رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت:

واکسن آنفلوآنزا به طور رایگان در اختیار گروه‌ های پرخطر قرار می گیرد

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با بیان این که وزارت بهداشت نهایت تلاش خود را به کار گرفته است تا واکسن آنفلوآنزا به موقع و قبل ازفرا رسیدن فصل سرما در اختیار مردم قرار گیرد، گفت: واکسن آنفلوآنزا به طور رایگان در اختیار گروه های پرخطر قرار می گیرد.
کد خبر: ۱۲۷۷۷۹۷

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، محمدمهدی گویا گفت: واکسیناسیون آنفلوآنزا در کشور سابقه طولانی دارد، وزارت بهداشت هر ساله این واکسن را در اختیار گروه های پرخطر مردم که در معرض ابتلای شدیدتر به این بیماری هستند قرار می داد که شامل کارکنان خط مقدم بهداشت و درمان، بعضی از بیماری های خاص، بعضی از کسانی که در مراکز اقامتی بهزیستی به سر می برند و گروه های پرخطر زندانیان بوده است و بقیه مردم چنانچه نیاز به واکسن داشتند می توانستند با نسخه پزشک و از طریق داروخانه ها واکسن دریافت کنند.

وی یاد آور شد: تاکید وزارت بهداشت بر این نکته بوده که واکسن آنفلوآنزا برای گروه های پرخطر است وهمه مردم لازم نیست که این واکسن را دریافت کنند و براساس پروتکل هایی که هرساله برای این منظور تهیه می شد، به این نکته اشاره شده و امسال هم همینطور است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در ادامه با بیان این که تجویز واکسن آنفلوآنزا هیچ ارتباطی با ایمنی در برابر ویروس کرونا (کووید۱۹) ندارد، افزود: مهم این است که در فصل سرما اجازه ندهیم همزمان شاهد هر دو همه گیری کووید ۱۹ و آنفلوآنزا باشیم و خطر وقوع همزمان این دو همه گیری را به حداقل برسانیم.

وی در ادامه گفت: تجربه همزمانی کووید ۱۹ و آنفلوآنزا در نیم کره جنوبی زمین نشان داده است که می توان با اقدامات موثر، وقوع آنفلوآنزا را به طور جدی در فصل سرما کاهش داد، به دلیل این که واکسیناسیون گسترده تر آنفلوآنزا برای تعداد بیشتری از افرادی که در گروه پرخطر قرار دارند، انجام می شود و همچنین رعایت بهداشت فردی و فاصله گیری اجتماعی و و رعایت پروتکل های بهداشتی توصیه شده، وقوع آنفلوآنزا را به طور جدی در فصل سرما کاهش می دهد.

گویا همچنین افزود: وزارت بهداشت از سال گذشته بعد از وقوع همه گیری کووید ۱۹ برنامه آمادگی در برابر آنفلوآنزا و وقوع همزمان این دو همه گیری را در فصل سرما مورد ملاحظه قرارداده است که حاصل جلسات و پیشنهادات کمیته علمی آنفولانزا و نیز معاونین و تاکید وزیر بهداشت، تقویت سیستم آزمایشگاهی، تامین کیت های تشخیصی همزمان دوگانه آنفلوآنزا و کووید ۱۹ و تامین واکسن برای تعداد بیشتری از افراد گروه های پرخطرکه مهمترین آنها خانم های باردار هستند، می باشد.

وی در ادامه افزود: با برنامه ریزی صورت گرفته در سال جاری تعداد بسیار بیشتری از واکسن در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است تا برای گروه های پرخطر یعنی کادرهای بهداشتی درمانی خط مقدم، کلیه خانم های باردار، مبتلایان به بیماری های خاص، کسانی که به علت بعضی بیماری های خاص تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند، ساکنین سرای سالمندان، جانبازان بالای ۵۰ درصد و همچنین کلیه جانبازان شیمیایی، افراد پرخطر ساکن در زندان ها، مبتلایان به عفونت HIV و بعضی بیماری های خاص دیگر هستند، استفاده شود که کلیه این افراد با هماهنگی با سازمان های مربوطه به صورت رایگان واکسینه خواهند شد.

گویا در ادامه گفت: در حال حاضر بخش قابل توجهی از این واکسن ها که از بهترین کمپانی های تولید کننده واکسن آنفلوآنزا در دنیا که مورد تایید سازمان جهانی بهداشت می باشد، تهیه شده و در دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور توزیع و مقرر شده است این افراد با هماهنگی با مراکز بهداشتی سراسر کشور به صورت زمان بندی شده، واکسن خود را دریافت کنند. عملیات واکسیناسیون از روز شنبه ۵ مهر ماه در بعضی از شهرستان ها و از روز یکشنبه ۶مهرماه در کلیه شهرستان های کشور شروع شده است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت از افراد ئاجد شرایط دریافت واکسن درخواست کرد حتماً قبل از مراجعه برای دریافت واکسن با مراکز بهداشت محل خود تماس گرفته و پس از تعیین وقت تزریق، مراجعه نمایند تا مراجعات غیرضروری و همچنین ازدحام در مراکز بهداشتی به دلیل انتقال بیماری کرونا جلوگیری شود.

وی همچنین گفت: از مردم تقاضا داریم به اطلاعیه های مراکز بهداشتی شهرستانها و استانها توجه جدی داشته باشند.

گویا همچنین در مورد کسانی که در گروه های پرخطر اعلام شده برای دریافت رایگان واکسن، قرار نمی گیرند، نیز گفت: این افراد می توانند با تجویز پزشک خود واکسن را از داروخانه ها تهیه کنند که به محض توزیع واکسن در داروخانه ها، به پزشکان و مردم اعلام خواهد شد.

وی با تاکید بر این که وزارت بهداشت نهایت تلاش خود را به کار گرفته تا واکسن آنفلوانزا به موقع و قبل از فرا رسیدن فصل سرما در اختیار مردم قرار گیرد، خاطرنشان کرد: در فصل جاری تاکنون موردی از آنفلوانزا در کشور رخ نداده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها