jamejamonline
سلامت عمومی کد خبر: ۱۲۶۵۳۹۳ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹  |  ۱۴:۴۴

عضو دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت مطرح کرد؛

مواد غذایی که برای پیشگیری از ابتلا به کرونا لازم هستند

عضو دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: رعایت اصول صحیح تغذیه تاثیر مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عفونت‌ها به خصوص بیماری کووید 19 دارد.

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، پریسا ترابی درباره نقش تغذیه بر تقویت سیستم ایمنی بدن عنوان کرد: با رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه و با استفاده از گروه‌های غذایی و جایگزین‌های آنها، انرژی، پروتئین و ریزمغذی‌های مورد نیاز بدن برای بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن تامین می‌شود.

وی در ادامه افزود: در ساعات روزه‌ داری که در سال جاری مدت آن حدود 16 ساعت است، گرسنگی می‌تواند در صورت عدم رعایت اصول تغذیه صحیح در وعده سحر و افطار و یا حذف یکی از وعده‌ها به ویژه وعده سحری موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و احتمال ابتلا به بیماری کووید 19 را در مواجهه با ویروس کرونا افزایش دهد.

وی ادامه داد: مطالعات متعددی نقش موثر روزه داری را در سلامتی بدن به خصوص بر روی سطح گلوکز خون، چربی‌های خون و فشار خون، کنترل وزن و بهبود بیماری های مختلف نشان داده‌اند. در اغلب بیماریهایی که عادات غذایی غلط، چاقی و افزایش وزن در بروز آنها دخالت دارند روزه داری مفید است. 

ترابی افزود: روزه داری می‌تواند موجب کاهش پاسخ‌های التهابی و تنظیم سیستم ایمنی بدن شود؛ همچنین فعالیت سلول‌های دفاعی بدن و ترشح ایمونوگلوبولین‌های مخاطی که از عوامل ایمنی بدن هستند در طی روزه داری بیشتر شده و درمجموع روزه داری صحیح و رعایت رژیم غذایی مناسب در وعده‌های سحر وافطار در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است.

وی ادامه داد: با رعایت تغذیه صحیح و مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین‌های A،D،E،C و همچنین منابع غذایی حاوی آهن و روی و سلنیم که برای عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید 19 لازمند، نگرانی از نظر تضعیف سیستم ایمنی بدن در ایام روزه داری و خطر ابتلا به این بیماری کاهش می‌یابد.

عضو دفتر بهبود تغذیه برای تقویت سیستم ایمنی بدن توصیه کرد: با توجه به نقش ویتامین  A در تقویت سیستم ایمنی بدن توصیه می‌شود منابع گیاهی شامل انواع سبزی‌ها و میوه‌های زرد و نارنجی مانند هویج، کدو حلوایی، موز و انواع مرکبات و منابع حیوانی مانند زرده تخم مرغ، شیر و لبنیات استفاده شود.

وی افزود: سعی شود منابع غذایی ویتامین D ( ماهی‌های چرب، لبنیات و زرده تخم مرغ ) برای افزایش سطح ایمنی بدن مصرف شود. برای ویتامین E به عنوان آنتی اکسیدان و کمک کننده به عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌توان از روغن‌هایی مانند کانولا، آفتابگردان و ذرت در طبخ غذا و سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم پیچ، سویا و سیب‌زمینی در وعده‌های غذایی سحر، افطار یا انواع آجیل مانند فندق، بادام، گردو در فاصله وعده افطار تا سحر استفاده کرد.

ترابی ادامه داد: مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین C شامل انواع میوه‌ها و سبزی‌ها از جمله سبزی‎‌های برگ سبز مانند سبزی خوردن و انواع کلم و گوجه‌فرنگی، جوانه‌های گندم، ماش و شبدر، انواع مرکبات مانند لیموترش، لیمو شیرین، پرتقال، نارنگی، نارنج و کیوی در هر سه وعده افطار، شام و سحر توصیه می‌شود.

وی افزود: مصرف منابع غذایی ویتامین‌های گروه B  مانند انواع سبزی‌های برگ سبز و میوه‌ها، شیر و لبنیات، انواع گوشت‌ها، زرده تخم مرغ، غلات سبوس دار، حبوبات مانند نخود، انواع لوبیا، عدس، باقالا، لپه و ماش ، مغزها شامل پسته، گردو، بادام و فندق جهت ارتقای سیستم ایمنی بدن در این ایام توصیه می‌شود.

وی ادامه داد: برای پیشگیری از پیشرفت سریع عفونت‌های ویروسی و تامین ویتامین B12 توصیه می‌شود از منابع پروتئین‌های  حیوانی از جمله گوشت قرمز، ماهی و ماکیان، تخم مرغ و لبنیات حتما مصرف شود.

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:
یادداشت بیشتر
خطر کرونا هنوز جدی است

خطر کرونا هنوز جدی است

هنوز همه‌گیری کرونا در کشور ما مساله‌ای جدی است و افراد اگر مسائل بهداشتی را رعایت نکنند، هر لحظه امکان ابتلای آنها به کرونا وجود دارد.

راز کارنامه موفق ایران در مقابله با کرونا

راز کارنامه موفق ایران در مقابله با کرونا

آنچه از جلسه دیروز ستاد مبارزه با کرونا با حضور رهبر معظم انقلاب و همچنین بیانات ایشان استنباط می‌شود تاکید بر باور ملی است. ایران از توانمندی‌های خوبی در عرصه علمی و همچنین حضور افراد کارشناس و متخصص برخوردار است.

کرونا با آنفلوآنزای جدید می آید

کرونا با آنفلوآنزای جدید می آید

ویروس کرونا هنوز برای دانشمندان بسیار ناشناخته‌است و به این دلیل، نباید با عجله درباره رفتار این ویروس در ماه‌های آینده قضاوت کنیم بنابراین هنوز نمی‌توانیم بگوییم آیا در ماه‌های آینده به‌خصوص در فصل پاییز با یک همه‌گیری وسیع برمی‌گردد یا خیر.

گفتگو بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر
قرنطینه بدون تنش

نبود مهارت گفت‌وگو و کاهش آستانه تحمل ، قرنطینه خانگی را برای برخی خانواده‌ها مشکل کرده است

قرنطینه بدون تنش