شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز چهارشنبه با ریزش 68 هزار و 94 واحد به رقم یک میلیون و 757 هزار و 257 واحد رسید.
کد خبر: ۱۲۷۴۰۷۶

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، در حالی که بورس اوراق بهادار تهران در هفته‌های قبل روند رکورد شکنی و افزایش شاخص را طی کرده بود، در این هفته روند اصلاح شاخص را در پیش گرفته و امروز چهارشنبه هم در پایان معاملات، شاخص کل بورس 68 هزار و 94 هزار واحد ریزش کرده و به رقم یک میلیون و 757 هزار و 257 واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن 9656 واحد کاهش یافته و به رقم 481 هزار و 800 واحد رسید.

ارزش بازار که ناشی از قیمت سهام در تعداد سهام شرکت‌های بورسی است، امروز به بیش از 6 میلیون و 577 هزار میلیارد تومان رسید. در حالی که این رقم قبلاً به بالا 7 میلیارد تومان رسیده بود.

امروز معامله‌گران در بورس تهران بیش از 4 میلیارد و 333 میلیون سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب 787 هزار نوبت معامله و به ارزش 5 هزار و 528 میلیارد تومان دادوستد کردند.

اگر ارزش معاملات در فرابورس را هم در نظر بگیریم که امروز به بیش از 2567 میلیارد تومان رسید مجموع ارزش معاملات بورس و فرابورس ایران امروز به بیش از 8 هزار میلیارد تومان رسید. در حالی که در هفته‌های قبل ارزش معاملات یک روز بورس و فرابورس به بالای 32 هزار میلیارد تومان نیز رسید.

امروز عمده شاخص‌های بورس قرمزپوش بوده و ریزشی بودند، به گونه‌ای که شاخص کل بورس 3.7درصد کاهش یافت.

شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی 3.7 درصد کاهش یافت، شاخص کل بورس با معیار هم‌وزن و شاخص قمیت با معیار هم‌وزن هر کدام 1.9 درصد افت کردند.

شاخص آزاد شناور 3.6درصد کاهش یافت، شاخص بازار اول بورس 3.9درصد کاهش یافت و شاخص بازار دوم بورس 3.4درصد افت کرد.

امروز نمادهای مهم بورس در کاهش شاخص بورس مؤثر بودند به گونه‌ای که بیشترین اثر کاهشی در شاخص کل را نمادهای پتروشیمی خلیج فارس، شستا، فولاد مبارکه، ملی مس ایران، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت تهران و مخابرات ایران داشته‌اند.

امروز همچنین نمادهای پربیننده در بورس شامل فولاد مبارکه، ایران خودرو، پالایش نفت اصفهان، ملی‌مس ایران و بانک تجارت، سرمایه‌گذاری شاهد و بانک پارسیان بوده‌اند.

به گزارش فارس امروز در فرابورس ایران نیز شاخص کل در پایان معاملات 652 واحد کاهش یافته و به رقم18 هزار و 777 واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 222 هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران در فرابورس ایران بیش از 698 میلیون ورقه سهام و سایر اوراق مالی در قالب 2.1 میلیون فقره معامله و به ارزش 2 هزار و 567 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای سنگ آهن گهرزمین، پتروشیمی مارون، آریا ساسول، تندگویان، ذوب‌آهن، صباتأمین و بانک دی بیشترین اثر کاشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

نمادهای بانک دی، ذوب‌آهن اصفهان، پتروشیمی تندگویان، سرمایه‌گذاری صباتأمین، توسعه و عمران استان کرمان، آهن و فولاد ارفع و ماشین‌‌های اداری ایران از نمادهای پربیننده فرابورس به شمار می‌رفتند.

امروز همچنین قرار بود عرضه اولیه سهام شرکت غذایی کوروش در بورس انجام شود که با پیام شرکت بورس این عرضه اولیه لغو شد.

به نظر می‌رسد دلیل عمده ریزش‌های بورس در روزهای اخیر تصمیمات سرمایه‌گذاران حقیقی ناشی از هیجانات در بازار است عمدتاً‌ عده‌ای افراد و دلالان در کمین نشسته‌اند تا جو ترس و وحشت در بازار ایجاد کرده و سرمایه‌گذاران خرد سهام عدالت و یا سایر سهام ارزنده خود را به قیمت ناچیز بفروشند و دلالان سهام آنها را تصاحب کنند.

کارشناسان بارها اعلام کرده‌اند حضور در بازار سرمایه باید اولاً از محل پس‌اندازهای مازاد باشد و ثانیاً همراه با تحلیل، مطالعه و مشورت با افراد متخصص و امین باشد و سهامداران خرد به هیچ‌وجه از سیگنال‌ فروشان و فضای مجازی پیروی نکنند، بلکه اخبار و رویدادهای را از کانال‌های رسمی و خبرگزاری‌ها دریافت کنند و به توصیه مسئولان و کاشناسان توجه کنند و از شایعات و توصیه‌های سیگنال‌فروشان و مدیران کانال‌های تلگرامی غیرمجاز دوری کنند تا دچار زیان نشوند.

حضور در بورس به منزله پذیرش ریسک و بازدهی است و نباید از سرمایه‌گذاری در بورس فقط انتظار افزایش شاخص بورس و سودآوری را داشت. اما اگر فرهنگ سهامداری در بین مردم رایج شود و تصمیم‌گیری در بازار سرمایه همراه با تحلیل و مطالعه باشد به هیچ وجه شاهد افت و خیزهای غیر معمول در بازار نخواهیم بود.

از طرفی مسئولان دولت مانند رئیس دفتر رئیس جمهور، همچنین عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام آقای محمدی تأکید کرده‌اند دولت می‌خواهد از بورس حمایت کند و از محل سرمایه‌های وارد شده به بورس نسبت به تأمین مالی پروژه‌های کلان اقتصادی مانند سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و توسعه صنعت پتروشیمی استفاده کند. بنابراین سهامداران به هیچ وجه تحت تأثیر جو روانی و شایعات فضای مجازی سهام خود را مفت از دست ندهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها