jamejamonline
اقتصادی اقتصاد ایران کد خبر: ۱۲۶۷۷۳۷ ۰۹ خرداد ۱۳۹۹  |  ۱۲:۱۳

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌های از برنامه‌ریزی برای کاهش تدریجی سهمیه سوخت پایه وانت‌بارها خبر داد و گفت: کسانی که کارت هوشمند دارند و بارنامه می‌گیرند، مشکلی از نظر تأمین سوخت ندارند.

به گزارش جام جم آنلاین، ‌فرامرز مداح در گفتگو با فارس ‌درباره سهمیه بنزین پایه وانت‌بارها، اظهار داشت: طبق تصمیمات کارگروه تخصیص سوخت برای وانت‌بارها و سواری‌های درون‌شهری و برون‌شهری، در ناوگان وانت‌بار‌ کم مصرف و پرمصرف نیز نظیر ناوگان کامیونی درون و برون‌شهری، ‌به تدریج در حال حرکت به سمت کاهش‌ سهمیه سوخت پایه هستیم.

وی ادامه داد: بدین ترتیب این ناوگان نیز نظیر ناوگان کامیونی، بر اساس پیمایش، عملکرد و دریافت بارنامه، سوخت دریافت کنند.

مداح اضافه کرد: در گام اول، این سهمیه‌های پایه کاهش می‌یابد اما کسانی که ثبت نام کارت هوشمند داشتند و‌ بارنامه دریافت می‌کنند، سهمیه سوخت پیمایشی می‌گیرند.

‌وی اضافه کرد: پس از سهمیه بندی بنزین، ‌کارگروه‌ تخصیص سوخت برای وانت‌بارها و سواری‌های درون‌شهری و برون‌شهری، مصوب کرد در گام اول به همه وانت‌بارها سهمیه بنزین پایه اختصاص یابد‌، این سهمیه بنزین پایه برای وانت‌بارهای کم‌مصرف 300 لیتر در ماه و برای وانت بارهای پرمصرف 400 لیتر در ماه تعیین شد.

کاهش سهمیه پایه تدریجی خواهد بود

معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار داشت: برنامه ریزی کرده بودیم که از خرداد‌ماه امسال سهمیه سوخت پایه ناوگان وانتی نیز کاهش یابد اما‌ به دلیل شیوع کرونا حدود یک ماه به تعویق افتاد و تقریبا از ‌تیرماه سهمیه‌های بنزین پایه وانت‌بارها کاهش می‌یابد.

وی اضافه کرد: این کاهش سهمیه سوخت پایه، تدریجی و پلکانی است و ناگهانی نخواهد بود و معمولا حدود 50 تا 100 لیتر است.

مابه‌التفاوت رقم پیمایش وانت‌بارها به کارت‌های بانکی واریز می‌شود

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌های توضیح داد: وانت‌بارهای پرمصرف و کم مصرف در دو دسته تقسیم بندی شده‌اند، به عنوان مثال وانت‌های نیسان پرمصرف محسوب می‌شوند و یا پیکان‌بارها کم مصرف محسوب می‌شوند که سهمیه‌های به ترتیب 300 لیتر و 200 لیتر به صورت پایه در کارت آنها شارژ می‌شود، اما برای کسانی که ثبت نام کارت هوشمند کرده‌اند مابه التفاوت این رقم که پیمایش داشته‌اند، در کارت‌های بانکی آنها پول شارژ می‌شود.

پیش از این‌ در کا‌رگروه تخصیص سوخت برای وانت‌بارها و سواری‌های درون‌شهری و برون‌شهری، مقرر شد ‌ظرف دو ماه، وزارت راه و شهرسازی درباره وانت‌بارهای برون‌شهری و وزارت کشور در باره وانت‌بارهای درون شهری تمهیدات لازم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بیندیشند تا پس از دو ماه، سهمیه‌های تخصیص داده شده (سهمیه بنزین پایه) به تدریج کاهش یابد و براساس پیمایش و کارکرد، سهمیه سوخت به این ناوگان اختصاص یابد.‌

بنا به گفته مدیر‌کل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای که در گفت‌وگو با فارس مطرح شد‌، در یکی دو ماه آینده، سهمیه‌های سوخت که به عنوان سهمیه پایه (سهمیه‌های پایه 300 و 400 لیتر) تخصیص داده شده است، به دستور کارگروه به مرور و ماهیانه کاهش می‌یابد‌، در این راستا وانت‌بارهایی سوخت دریافت می‌کنند که ثبت نام انجام داده باشند و در تردد‌های برون‌شهری حتماً بارنامه گرفته باشند.

دغاغله به فارس گفته بود: ما در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ‌مکلف شده‌ایم راننده‌ها و ناوگان وانت‌های برون‌شهری که ثبت نام کرده‌اند، بارنامه گرفته‌اند و تردد آنها ثبت شده است را ‌بر اساس میزان تردد به شرکت نفت برای دریافت سهمیه سوخت معرفی ‌کنیم و شرکت نفت هم طبق آن میزان تردد و پیمایش، بنزین در کارت سوخت وانت‌بارها شارژ می‌کند.

‌به گفته مدیر‌کل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای‌، بر اساس مصوبه کارگروه، پیش بینی شده بود در 2 ماه، هم سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و هم وزارت کشور امکان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای ثبت نام وانت‌بارها و مستند کردن پیمایش آن‌ها فراهم کنند، ما در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای‌ تجربه سهمیه سوخت گازوئیل در بخش ناوگان کامیونی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشتیم و از این بابت نگرانی وجود نداشت؛ ‌سهمیه‌ بنزین پایه وانت‌بارها از یک تا دو ماه آینده، به تدریج‌ کاهش می‌یابد و‌ هر ماه 15 تا 20 درصد سهمیه پایه، کاهش می‌یابد تا به مرحله‌ای برسیم که همه تخصیص سوخت‌ها بر اساس پیمایش خواهد شد و سهمیه بنزین پایه کاهش اساسی یابد.

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
چرا اصلاح الگوی مصرف را جدی نگرفتیم؟

چرا اصلاح الگوی مصرف را جدی نگرفتیم؟

دقیقاً 10سال پیش، رهبر معظم انقلاب با اشراف کامل از شرایط محیطی و محاطی کشور و آگاهی از آینده جامعه، مهم‌ترین مسأله روز اقتصادی را شیوه مصرف آحاد مردم ومسؤولان و راه برون‌رفت از مشکلات پیش‌رو را صرفه‌جویی عمومی و اصلاح الگوی مصرف دانستند و بر این اساس، شعار سال 88 را «حرکت به سمت اصلاح الگوی مصرف» نام نهادند و فرمودند: «من آنچه را که می‌خواهم در این برهه عرض کنم این است که ملت عزیز جداً از اسراف و زیاده‌روی پرهیز کنند. چون وضع جامعه ما از لحاظ مصرف، وضع خوبی ندارد...عادت‌های ما، سنت‌های ما، روش‌های غلطی که از این و آن یاد گرفته‌ایم، ما را سوق داده است به زیاده‌‌روی در مصرف به نحو اسراف. یک نسبتی باید در جامعه میان تولید و مصرف وجود داشته باشد. امروز در کشور ما اینجوری نیست.»

ظرفیت بازار سرمایه برای تامین منابع مالی دولت

ظرفیت بازار سرمایه برای تامین منابع مالی دولت

شیوع ویروس کرونا طی شش ماه اخیر باعث شده حدود 80 درصد مشاغل و کسب و کارها تحت تاثیر قرار گیرند و با مسائلی چون تعدیل نیرو، کاهش تولید یا افزایش هزینه‌ها مواجه شوند و گاهی میزان موجودی آنها در انبار افزایش یابد.

باید به تغییر نسخه اندیشید

باید به تغییر نسخه اندیشید

آنچه امروز در عرصه اقتصاد ایران می‌گذرد نشان‌دهنده و حکایتگر وجود مشکلی ساختاری و ساختی در اقتصاد کشور است،‌ مشکلی که رفع آن فقط از طریق بازطراحی بنیادین و انقلابی این اقتصاد و تغییر نسخه کلان حاکم بر آن امکان‌پذیر است.

گفتگو

بیشتر
پیشنهاد سردبیر بیشتر