شرکت های معتبر داروسازی و دیگر مدعیان، یکی پس از دیگری ادعای ساخت قطعی واکسن کرونا را دارند.
کد خبر: ۱۲۷۳۷۱۳

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از theguardian، پاندمیک کرونا در سراسر جهان بیش از 764 هزار قربانی به جای گذاشته است و علاوه بر آن بیش از 21 میلیون و 387 هزار نفر را مبتلا کرده.

از زمان شیوع آن در جهان تلاش برای ساخت واکسن مخصوص به آن آغاز شده است. شرکت های بسیار زیادی در سراسر جهان اقدام به ساخت واکسن کرده اند.

چین، روسیه، انگلیس و آمریکا چهار کشور مدعی ساخت واکسن هستند. آخرین اخبار حاکی از آن است که اتحادیه اروپا درخواست ساخت 90 میلیون دوز از واکسن کرونا را داده است و از سویی دیگر شرکت مدرنای آمریکا در فاز اول 30 میلیون دوز از این واکسن را تولید خواهد کرد. اما سوال بسیار مهم و حیاتی این است؛ آیا این واکسن ها واقعا بر روی انسان کار می کنند؟

تا امروز 188 ادعای مختلف در رابطه با ساخت واکسن کرونا مطرح شده است.

از این تعداد         139 واکسن هنوز وارد فاز آزمایش انسانی نشده اند و در مرحله پیش بالینی و یا همان Pre-clinical هستند. در این مرحله واکسن فقط بر روی حیوان آزمایش می شود.

برای آزمایش واکسن کرونا سه فاز در نظرگرفته شده. در حالی که 188 واکسن در مرحله پیش بالینی و پیش از آزمایش بر روی انسان هستند 25 واکسن وارد فاز اول آزمایش انسانی شده اند. این فاز بر روی تعداد محدودی انسان انجام می شود. این مرحله مقیاس کوچک نام دارد.

17 واکسن نیز پس از آزمایش موفقیت آمیز در فاز یک وارد فاز دو شده اند. در فاز دو آزمایشات مربوط به این واکسن در تعداد بیشتری انسان انجام می شود که مقیاس وسیع نام دارد.

در فاز سوم نیز هفت واکسن وارد شده اند. فاز سوم شامل مرحله ای است که واکسن بر روی تعداد بسیار زیادی انسان آزمایش می شود. این فاز مقیاس بزرگ نام دارد.

در نهایت آخرین مرحله Approved و یا تایید شده نام دارد. هنوز هیچ واکسنی وارد این مرحله نشده است. این در حالی است که شرکت های مدرنا از آمریکا و دانشگاه آکسفورد از انگلیس و همچنین چین  و روسیه واکسن خود را Approved و یا همان تایید شده تلقی کرده اند.

 

چند واکسن کرونا در دنیا ساخته شده؟ / تعداد واکسن های تایید شده (عکس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها