قرار دادن پیش شرط برای گفتگو با ایران توهین به این کشور است

مهر: بازرس تسلیحاتی سابق ساز مان ملل متحد و مخالف سرسخت حمله آمریکا به عراق، درخواست از ایران برای تعلیق غنی سازی پیش از آغاز مذاکرات را توهین به این کشور دانست.
کد خبر: ۱۲۷۵۳۷

هانس بلیکس شب گذشته در جمع خبرنگاران در نیویورک گفت : این یک عقیده است و پیشتر آن را درباره عراق نیز گفتم . وی با اشاره به کمیسیون ویژه سازمان ملل متحد که پس از جنگ سال 1991 خلیج فارس موظف به جستجوی تسلیحات کشتار جمعی درعراق شد این سوال را مطرح کرد:چرا عراقیها مانند رفتاری که دردهه 1990 داشتند رفتار کردند وبازرسان آنسکام را اخراج و در را به روی آنان بستند؛ . بلیکس در پاسخ به سوال خود خاطرنشان کرد :" یک عامل تحقیر بود؛ این امر منطق آنان برای توقف بازرسیها نبود و واقعا علیه منافع آنان کار کرد و هنوز هم می توانم این حقارت و خشم را ببینیم و این چیزی بود که آنان گفتند" . وی درباره ایران گفت :"باید بگویم که تصور می کنم چنین چیزی نیز در آنجا وجود دارد؛ یک ویژگی که هم اکنون عامل اصلی است و به طور ویژه بسیار زیاد درباره آن بحث نشد، درخواستی است که اول اروپاییها و بعد آمریکا و همچنین شورای امنیت مطرح کردند : اول ایران باید غنی سازی اورانیوم را تعلیق کند" . این دیپلمات کهنه کارسوئدی همچنین بیان داشت :"این رفتار مانند این است که به بچه بگوییم حالا اول (این چنین) رفتار کن و پس از آن به تو جایزه داده خواهد شد؛ این امربه تصور من حقارت است".
علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران روز گذشته در واکنش به اظهارات رایس وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر گفتگو با ایران گفت : تهران آماده بررسی درخواست گفتگوی آمریکاست، اما به عنوان یک پیش شرط، غنی سازی سوخت هسته ای خود را متوقف نخواهد کرد . آمریکا و متحدان غربیش باتعیین پیش شرط تعلیق غنی سازی اورانیم از ایران خواسته اند که به پای میز مذاکرات باز گردد اما ایران بارهااعلام کرد : غنی سازی اورانیوم اهداف صلح آمیز را دنبال می کند و در چهار چوب قوانین بین المللی از جمله قوانین آژانس بین المللی انرژی اتمی است . هانس بلیکس در حال حاضر رئیس کمیسیون مستقل تسلیحات کشتار جمعی سوئد است و پیش از حمله آمریکا به عراق ، رئیس کمیسیون بازرسی ، راست آزمایی و نظارت سازمان ملل بود .
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها