کد خبر: ۱۲۶۴۲۳۷

یکی دیگر از موارد طرح دعوی که اشخاص می ­توانند برای گرفتن حق و حقوق خود اقدام کنند شکایت کیفری است ولی ذکر این نکته لازم است که در چه مواردی می­ توان اقدام به شکایت نمود در این مقاله به این موضوع می­­ پردازیم.

شکایت کیفری

در شکایت کیفری نیاز به فرم خاصی همچون دادخواست نمی ­باشد، شکایت به صورت شفاهی هم مطرح می­ گردد ولی باید در دادسرا و یا کلانتری در صورت‌مجلس قید شود و به امضای شاکی نیز برسد. در بیشتر مواقع شکایت به شکل یک نوشته کتبی است که به آن شکواییه می ­گویند که به دادسرا یا کلانتری تحویل داده خواهد شد. نکته اساسی که باید در نظر داشته باشیم این است که شکایت خود را در دادسرا مطرح کنیم به این علت که در صورت شکایت در کلانتری به دلیل اینکه کلانتری اجازه ورود ندارد و باید موضوع از طریق دادسرا به آن­ها ارجاع شود پرونده به دادسرا ارجاع شده و در اینجا زمان طولانی برای شکایت سپری خواهد شد.

در شکواییه باید مشخصات کامل شاکی، موضوع شکایت و تاریخ و محل وقوع جرم، ضرر و زیان وارده به مدعی، ادله وقوع جرم و اسامی و مشخصات شهود در صورت امکان به طور کامل ذکر شود. هزینه طرح شکایات کیفری به نسبت دعاوی حقوقی کم­تر است و در صورت موفقیت، مجازات سنگین‌تری نیز در انتظار مجرم خواهد بود. اشخاص علاقه بیشتری نسبت به طرح شکایت کیفری دارند ولی ذکر این نکته هم لازم است که اثبات یک جرم بسی سخت­ تر و دشوارتر از اثبات یک دعوای حقوقی است که با مراجعه به موسسه حقوقی و در اختیار قرار دادن پرونده خود این موارد تماماً قابل حل خواهد بود.

سازمان حقوقی و داوری ثمین عدالت به عنوان اولین سازمان حقوقی خصوصی در ایران، با در اختیار داشتن کادر مجرب حقوقی می تواند وکالت پرونده های حقوقی شما را بر عهده بگیرد. کافیست با مشاوران حقوقی ما تماس بگیرید

نکته دیگری که در شکایت کیفری نیاز به بازگویی است در خصوص مراجعه به دادسرا است و باید به چه دادسرایی مراجعه کرد. بیشتر مردم تصور می­ کنند که باید به دادسرای محل خود مراجعه کنند ولی این­طور نیست و این موضوع بستگی به محلی که در آن جرم واقع شده است دارد و هرگاه شخصی مرتکب چند جرم در حوزه‌های قضایی مختلف گردد، رسیدگی به شکایت نسبت به او در دادگاهی خواهد بود که مهم ­ترین جرم در حوزه آن اتفاق افتاده است و همچنین در مورد برخی از اشخاص دادگاه‌های خاصی تشکیل شده است که دادگاه‌ها و دادسراهای عمومی و انقلاب به جرایم آن‌ها رسیدگی نمی‌کنند. مثلاً درصورتی‌که متهم کمتر از ۱۸ سال سن داشته باشد، دادسرا و دادگاه‌های اطفال به جرایم وی رسیدگی می‌کنند. به جرایم نظامیان در دادسراها و دادگاه‌های نظامی رسیدگی می‌شود و جرایم روحانیون نیز در دادگاهی به همین نام تحت رسیدگی قرار می‌گیرد.

شکایت کیفری

وکیل

مراحل رسیدگی به شکایت کیفری

دادسرا در خصوص شکایت مبادرت به تحقیق و جمع ­آوری ادله می ­نماید و با تکمیل پرونده بعد از صدور قراری که  متهم را مجرم شناخته است که در اصطلاح به آن قرار مجرمیت می­ گویند، پرونده را به دادگاه کیفری ارسال می ­کند. لذا در صورتی که در مرحله دادسرا بتوان با دلایل و مدارک متقن نسبت به موضوع معنونه دفاع کرد می ­توان در همین مرحله حکم برائت را از دادسرا اخذ کرده و پرونده مختومه شود و در صورت ادامه رسیدگی به دلیل قرار مجرمیت ابتدا کیفرخواست صادر می شود و بعد از تأیید دادستان به دادگاه کیفری جهت رسیدگی و صدور حکم ارسال می شود و بعد از صدور حکم حق اعتراض برای طفین وجود دارد و آن­ها می توانند بنابر مهلت­ های قانونی مبادرت به اعتراض نمایند و پس از صدور حکم قطعی موضوع به اجرای احکام ارجاع و شکایت کیفری مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

دو نکته را در خصوص شکایت کیفری لازم می بینم که در انتهای این مقاله بیان کنم. مورد اول این است که در مورد شکایت های کیفری تا آن­جایی که امکان دارد به جای ورود به دادسراها از طریق صلح و سازش اقدام نمایید و موضوع را به داوری بسپارید و موسسه حقوقی از جمله موارد پیشنهادی در خصوص ارجاع امور کیفری خودتان برای داوری است. مورد دوم هم در مواردی است که قصد شکایت کیفری دارید پیشنهاد این است که برای شکایت به وکلا مراجعه کنید و موسسه حقوقی به دلیل در اختیار داشتن وکلای متعدد در زمینه های متنوع حقوقی و علی الخصوص امور کیفری، گزینه ­ای عالی خواهد بود چرا که امور شما تخصصی­ تر در مراجع قضایی مطرح و مورد دفاع قرار خواهد گرفت و درصد موفقیتتان هم خیلی بیشتر از زمانی که خود به تنهایی و یا فقط از طریق دفتر یک وکیل اقدام می­ کنید، است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها