رییس کارگروه ملی پیشگیری از مرگ های خاموش در گفت و گو با جام جم آنلاین؛

2 شرط اصلی دوری از خطر گازگرفتگی چیست؟

در حالی که هنوز فصل سرما به طور جدی آغاز نشده حوادث مربوط به گازگرفتگی آغاز شده است.
کد خبر: ۱۲۸۲۵۸۴

به گزارش جام جم آنلاین ، سه فرد در کهکیلویه و بویراحمد جان خود را به دلیل گازگرفتگی از دست دادند این در حالی است که با چند پیشگیری ساده از مرگ این افراد جلوگیری می شد.

در حالی که روزهای سردتری در راه است نگرانی های زیادی در رابطه با افزایش قربانیان گازگرفتگی وجود دارد. چه کار باید بکنیم تا احتمال گازگرفتگی را در منازل و محیط های کاری خود به حداقل برسانیم؟

دکتر جواد نوفرستی رییس کارگروه ملی پیشگیری از مرگ های خاموش در این رابطه به جام جم آنلاین گفت: طبق گزارش های سالیانه حدود 70 درصد از حوادث مربوط به گازگرفتگی در پنج ماه آخر سال رخ می دهد. با توجه به گزارشات سالیانه شرکت ملی گاز از حوادث گازگرفتگی، مهم ترین علل این حوادث به نقص فنی دودکش برمی گردد.

نوفرستی ادامه داد: مشکل مربوط به گازگرفتگی می تواند از خروجی حرارتی دودکش باشد، دودکشی که یا روی دیوار و نمای ساختمان قرار گرفته و یا بالای پشت بام. ممکن است دودکش ها کلاهک نداشته باشند.

رییس کارگروه ملی پیشگیری از مرگ های خاموش عنوان کرد: یکی از مهم ترین عللی که باعث می شود آبان ماه شاهد اوج اولیه حوادث گازگرفتگی باشیم این است که با سرد شدن هوا مردم به راه اندازی بخاری ها روی می آورند آن هم بدون اینکه سلامت دودکش را ارزیابی کنند.

این مقام مسئول افزود: باید متوجه این موضوع شد در این چند ماه که بخاری خاموش بوده مسیر دودکش بخاری همچنان باز است و یا با زباله ساختمانی و لانه پرندگان مسدود شده. این شرایط منجر به ایجاد حوادث گازگرفتگی می شود.

وی گفت: نکته ای که باید بر روی آن تاکید کنیم این است که مردم تصور نکنند حوادث گازگرفتگی صرفا مربوط به گاز طبیعی و گاز شهری است. هر نوع سوخت فسیلی و یا هر نوع سوختی که برای گرمایش و پخت و پز استفاده می کنیم؛ اعم از گاز طبیعی و گاز شهری، نفت، ذغال، بنزین و چوب اگر درست استفاده نشود و یا دودکش آن مشکلی داشته باشد و از سویی با فقدان تهویه هوا روبرو باشیم منجر به حادثه گازگرفتگی خواهند شد.

نوفرستی اذعان داشت: رمز نجات از گازگرفتی رعایت دو نکته است؛ اولا سلامت دودکش و ثانیا تهویه هوا. همین امروز دودکش خود را چک کنید. این چک کردن باید به صورت هر چند وقت یکبار باشد نه سالی یک بار و البته می تواند به صورت تست کردن داغ بودن بدنه دودکش باشد یا رفتن به بالای پشت بام و چک کردن دودکش.

رییس کارگروه ملی پیشگیری از مرگ های خاموش تاکید کرد: هرگز تمام روزنه های خانه را مسدود نکنید. حتما باید جایی برای ورود هوای تازه وجود داشته باشد.

نوفرستی بیان داشت: اگر ترکیب درست هوا و آن ماده سوختی اتفاق نیفتد با «بدسوزی» روبر می شویم. این بدسوزی منجر به این می شود که شعله آتش، نارنجی و یا قرمز شود. در ادامه این شعله گاز مونواکسیدکربن را پدید می آورد.

این مقام مسئول یادآور شد: اگر دودکش به هر دلیلی نقص داشته باشد و نتواند این گاز مرگبار تولید شده را از واحد مسکونی و محل کار به بیرون هدایت کند  مشکل آغاز می شود. بسته به اینکه غلظت این گاز مونواکسیدکربن چقدر است می تواند ظرف چند دقیقه همه افرادی را که در آن محیط هستند قربانی می کند.

نوفرستی خاطرنشان کرد: بدون شک افرادی که قربانی گازگرفتگی می شوند به این دلیل فوت کرده اند که در محیطی که آنها حضور داشته اند حتی یک روزنه هم به سمت فضای بیرون وجود نداشته است.

وی اظهار داشت: بسیاری بابت ترس از بیماری کرونا تمامی روزنه ها را می بندند در صورتی که حتی برای عدم انتشار این ویروس نیز توصیه می شود روزنه ای را در فضای بسته باز بگذارند تا ویروس احتمالی معلق در هوا به بیرون هدایت شود.

نفرستی تاکید کرد: پیش بینی می کنیم امسال به دلیل توصیه های بیشتر مبنی بر ماندن در خانه بابت پاندمیک کرونا، احتمال جوادث گازگرفتگی بیشتر خواهد شد.

رییس کارگروه ملی پیشگیری از مرگ های خاموش گفت: توصیه ای داریم که هم به درد پیشگیری از کرونا می خورد و هم به درد جلوگیری از حوادث گازگرفتگی. ایجاد یک دریچه و یا فضای تهویه لازم است و خطر گازگرفتگی را پایین می آورد. اما به محض اینکه در و پنجره ها کیپ و بسته می شوند امکان گازگرفتگی وجود دارد. مرتب دودکش و تهویه خود را چک کنید.

نفرستی در پایان گفت: گاهی اوقات وسیله حرارتی، یک دودکش عالی دارد و یک فرد فنی هم آن را چک کرده و مشکلی دیده نشده است. اما با همین شرایط بستن تمامی روزنه های هوا بسیار خطرناک است. کمبود جریان هوا حتی عملکرد دودکش استاندارد را مختل می کند. دودکش و تهویه مکمل یکدیگر هستند. به همه توصیه می کنیم که تمامی روزنه ها را نبندید.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها