امروزه از هر سه نفر ایرانی، یک نفر به بیماری کبد چرب و از هر چهار نفر، یک نفر مبتلا به رفلاکس معده است.
کد خبر: ۱۲۷۳۶۹۷

علائم گوارشی کووید 19 مشابه علائم ویروس‌های شایع در تابستان است

به گزارش گروه سیما جام جم آنلاین، دکتر سیدمحمود اسحاق حسینی، فوق تخصص گوارش در برنامه «تهران کلینیک» رادیو تهران درخصوص بروز مشکلات گوارشی به عنوان علائم جدید ویروس کووید 19 توضیح داد. دکتر اسحاق حسینی با اشاره به سابقه افزایش بیماری‌های گوارشی در سال‌های اخیر گفت: امروزه از هر سه نفر ایرانی، یک نفر به بیماری کبد چرب و از هر چهار نفر، یک نفر مبتلا به رفلاکس معده است.

در حال حاضر در فصل گرما بیماری‌های مسمومیت غذایی و آب‌های آلوده و خصوصا بیماری کووید 19 که هر روز با جهشی جدید بروز پیدا می‌کند، از مسائلی است که باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای کرد. بیماری کووید 19 در ابتدا با مشکلات تنفسی در بیماران تاثیر می‌گذاشت اما در حال حاضر با دردهای گوارشی و شکمی بیماران را با مشکل مواجه می‌کند که لازم است مردم نسبت به این موضوع آگاهی داشته باشند.


دکتر اسحاق حسینی ادامه داد: در همین حال، مردم باید این نکته را هم بدانند که هر مسمومیت و هر درد گوارشی نیز ناشی از ابتلا به کووید 19 نیست. علایم گوارشی ویروس کووید 19، اسهال آبکی و استفراغی است که در سایر بیماری‌های ویروسی هم شایع است. هر بیماری که دچار تب بالا باشد، به بیماری کووید 19 مبتلا نیست اما چون علائم این ویروس مشابه علائم سایر ویروس‌های شایع در تابستان است، لازم است مردم نسبت به آن‌ها آگاهی داشته باشند.


وی با یادآوری راه‌های پیشگیری از ابتلا به این علائم بیان کرد: رعایت بهداشت فردی و اجتماعی، شستشوی دست‌ها و عدم مصرف آب و غذای آلوده از راه‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس‌های گوارشی در فصل تابستان است.


کرونا، همه ارگان‌های بدن را درگیر می‌کند
دکتر اسحاق حسینی در خصوص باکتری‌های درون معده نیز اظهار داشت: بروز باکتری‌های درون معده مختص یک فصل نیست. شایع‌ترین علت برای ورم معده و زخم‌های اثنی عشری، آب و غذای آلوده، سوابق خانوادگی بیماری و سابقه بروز باکتری در بیمارانی است که پیش از این هم به این بیماری مبتلا شده‌اند.
وی با اشاره به بروز «سکسکه» در بیماران، به عنوان یکی از علائم جدید ویروس کووید 19، گفت: متاسفانه این ویروس در حال حاضر تمامی ارگان‎‌‌ها را درگیر می‌کند. سکته‌های مغزی و قلبی، دردهای گوارشی و شکمی، درد معده و بیماری‌های ریوی و در نهایت بروز سکسکه همه از علائمی هستند که فرد با داشتن آن‌ها باید نسبت به وضعیت سلامت خود در حالت هشدار باشد. نکته حائز اهمیت این است که توجه داشته باشیم از کنار این علائم به سادگی نگذریم و در صورت مشاهده هر یک از آن‌ها به مراکز درمانی مراجعه کنیم.

نوشیدنی‌های طبیعی، راهی برای تقویت سیستم ایمنی
دکتر علیرضا یارقلی، متخصص طب سنتی نیز در بخشی دیگری از این برنامه با اشاره به استفاده از نوشیدنی‌های طبیعی در فصل تابستان برای جلوگیری از گرمازدگی و تقویت ایمنی بدن به عنوان راه کمک کننده برای پیشگیری از ابتلا به کووید 19 بیان کرد: در فصل تابستان، اگر برای مقابله گرمازدگی موفق عمل کنیم، طبیعتا به مرور سیستم ایمنی بدن نیز مقاوم‌تر عمل می‌کند. استفاده از نوشیدنی‌های طبیعی نیز، در کنار سایر ملاحظات بهداشتی می‌تواند در پیشگیری از ابتلا موثر واقع شود.


وی ادامه داد: از نوشیدنی‌هایی که تهیه آ‌ن‌ها در فصل تابستان راحت است می توان به شربت خاکشیر اشاره کرد که برای جلوگیری از حرارت و تشنگی و تقویت سیستم ایمنی موثر است. ترکیب تخم بالنگ و بارهنگ موجب افزایش ایمنی بدن می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها