مجلس یازدهم در حال حاضر با تعدد طرح‌های نمایندگان و لوایحی كه از دولت آمده روبه‌روست.
کد خبر: ۱۲۸۴۴۸۹

در عین حال باید توجه داشت كه مجلس نقاط تمركز متفاوتی دارد. این نقاط تمركز شامل توجه به حوزه‌های انتخابیه است و هم این‌كه نمایندگان اولویت‌ها و دغدغه‌های متفاوتی دارند بنابراین طرح‌های زیادی از سوی نمایندگان مجلس ارائه می‌شود.

از سوی دیگر پیشنهادها درباره طرح‌‌ها هم به طور معمول به صحن ارائه می‌شود. رویه‌ نمایندگان هم در این زمینه متفاوت است، به عنوان نمونه بعضی نمایندگان پیشنهادهای خود در مورد طرح‌ها را در كمیسیون مطرح می‌كنند، به این دلیل كه در كمیسیون پیشنهادها و طرح‌ها همراه با ارائه نظرهای كارشناسانه است و این طرح‌ها و پیشنهادها مورد ارزیابی كارشناسانه و تخصصی قرار می‌گیرد اما بعضا هم اتفاق می‌افتد كه زمان رسیدگی به این پیشنهادها در كمیسیون به پایان می‌رسد و طرح‌ به صحن ارائه می‌شود و به همین دلیل نمایندگان، تغییرات مدنظر را در قالب پیشنهاد ارائه می‌كنند البته اكثر پیشنهادهای ارائه‌شده در صحن رای نمی‌آورد، مگر این‌كه پیشنهاد ارائه‌شده، چشمگیر و قابل توجه باشد.

در عین حال تغییراتی در این زمینه، از سوی نمایندگان در كمیسیون آیین‌نامه مطرح شد و در صحن علنی مجلس مطرح و در مورد آن رای‌گیری صورت گرفت، اما رای نیاورد. مطابق این پیشنهاد ارائه‌شده، اولویت برای رسیدگی، به طرح‌هایی می‌رسید كه در كمیسیون مورد بررسی می‌گرفت و البته در كمیسیون رای نمی‌آورد.

البته در این میان باید به نكته امیدبخشی هم توجه كرد كه مجلس با وجود این‌كه با مشكل تعدد طرح‌ها مواجه است، اما در عین حال اولویت‌های مردم را به فراموشی نسپرده است.

از آنجایی كه اكثر اولویت‌های مردم معیشتی و اقتصادی است، اكثر طرح‌ها و پیشنهادها در این حوزه، در نوبت جلوتری برای بررسی قرار دارد.

كمیسیون‌های تخصصی مجلس هم روی مساله طرح‌ های معیشتی و اقتصادی تمركز بیشتری دارند.

به عبارت دیگر مجلس روی مساله‌ای كه برای مردم اولویت دارد، اجازه اتلاف وقت نمی‌دهد. نكته قابل توجه این‌كه طرح‌هایی از این دست هم در ابتدا در كمیسیون مورد ارزیابی كارشناسانه قرار می‌گیرد و بعد وارد صحن علنی مجلس می‌شود.

این اجماع هم در بین نمایندگان وجود دارد كه به نظرات كمیسیون بیش از پیشنهادهای نمایندگان توجه نشان می‌دهد.

روح‌الله متفكرآزاد - عضو هیات‌ رئیسه مجلس / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها