افتخارات ورزش ایران با موفقیت های بین المللی ورزشهای رزمی گره خورده است و موفقیت های ورزشکاران رشته های رزمی کشورمان باعث شده تا کارنامه افتخارآفرینی ها و درخشش سفیران ورزش ایران
کد خبر: ۱۲۷۷۶۷
در عرصه های آسیایی ، جهانی و المپیک پر بارتر و درخشان تر از دیگر رشته های ورزشی باشد.
در بین ورزشهای رزمی ، بوکس اگرچه با برخی مشکلات و بی مهری ها روبه رو بوده است ؛ اما استمرار در برنامه ریزی و تلاش برای آینده بهتر ، اکنون برای جامعه بوکس کشور روزهای طلایی را رقم زده است. این مهم بویژه در بازیهای آسیایی 2006 دوحه تحقق بیشتری یافت و نمایندگان بوکس کشورمان با مدالهای طلا و برنز خود ، روزهای پرامیدی را برای این رشته مدال آور نوید دادند.
موفقیت های بوکس ایران در بازیهای آسیایی دوحه که به طور قطع زمینه ساز درخشش بوکسورهای کشورمان در مسابقات بین المللی آینده و بویژه المپیک پکن خواهد بود ، نتیجه برنامه ریزی ، تلاش و مدیریت کارآمد «احمد ناطق نوری» رئیس فدراسیون بوکس است که در سالهای متمادی توانسته این ورزش را در میان انبوه مشکلات مختلف به موفقیت های ارزشمندی رهنمون کند. به همین دلیل از ناطق نوری دعوت کردیم تا با حضور در دفتر روزنامه درباره مسائل ، مشکلات و آینده بوکس به پرسشهای ما پاسخ دهد که وی با رویی گشاده و با شیرینی گفتار خاص خود پذیرفت.

چطور شد که شما نقش اصلی را در نجات دادن بوکس از رکود و حتی نابودی ایفا کردید؛
سال 1368 روزهای ریاست دکتر غفوری فرد در سازمان تربیت بدنی بود که تعدادی از بوکسورها در نامه ای به هاشمی رفسنجانی خواستار توجه به ورزش بوکس شدند. آقای رفسنجانی هم از دکتر غفوری فرد علت تعطیلی بوکس را پرسیدند که پس از بررسی ها و رفع مشکلات موجود بوکس دوباره راه اندازی شد ، البته این که چطور دکتر غفوری فرد به این جمع بندی رسیدند را هنوز نمی دانم.

پس از مدت اندکی بوکس را دوباره راه اندازی کردید؛
در همان سال 68 دکتر غفوری فرد از من دعوت کرد که بوکس را دوباره راه اندازی کنم. من هم که با ورزشکاران ملی پوش آن زمان ارتباط داشتم همگی خواستار فعال شدن بوکس بودند. دبیر من در آن زمان سرهنگ مهدی هویت دوست بود و ریاست هیات تهران را امیر یاوری به عهده داشت که کاپیتان تیم ملی هم بود. صادق علی اکبرزاده به همراه شاگرد وی حسین شهرودی که بعدها مربی تیم ملی شد ، این افراد خواستار راه اندازی و حمایت از فعالیت های بوکس بودند. من به بوکسورهای آن زمان گفتم ، اگر کسی در بوکس تخصص داشته باشد و بخواهد بوکس را اداره کند ، من آخرین نفری هستم که این شرایط را دارم ؛ اما یک نفر باید پیدا شود که بوکس را راه اندازی کند که به هر حال هر طوری بود ، ورزش بوکس در آن سال فعال شد و توانست در مسابقات آسیایی 1990 پکن یک نقره از سوی اصغر کاظمی و 2 برنز از سوی سیامک ورزیده و یوسف خاطری کسب کند.

سوابق شما در ورزش بوکس به چه زمانی برمی گردد؛
من سال 1339 وارد ورزش بوکس شدم ؛ البته در گذشته کشتی کار می کردم و شاگرد مرحوم آندره در باشگاه نیرو بودم. در کشتی با برادرم عباس که نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی بود و در حادثه هفتم تیر به شهادت رسید ، کشتی کار می کردم ؛ اما پس از مدتی وارد بوکس شدم و در این ورزش هم ماندم. در پارک شهر زیر نظر پطروس نظربیگیان ، مربی تیم ملی کار می کردم که آن زمان همه کاره بوکس ایران بود. یادم هست در حادثه 15 خرداد سال 1342 لوازم ورزشی من آتش گرفت و از میان رفت.
پس از 15 خرداد که کار سیاسی ما رنگ و بوی بیشتری گرفت ، تقریبا از بوکس فاصله گرفتم تا روزی که دوباره بوکس را راه اندازی کردم.

این که می گویند علت تعطیلی بوکس ، مسائل شرعی و مخالفت برخی از مراجع عظام با این ورزش بوده است ، چقدر صحت دارد؛
ابتدا باید بگویم که در هر جامعه ای عده ای فرصت طلب وجود دارند که تنها به منافع خود می اندیشند. در آن زمان هم برخی بودند که از انقلاب سهم می خواستند. این افراد نزد یکی از مسوولان وقت نظام رفتند و بوکس را رشته ای خشن و خطرناک معرفی کردند. این مسوول هم بوکس را حرام اعلام کرد. در حالی که هیچ کس فتوایی بر حرمت بوکس ندارد. من همراه با دکتر غفوری فرد ، خدمت مرحوم آیت الله گلپایگانی رفتیم و شرایط ورزش بوکس را به ایشان توضیح دادیم که ایشان برای ما دعا کردند. سپس نزد مرحوم آیت الله اراکی رفتیم و ایشان هم پس از اطلاع از ورزش بوکس گفتند که مشکلی وجود ندارد. در آن زمان شخصی به آیت الله اراکی نامه نوشت و بوکس را یک ورزش خشن معرفی کرد و از ایشان حکم شرعی این ورزش را پرسید که مرحوم اراکی فتوای خود را اعلام کردند. شرح این فتوا به این شرح است: سوال: بوکس که نوعی ورزش متداول است که هر یک به دیگری با مشت ضرباتی وارد می کنند و چه بسا بدن طرف سیاه یا جرح و کسر و کبود می شود ، آیا چنین ضرباتی با اذن طرف دیگر جایز است و دیه ساقط است؛
جواب: اگر مانند سبق ورمایه باشد و غرض عقلانی بر آن مترتب باشد ، مانعی ندارد و هرگاه منجر به جرح و کسر عضو طرف باشد با تبری ظاهرا ضمان نیست. (توضیح المسائل آیت الله العظمی اراکی صفحه 498)

رکود و تعطیلی بوکس به چه عوامل دیگری مربوط بود؛
علت این که برخی مراجع در آن زمان بوکس را ورزشی خشن می دانستند به این دلیل بود که همه مردم بوکس حرفه ای را مدنظر داشتند و میزان آگاهی ها درباره بوکس آماتور کم بود به هر حال تعطیلی بوکس این دلیل را هم داشت که کسی جرات پیدا نمی کرد درباره راه اندازی بوکس صحبت یا فعالیتی کند. یادم می آید همان زمان خدمت آقای جنتی که دبیر شورای نگهبان بودند ، رفتیم که ایشان هم هیچ مشکلی را درباره ورزش بوکس ندیدند و حتی ما را برای گسترش این رشته ورزشی تشویق کردند. این مورد را هم باید بگویم که ما فرزند انقلاب هستیم و کار غیرشرعی انجام نمی دهیم ، بلکه کار ما فرهنگی و ورزشی است.

,b> شما چه دلیلی داشتید که بوکس ورزش بی خطری است؛
بوکس آماتور مقررات خاصی دارد و ورزشکار از ضریب امنیتی برخوردار است. خوب است بدانید با بررسی هایی که در دانشگاه هاپکینز انجام شده است ، بوکس ورزشی غیرمضر تشخیص داده شده و از نظر خطرآفرینی در رده نوزدهم قرار گرفته است.

با توجه به این که شما یک مدیر سیاسی - ورزشی هستید ، اساسا حضور افراد سیاسی در ورزش را چگونه ارزیابی می کنید؛
مهم این است که سیاسی ها تا چقدر بتوانند در ورزش مثمرثمر باشند. آنها باید شرایط اقتصادی خوبی را ایجاد کنند ، نه این که حقوق بگیر فدراسیون باشند. مثلا صفایی فراهانی غیرورزشی بود ؛ اما در فوتبال موفق بود و امکانات بسیار خوبی برای فوتبال مهیا کرد. بعضی ها ورزشی نیستند ، ولی خوب کار می کنند. مدیر خوب باید بخوبی از نیروهایش استفاده و قابلیت ها را با هم ترکیب کند. مدیر باید مدیریت کند و دیگران برنامه ریزی کنند.

آیا فکر نمی کنید حضور 18 ساله شما در فدراسیون بوکس فرصت حضور دیگران را برای مدیریت در فدراسیون سلب کرده است؛
ابتدا باید بگویم که من تاکنون بارها تصمیم گرفته ام از فدراسیون بوکس بروم ؛ اما خیلی ها مانع شدند ضمن این که وقتی انتخابات برگزار می شود ، دموکراسی وجود دارد و کسی مانع حضور دیگران نمی شود. من در انتخابات 2 دوره گذشته رای آورده ام و رئیس فدراسیون باقی ماندم.

به مدیریت خود در فدارسیون بوکس چه نمره ای می دهید؛
باید ببینیم دیگران درباره من چگونه قضاوت می کنند و از نظرات مردم معدل گیری کرد، سپس به من نمره داد. من کارهایم را آیتم بندی نمی کنم. وقتی برای کارم وقت می گذارم ، باید بهترین کار را انجام دهم. درباره بوکس هم عشق و علاقه یک بخش است و در مرحله بعد کار فرهنگی قرار دارد. یادم هست یک دوره مسابقات بوکس روز جمعه در سالن شهدای هفتم تیر برگزار می شد. من به شهید شاه آبادی گفتم که دراین عصر جمعه ، اگر این جمعیت در سالن نبودند ، کجا باید آنها را می دیدیم؛ به ایشان گفتم اگر مردم و جوانان در یک روز تعطیل به سالن ورزش نیایند ، قطعا در پی گناه خواهند رفت که این حرف من باعث حمایت شهید شاه آبادی از بوکس شد.

شما به عنوان یکی از یاران نزدیک حضرت امام (ره) آیا از نظرات ایشان درباره ورزش بویژه بوکس اطلاع داشتید؛
در دیدار تاریخی ورزشکاران با حضرت امام ره ، ایشان فرمودند که من ورزشکار نیستم ؛ اما ورزشکاران را دوست دارم که در همان ملاقات با ورزشکاران مزاح می کردند. به نظرم آن روز شادترین روز زندگی ام بود. حضرت امام (ره) با ورزش بیگانه نبودند و در ساعات مشخصی از روز حتی اگر مهمترین کارها را هم داشتند قدم می زدند.
درباره ورزش بوکس نیز با این که من حتی مدتی محافظ ایشان بودم و رابطه نزدیکی با ایشان داشتم ، هیچ گاه صحبتی مطرح نشد.

شناساندن ورزش بوکس به دیگر مسوولان نظام در آن زمان چه شرایطی داشت؛
جا انداختن بوکس بسیار مشکل بود ؛ هر چند که برخی از وجود شخص من بهره های زیادی بردند. من از ارائه دهندگان طرح عوارض سیگار در ورزش بودم و اکنون هم هر زمان که در مجلس از ورزش صحبت می شود ، من نه درباره بوکس ؛ بلکه درخصوص کل ورزش نظر می دهم.
با این حال هیچ کدام از روسای جمهور گذشته مخالف بوکس نبودند. در دوره آقای خاتمی 500 میلیون تومان برای احداث خانه بوکس در مجموعه آزادی تهران به ما اختصاص یافت که این مجموعه عظیم در حال احداث است.
آقای هاشمی هم ما را به راه اندازی بوکس تشویق کردند ، ضمن این که دکتر احمدی نژاد نیز مخالفتی با بوکس ندارد ؛ اما مشکل اینجاست که هنوز مدیریت تنگ نظرانه در برخی بخشها و بویژه استان ها وجود دارد با این حال فکر می کنم پس از بازیهای آسیایی دوحه کار ما برجسته تر به نظر آمد و افکار عمومی را به سمت خود کشاندیم.

عدم اطلاع مردم و جامعه ورزش از فعالیت های فدراسیون بوکس به دلیل نبود اطلاع رسانی صحیح است یا این که فدراسیون در بخشهای مختلف چندان فعال نیست؛
فکر می کنم در اطلاع رسانی و روابط عمومی ضعیف عمل می کنیم.

بوکس و بازی های آسیایی دوحه


دوست داشتم بچه ها در بازی های آسیایی دوحه بهتر ظاهر شوند ؛ اما آنها خودشان را باور نداشتند. هر چند که جوان هم بودند و نفراتی مانند دلاوری و ستارپور مسابقات سنگین را تجربه نکرده بودند. با این حال فکر می کنم می توانستیم در دوحه بهتر ظاهر شویم. به عنوان مثال قربانی مقابل حریف تاجیکستان باخت ، در حالی که این حریف را سال گذشته شکست داده بود. با همه این شرایط ، بچه های ما مقابل کسانی باختند که در مسابقات آسیایی دوحه قهرمان شدند و این شرایط سخت کسب مدال در دوحه را نشان می دهد.
پیش از اعزام به دوحه اعلام کردم که 4 مدال می گیریم ، البته احتمال 2 طلا می دادم که آن را اعلام نکردم.
مسوولان ورزش درباره بازی های آسیایی دوحه نظر خوبی داشتند و همان طور که گفتم بازیهای آسیایی دوحه نتایج بوکس را پررنگ تر کرد به عنوان مثال ، سپهوند در دیدار مقابل حریف تایلندی خود که قهرمان جهان بود به اندازه ای خوب کار کرد که کفاشیان دبیر کمیته ملی المپیک به من گفت: این ورزشکار را حتما تشویق کنید

البته اگر امکانات داشته باشیم برای شناساندن این رشته و دادن اطلاعات به مردم ؛ مشکلی نخواهیم داشت. اما با 80 میلیون چه کار باید کرد؛ با این حال باید مشکل عدم اطلاع رسانی صحیح در فدراسیون بر طرف شود بویژه اکنون که لیگ برتر نیز در حال برگزاری است.

آیا قبول دارید با توجه به این که شما نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی هستید ، ارتباط با شما بویژه برای رسانه ها تا حدودی مشکل است؛
من چون ورزشی هستم ، در اتاقم به روی همه باز است. من نماینده ای هستم که در طول هفته 3 روز ملاقات مردمی دارم و عصرها هم در فدراسیون حضور دارم. شما هر وقت بخواهید می توانید به من تلفن کنید یا به دفتر کارم بیایید.

آیا فکر نمی کنید حضور در مجلس شما را به یک مدیر ورزشی نیمه وقت تبدیل کرده است؛
ما موظف نیستیم که همه وقت در فدراسیون باشیم ؛ چرا که فرصت این کار را نداریم. ضمن این که باید بگویم که اگر زمانی در مجلس هم نباشم ، تنها در فدراسیون فعالیت خواهم کرد و مطمئنا به مسائل مالی ورزش و حقوق ریاست فدراسیون نیز دل نبسته ام.

باز هم یک پرسش سیاسی - ورزشی دیگر. حضور شما در مجلس چقدر با ورزش ارتباط دارد و به عبارت بهتر آیا از ورزش استفاده سیاسی هم کرده اید؛
در شهرستان نور خط سیاسی حاکم نیست ؛ بلکه راه و روش مردمی حاکم است. هر چقدر با مردم ابراز همدردی کنیم و صداقت داشته باشیم. مردم بیشتر به ما اعتماد می کنند و ما هم باید پاسخ اعتماد آنها را بدهیم. در مجموع ، حضور من در مجلس به دلیل مسوولیتم در ورزش نبوده است و هیچ گاه از ورزش استفاده سیاسی نکرده ام.

برای ورزش استان مازندران و بویژه شهرستان نور تا به حال چه کار کرده اید؛
سرانه ورزشی شهرستان نور بسیار مطلوب است ، و حتی گاهی برخی مسولان اعتراض می کنند که چرا امکانات این شهر زیاد است. در حالی که من اعتقاد دارم باید به سرانه ورزشی یک و نیم مترمربع برای هر نفر رسید. همچنین حمایت از مسابقات ورزشی در دستور کار ما قرار دارد و هر ساله مسابقات ورزشی مختلف از جمله رقابت های بین المللی بوکس یادواره شهید عباس ناطق نوری با جوایز نقدی در شهر نور برگزار می شود.

اگر دوران حضور شما در مجلس پایان یابد ، آیا باز هم از بوکس حمایت می کنید؛
روحیه نمایندگان مجلس در حمایت از ورزشکاران است و این قشر از جامعه تحت حمایت مجلس قرار دارد. من اگر در مجلس هم نباشم ، باز هم از بوکس حمایت می کنم. ضمن این که باز هم این مطلب را یادآور می شوم که من در مجلس نه از بوکس ؛ بلکه از کل ورزش دفاع و حمایت می کنم.

اگر ریاست فدراسیون دیگری را به شما پیشنهادکنند قبول می کنید؛
اگر دوران مدیریتم در فدراسیون بوکس تمام شود ، ریاست هیچ فدراسیون دیگری را قبول نخواهم کرد ؛ چرا که به مصلحتم نیست ، البته چند فدراسیون را به من پیشنهاد دادند که قبول نکردم.

به بازیهای آسیایی دوحه می رسیم؛ چه عواملی در کسب افتخارات بوکس نقش داشتند؛
با توجه به برگزاری اردوهای منظمی که با حمایت های سازمان تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک برگزار کردیم و همچنین با حضور در مسابقات بین المللی مختلف ، دست پر روانه مسابقات آسیایی شدیم. معتقدم اگر این حمایت ها در آینده ادامه یابد و بیشتر هم شود ، افتخارات فراوانی در انتظار بوکس ایران است.

در بازیهای آسیایی دوحه آیا مشکل داوری داشتید؛
نه ، داوری ها خیلی خوب بود ؛ چراکه پروفسور «وو» رئیس فدراسیون جهانی نظارت کامل به داوری های این مسابقات داشت.

ایران چه جایگاهی در کرسی های بین المللی دارد؛
من نایب رئیس فدراسیون بوکس آسیا و در کنفدراسیون بوکس جوانان جهان عضو 5 نفره هیات رئیسه از قاره آسیا هستم که در این هیات رئیسه نمایندگان 5 قاره جهان حضور دارند. ضمن این که در کمیته مقررات و قوانین فدراسیون جهانی نیز عضو هستم. همچنین همایون اردلان و حقگذار شهیدی در کمیته های مقررات و داوری فدراسیون جهانی نیز عضویت دارند.

آیا تاکنون پیشنهادی در سطح آسیا و جهان مطرح شده که ارائه کننده آن ایران بوده باشد؛ یعنی این که نقش ایران در تصمیم گیری های بین المللی چقدر است؛
یک بار قرار بود کنگره فدراسیون جهانی را در اسرائیل برگزار کنند که با مخالفت من ، این اجلاس برگزار نشد. همچنین در فدراسیون جهانی جوانان ، پیشنهاد اصلاح قوانین را دادم که مورد موافقت قرار گرفت.

بوکس آماتور مقررات خاصی دارد و ورزشکار از ضریب امنیتی برخوردار است و از نظر خطرآفرینی در رده نوزدهم ورزش ها قرار گرفته است

بوکس ایران در حالی به این موفقیت های بین المللی دست یافته که پیش از انقلاب هیچ کرسی بین المللی را در اختیار نداشت.

جایگاه بوکس ایران در رنگینگ های آسیایی و جهانی کجاست؛
جایگاه ایران در بوکس جهان بالا نیست ؛ هرچند که پس از انقلاب 2 ورزشکار ما یعنی کورش مولایی و مجتبی موسوی در رده بزرگسالان مسابقات جهانی 2 مدال برنز کسب کردند و همچنین بابک مقیمی در مسابقات ستارگان جهان به مدال نقره دست یافت که علت آن هم عدم رویارویی با ورزشکار رژیم صهیونیستی بود و هیچ کس هم از وی یادی نکرد و تنها 2 سکه طلا به وی دادند.

درباره حمایت از مدال آوران بازیهای آسیایی دوحه ، چه نظری دارید؛
ورزشهای رزمی ، قابل توجه و پرافتخار هستند و باید از این ورزشها حمایت کنند. در مسابقات آسیایی دوحه مظاهری غریبانه طلا گرفت و هیچ کس وی را تشویق نکرد. در این میان باید از مسوولان صداوسیما تشکر کرد که مسابقه وی در بازی فینال را به طور کامل پخش کردند ؛ اما مظاهری با مظلومیت مدال طلا گرفت.

آیا فکر می کنید افتخارآفرینی های رزمی کاران ایران در مسابقات آسیایی دوحه ، نگاه مسوولان ورزش به این رشته ها را تغییر داده است؛
بله. فکر می کنم همین طور است. مهندس علی آبادی ، دکتر قراخانلو و آقای کفاشیان چه پیش از بازیهای آسیایی و چه پس از آن به بوکس بسیار محبت نشان دادند. به نظر من نگاه مسوولان ورزش تغییر کرده است و اکنون روی بوکس حساب ویژه ای باز کرده اند.

آیا صحت دارد که قهرمان بوکس بازیهای آسیایی دوحه ، علی مظاهری بیکار است؛
بیکاری برای همه ورزشکاران است. ضمن این که مساله بیکاری ورزشکاران را باید شخص مهندس علی آبادی در هیات دولت مطرح کند ، البته فدراسیون به اندازه کافی از قهرمانان خود حمایت کرد ؛ اما باید شرایطی فراهم شود که مانند گذشته ها ورزشکاران در سازمان های دولتی مانند راه آهن ، بانک ، شهرداری و شرکت نفت استخدام شوند. کاری که من درباره بسیاری از ورزشکاران انجام دادم و شرایط استخدام آنها را در شرکت نفت و شرکت پست فراهم کردم.

درباره تاخیر پاداش های سازمان تربیت بدنی به مدال آوران بازیهای آسیایی چه می گویید؛
سازمان تربیت بدنی به صورت نقدی یک و نیم میلیون به مظاهری و 500 هزار تومان به نفرات سوم اهدا کرد. درباره دیگر پاداش ها هم فکر می کنم ، سازمان به موقع این کار را انجام دهد و هنوز دیر نشده است.

تا چندی دیگر مراسم انتخاب برترین های سال ورزش برگزار می شود ، آیا فدراسیون و مدال آوران بوکس ، شانس حضور در میان بهترین های سال ورزش را دارند؛
اگر مظاهری به عنوان 10 ورزشکار برتر هم نباشد ، اعتراض نمی کنیم. با این حال اعتقاد دارم ، مظاهری علاوه بر مدال طلای باارزشی که به دست آورد ، کار زیبایی نیز انجام داد و آن در دست داشتن حمایل رسول اکرم (ص) و پس از آن سجده شکر بود که این کار بزرگ پس از اعتراض مسوولان برگزاری مسابقات آسیایی به حسین رضازاده درباره استفاده از نام مقدس حضرت اباالفضل (ع) روی پیراهن خود انجام شد و در واقع مظاهری ادامه دهنده این حرکت زیبا بود.

از این به بعد پرسش ها را مختصر پاسخ دهید. ابتدا بگویید شرایط کنونی بوکس چگونه است؛
راضی کننده است. ورزشکاران شرایط خوبی دارند و مشکل خاصی وجود ندارد.

آیا درست است که نایب رئیس فدراسیون ، مقصودی در مسائل فنی تیم ملی دخالت می کند؛
دخالت نه ؛ اما ایشان مدیر تیمهای ملی است و بیش از همه برای بوکس وقت می گذارد. باور کنید حمایت های مالی و معنوی مهندس مقصودی در کسب افتخارات بوکس بسیار تاثیر داشته است.

بودجه فدراسیون چقدر است؛
امسال 150 میلیون تومان بودجه داشته ایم ؛ اما من پیشنهاد داده ام اگر بوکس افتخارات فراوان می خواهد باید یک میلیارد تومان به ما بودجه بدهند.

کدام مشکل بوکس بیشتر از همه شما را اذیت می کند؛
مشکل امکانات. ورزشکاران در یک کانکس در مجموعه شهید شیرودی می خوابند ، ضمن این که مسوولان فدراسیون هم در همین کانکس کار می کنند. از سوی دیگر باید هر استان یک رینگ داشته باشد. در حالی که برای هر رینگ 5میلیون تومان لازم است و ما این بودجه را در اختیار نداریم.

از لیگ هم بگویید؛
لیگ را با 8 تیم راه اندازی کرده ایم که باعث توسعه بوکس می شود ، ضمن این که مسائل مالی ورزشکاران هم سر و سامان می یابد.

آیا امکان دارد بوکسورهای خارجی در ایران فعالیت کنند یا یکی از ورزشکاران ایرانی در بوکس خارج از ایران کار کند.
ما بوکسور خارجی نمی خواهیم ؛ البته یکی از قهرمانان قدیمی به نام جمالی در انگلستان بوکس حرفه ای کار می کند. همچنین قوشچی از قهرمانان سابق ایران در تیم فنرباغچه ترکیه و چالاک در کانادا مشغول فعالیت هستند.

آیا برنامه ای برای راه اندازی بوکس حرفه ای دارید؛
هیچ برنامه ای نداریم.

درباره حضور باشگاه های بزرگ و مردمی نظیر استقلال و پرسپولیس در ورزش بوکس نظر شما چیست؛
پیش از پیروزی انقلاب این 2 باشگاه در بوکس فعالیت می کردند و اتفاقا شرایط خوبی هم در بوکس کشور داشتند ؛ اما حالا این دو باشگاه فقط شده اند فوتبال ، البته مذاکراتی با مدیران این 2 باشگاه انجام داده ایم که در این میان استقلال برای تیمداری اعلام آمادگی کرده است.

شما چقدر به مربی خارجی اعتقاد دارید؛
اگر مربی خارجی از پایه کار کند ، خوب است ؛ اما برای یک دوره خاص نتیجه ندارد. البته یک مربی اکراینی برای تیم ملی جوانان می آوریم و از محرابیان مربی ارمنستانی نیز برای حضور در تیم بزرگسالان دعوت کرده ایم ، ضمن این که ما در تیم ملی سرمربی نداریم و همه مربیان باید در کنار هم کار کنند.

چرا حضور منشی پور ، قهرمان بوکس جهان در ایران با عدم استقبال فدراسیون بوکس روبه رو شد؛
منشی پور اعلام کرد برای کمک به مردم زلزله زده بم مسابقه خواهد داد که ما به وی اعلام کردیم بوکس حرفه ای نداریم و وی بدون برگزاری مسابقه به مردم بم کمک کرد ، سپس از ایران رفت.

آیا بوکس می تواند مدال المپیک را هم به دست آورد؛
موفقیت در المپیک پکن به این مساله بستگی دارد که مهندس علی آبادی چقدر می تواند از رئیس جمهور و هیات دولت کمک بگیرد. برای این که در مسابقات آسیایی دوره آینده و همچنین المپیک پکن روی سکو برویم ، بیش از 4 میلیارد تومان پول نیاز داریم که در این صورت می توانیم برنامه های خود برای موفقیت در مسابقات آسیایی گوانگ جو چین و المپیک پکن را اجرا کنیم.

به عنوان آخرین پرسش ، چشم انداز بوکس در ایران را چگونه می بینید؛
زمینه های پیشرفت و موفقیت در همه عرصه ها بویژه در ورزش پس از پایان جنگ برای ایرانی ها افزایش یافته است. بنابراین اگر بوکس را حمایت کنند، پاسخ آن را به زودی خواهیم گرفت.

با تشکر از شما بابت حضور در این مصاحبه.
من هم از روزنامه مردمی و خوب جام جم که به همه رشته های ورزشی بویژه بوکس بها می دهد ، تشکر می کنم.


جواد منتخبی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها