نماینده ویژه وزیر امور خارجه قطر برای مقابله با تروریسم و ​​میانجیگری در حل و فصل اختلافات، گفت که مواضع توافق شده در شورای همکاری خلیج فارس در نشست وزیران خارجه کشورهای عضو تعیین و اعلام می‌شود و موضع اخیر دبیرکل شورا درباره ادامه تحریم تسلیحاتی ایران دیدگاه کشورهای عضو محسوب نمی‌شود.
کد خبر: ۱۲۷۳۵۱۰
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، " متوکل بن مجید القحطانی " روز چهارشنبه در گفت و گو با شبکه الجزیره قطر درباره  بیانیه دبیرخانه شورای همکاری خلیج فارس که خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی بین المللی علیه ایران شده است، افزود: از نظر قطر تحریمهای فعلی علیه ایران نتایج مثبتی به همراه نخواهد داشت و به رفع تنش کمک نمی‌کند.
 
وی روابط دوحه با تهران را بر مبنای حسن همجواری دانست و گفت: ایران همسایه است که با ما روابط همسایگی خوبی دارد . از مواضع ایران درباره قطر، دولت و مردم ما بهره مند شدند به ویژه در دورانی که قطر با محاصره ناعادلانه مواجه شد.  
 
نماینده ویژه وزیر خارجه قطر تاکید کرد که اختلافات باید از طریق گفت و گو و مذاکره حل و فصل شود.
دبیرخانه شورای همکاری خلیج فارس یکشنبه گذشته در بیانیه ای غیرمسئولانه ، یکجانبه و دیکته شده از تمدید تحریم تسلیحاتی ایران حمایت کرد . 
 

یک گفتگوی جامع و واقعی

 
القحطانی افزود:  زمانی که کشورهای محاصره کننده اقدامات یک جانبه را انتخاب کردند، قطر گفتگو را انتخاب کرد و همواره این سیاست ما بوده است و ما مشتاق روابط خوب با همه و بین همه [ کشورها ] هستیم.
در طولانی ترین تنش میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس ، عربستان ، امارات ، بحرین  از خرداد ماه سال ۹۶ کلیه روابط با قطر را قطع کردند و راههای دریایی ، هوایی و زمینی خود را به روی این کشور بستند. 
 
وی با بیان اینکه مساله امنیت منطقه‌ای به یک گفتگوی جامع و واقعی نیاز دارد که همه طرف‌های مرتبط با امنیت منطقه را در بر گیرد، افزود: اما ادامه سیاست انکار و منزوی کردن دیگران، فقط به بی‌ثباتی منجر می‌شود. 
 
نماینده ویژه وزیر امور خارجه قطر برای مقابله با تروریسم و ​​میانجیگری در حل و فصل اختلافات افزود: قطر خواستار گفتگو مبتنی بر احترام به قوانین بین المللی و احترام به حاکمیت کشورها و عدم دخالت در امور داخلی آن‌ها است. 
 
وی گفت که کشورش با در نظر گرفتن حق دولتها در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای، متعهد به اصل کنترل تسلیحات و خاورمیانه‌ای عاری از سلاح‌های کشتار جمعی است. 
 

 توافقنامه صلح افغانستان 

 
القحطانی در ادامه درباره مذاکره بین طرفین درگیر در جنگ افغانستان که در دوحه در حال انجام است، گفت: توافقنامه صلح که در فوریه گذشته بین آمریکا و طالبان در دوحه منعقد شد  آزادی پنج هزار زندانی طالبان توسط دولت و آزادی هزار نیروی دولتی زندانی توسط  طالبان برای هموار کردن مسیر مذاکرات افغانستانی و افغانستانی و همچنین عقب نشینی نیروهای آمریکایی از افغانستان و بسته شدن برخی پایگاههای آمریکایی طبق یک جدول زمانی توافق شده را شامل می شود.
 
نماینده ویژه وزیر امور خارجه قطر برای مقابله با تروریسم و ​​میانجیگری در حل و فصل اختلافات افزود: ما در ایام عید فطر و عید قربان به توافق آتش بس رسیدیم و توانستیم چهار هزار و ۶۰۰ زندانی طالبان که توسط دولت، زندانی و نزدیک به ۲ هزار نیروی دولتی که توسط طالبان زندانی شده بودند را آزاد کنیم .
 
وی اضافه کرد: آزادی بقیه زندانیان با برخی از چالش های امنیتی روبرو است که ما به دنبال رفع آن هستیم.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها