jamejamonline
اقتصادی اقتصاد ایران کد خبر: ۱۲۶۷۲۸۴   ۰۳ خرداد ۱۳۹۹  |  ۱۰:۲۳

آمار رهگیری کشتی رفینیتیو آیکان نشان داد که ناوگانی از پنج نفتکش حامل سوخت ایران به مقصد ونزوئلا به منطقه کارائیب نزدیک شده اند و انتظار می رود روز یکشنبه در آبهای این کشور آمریکای جنوبی باشند.

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، طبق اعلام دولت های ایران و ونزوئلا، منابع آگاه و محاسبات وب سایت تانکر ترکرز، ایران حدود ۱.۳ میلیون بشکه بنزین و آلکیلیت به مقصد ونزوئلا ارسال کرده است.

این صادرات باعث کشمکش دیپلماتیک میان ایران و ونزوئلا با آمریکا شده که هر دو کشور عضو اوپک را هدف تحریم قرار داده است. یک مقام ارشد آمریکایی به رویترز اظهار کرد که واشنگتن در واکنش به این اقدامات، سرگرم بررسی گزینه های موجود است.

آمریکا اخیرا حضور نیروی دریایی خود در کارائیب را با اشاره به گسترش عملیات مبارزه با مواد مخدر افزایش داده است اما جوناتان هافمن، سخنگوی پنتاگون روز پنج شنبه اظهار کرد که از هیچ گونه عملیات مربوط به محموله های ایرانی مطلع نیست.

وزیر دفاع ونزوئلا اعلام کرده که ارتش این کشور نفتکش های ایرانی را به محض این که وارد منطقه اقتصادی انحصاری ونزوئلا شوند، اسکورت خواهد کرد.

طبق آمار رفینیتیو آیکان، نفتکش فورچون که با پرچم ایران در حرکت است، نخستین نفتکش از پنج نفتکش ایرانی حامل سوخت به مقصد ونزوئلا است که روز جمعه به دریای کارائیب نزدیک شد. این نفتکش پس از عبور از کانال سوئز، با سیگنال ماهواره ای روشن حرکت می کند و چهار کشتی دیگر مسیر مشابه فورچون را در اقیانوس آتلانتیک طی می کنند.

ونزوئلا به دلیل عرضه ناکافی از سوی پالایشگاه های شرکت نفتی دولتی PDVSA، با کمبود شدید بنزین مواجه است و جایگاه های سوخت در این کشور به دلیل نبود سوخت، چندین هفته است که به وضعیت نیمه تعطیل درآمده اند.

پالایشگاه های PDVSA که ۱.۳ میلیون بشکه در روز ظرفیت تولید دارند تا مارس با حدود ۱۰ درصد ظرفیتشان فعالیت کردند.

طبق اعلام منابع آگاه در شرکت PDVSA، تولید بنزین این شرکت اکنون تنها به پالایشگاه آموای محدود است اما عمده سوختی که تولید می شود اکتان اندکی دارد زیرا اکثر واحدهای آلکیلاسیون از کار افتاده اند. واردات آلکیلیت ممکن است کیفیت بنزین داخلی را بهبود ببخشد.

ونزوئلا پیش از شیوع ویروس کرونا و تدابیر قرنطینه، ۱۷۰ هزار بشکه در روز بنزین مصرف می کرد. فروش سوخت در جایگاهها به دلیل سهمیه بندی، به حدود ۴۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرده است.

بیش از یک دهه سوء مدیریت و کمبود نیرو به همراه تحریمهای آمریکا که از سال ۲۰۱۹ آغاز شد، واردات این کشور را محدود کرده و پالایشگاههای ونزوئلا را در وضعیت نابسامانی قرار داده است. محموله ای از تجهیزات چند هفته پیش از طریق هوایی از ایران به ونزوئلا ارسال شد تا کار تعمیراتی آغاز شود.

وزارت خزانه داری آمریکا چند روز پیش یک شرکت چینی که قطعات پالایشگاهی را فراهم کرده بود، در لیست سیاه تحریم ها قرار داد و چین در واکنش به این اقدام، آن را غیرقانونی خواند.

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
نباید برای خارجی‌ها فرش قرمز پهن کنیم

نباید برای خارجی‌ها فرش قرمز پهن کنیم

اوایل سال ۹۷ بود که آمریکا از برجام خارج شد و همه تحریم‌ها علیه ایران بازگشت. آن‌طور که کارشناسان اقتصادی و سیاسی تحلیل می‌کنند، تحریم‌های آمریکا علیه ایران بی‌سابقه بوده و شرکت‌های سرمایه‌گذاری مختلف شامل شرکت‌های نفتی، خودرویی، لوازم خانگی و غیره از ترس تحریم‌های آمریکا بعد از خروج آنها از برجام، چمدان‌های خود را بسته و کشورمان را ترک کردند.

مشکل 100 ساله بودجه‌ریزی ایران

مشکل 100 ساله بودجه‌ریزی ایران

زمانی که بودجه 1400 تقدیم مجلس شد انتقادات زیادی نسبت به اعداد و ارقام و همچنین منابع و مصارف آن مطرح شد، اما باید توجه داشت علاوه بر مشکلات بودجه سال آینده، نظام بودجه‌ریزی در ایران دارای ایراد و اشکالات ساختاری است.

گفتگو

بیشتر
پیشنهاد سردبیر بیشتر