گرفته شود. با این حال، مطمئناً توسعه و ساخت این واکسن گامی در مسیر مبارزه ما با آنفلوآنزای فصلی است.