آنچه امروز در یمن می گذرد، تاسفبار است؛ از مشکلات ناشی از یک جنگ غیرمشروع تا افزایش محاصره اقتصادی و دارویی یمنی‌ها. نتیجه این ماجرا، افزایش افرادی است که در معرض انواع بیماری‌ها قرار گرفته و جان آنها به شدت در خطر است.
کد خبر: ۱۲۶۵۲۱۴

تاکید می کنم این جنگ، به صورت ماهوی، نقض آشکار منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی است.اگرچه این جنگ توسط عربستان سعودی و در دوران رئیس جمهور قبلی آمریکا ( اوباما) آغاز شد، اما حمایت واشنگتن از تجاوز عربستان سعودی به یمن در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ افزایش یافته است. آنچه امروز در محافل حقوق بشری و سازمان‌های بین‌المللی می‌گذرد، قابل توجیه نیست.

سکوت آنها در برابر آنچه در یمن می‌گذرد، ناتوانی جامعه بین‌المللی برای واکنش نشان دادن موثر به شدیدترین بحران انسانی را نشان می‌دهد. من در اینجا به اهرم فشار ریاض در سازمان ملل و حمایت‌های ایالات متحده آمریکا از جنگ یمن اشاره می کنم.

همین موارد باعث می‌شود همه تلاش‌های سازمان ملل برای واکنش نشان دادن به این بحران و حمایت از مردم بیگناه یمن بی‌اثر شود.

برای درکی بهتر از ماجرا، لازم است نگاهی به نسبت آمریکا و سازمان ملل متحد بیندازیم. این که جایگاه واشنگتن در این سازمان، چگونه تعریف شده است. سازمان ملل خودش به بازیگر سیاسی تبدیل شده است.

این سازمان در بسیاری از جنبه‌ها و حوزه‌های فعالیت خود از سوی بازیگران سیاسی ژئوپولتیک تحت نفوذ و دستکاری قرار می‌گیرد که در راس این بازیگران آمریکا قرار دارد.

این قاعده در دوران ریاست جمهوری ترامپ تشدید شده است. در واقع آمریکا نه‌تنها از حق وتوی خود به صورت رسمی استفاده می‌‌کند، بلکه پشت پرده نیز از نفوذ و اقدامات غیررسمی استفاده می‌کند. سایر دولت‌ها به هر حال این زورگویی و قلدری ژئوپلیتیکی را تحمل یا حتی بعضا با آن همراهی می‌کنند.

انعکاس این مسأله را در جنگ یمن و در جریان آنچه امروز در این کشور می‌گذرد، مشاهده می‌کنیم. همین موارد، منجر به شکل‌گیری یک تراژدی غمبار در یمن شده است.

شواهد و مستندات زیادی درخصوص جنایات سنگین علیه ملت یمن وجود دارد؛ جنایاتی که قاعدتا باید از سوی سازمان‌های بین‌المللی محکوم شود.

در هر حال، آمریکا از سازمان ملل متحد، به‌مثابه یک سازمان دارای ماموریت مثبت و موثر دیپلماتیک استفاده نمی‌کند و صرفا قصد دارد اراده و زور خود را به مقامات این سازمان تحمیل کند.  

ریچارد فالک - کمیسر سابق سازمان ملل متحد / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها