موتورسیکلت در دنیای امروز وسیله‌ای است چابک و کم هزینه و اقتصادی برای جابه‌جایی سریع و بدون ترافیک که قطعا استفاده درست و منطقی از آن در حل مشکلات حمل و نقل شهری اثرگذار است، ولی اقدامات نادرست برخی موتورسواران شرایطی را در تهران به وجود آورده که هر گاه صحبت از موتورسیکلت به میان می‌آید در ذهن هر شنونده‌ای انبوهی از آسیب‌ها و مشکلات و معضلات نقش می‌بندد.
کد خبر: ۱۲۳۴۹۶۳
معضلی به نام موتور!

وسائط نقلیه‌ای که مدت‌هاست راکبان برخی از آنها به یکی از معضلات و مشکلات مهم کلانشهری مانند تهران تبدیل شده‌اند و بار بخشی از مشکلات ترافیکی، انتظامی و امنیتی و جانی را بر دوش پایتخت‌ نشینان نهاده‌اند و با گذر زمان نیز هر روز بر پیچیدگی این کلاف سردرگم می‌افزایند.

این روزها اگر از هر کدام از ساکنان پایتخت بخواهید تعریفی از کاربرد‌های خیابان یکطرفه یا چراغ قرمز و از همه مهم‌تر پیاده‌رو به شما ارائه کنند بی‌شک قادر به این کار نخواهند بود زیرا عملکرد و نحوه
رفت و آمد موتورسیکلت‌ها مرزهای شناختی ما از پیاده‌رو‌ها به‌عنوان محل گذر عابران پیاده، چراغ قرمز به‌عنوان علامت توقف صددرصدی خودروها و امنیت برای عبور عابران و خیابان یکطرفه به‌عنوان اطمینان از عبور وسائط نقلیه تنها از یک سوی خیابان را جابه‌جا کرده‌اند.

از این موارد که بگذریم نوبت به عبور موتورسیکلت‌ها از مسیرهای خط ویژه اتوبوس‌های شهری می‌رسد. مجوزی که ظاهرا خود این موتورسواران در اقدامی نابه‌جا دست به چنین تخلفی می‌زنند و تاکنون نیز برخورد صورت گرفته پاسخگو نبوده و همین موضوع موجب استمرار این عمل خطا شده به گونه‌ای که بسیاری از این افراد تذکر و برخورد پلیس با حضورشان در خطوط ویژه را نوعی تضییع حق برای خود برشمرده و دست به مقاومت نیز می‌زنند؛ در حالی که حتی خودروهای پلیس و امدادی نیز با شرایط خاص مجاز به ورود به خطوط ویژه اتوبوس‌ها هستند.

یکی دیگر از موارد تعجب برانگیز درخصوص موتورسیکلت‌ها همدردی برخی شهروندان با راکبان متخلف این موتورها در زمان اقدام قانونی پلیس در جمع‌آوری موتورهای فاقد مدارک یا دارای پلاک مخدوش است. موتورهایی که با برخورداری از این شرایط یعنی پلاک مخدوش و مدارک هویتی ناقص در بسیاری از موارد خبر از احتمال ارتکاب بسیاری از جرایم از جمله کیف قاپی، گوشی‌قاپی، گردنبند قاپی و زورگیری توسط راکبان خود می‌دهند.

اثر سوء و تلخ عدم برخورد با این‌گونه موتورسواران زمانی برای شهروندان قابل لمس و درک می‌شود که توسط یکی از این افراد مورد حمله قرار گرفته و مالباخته یا مصدوم می‌شوند و هیچ سرنخی برای شناسایی سارقان به‌دلیل مخدوش بودن پلاک یا اوراق مالکیت و هویتی صاحبان موتورها وجود ندارد.

یکی دیگر از آسیب‌هایی که موتورسیکلت‌ها متوجه ساکنان پایتخت می‌سازند آمار بالای تصادفات است که فضای ناامنی را برای عبور و مرور عابران و حتی خود راکبان این موتورها ایجاد می‌کنند. عدم تبعیت از قوانین راهنمایی و رانندگی، ورود به کلیه فضاهای شهری تعریف شده برای عابران پیاده و استفاده نکردن از کلاه ایمنی، حرکات نمایشی آسیب زا و آلودگی صوتی برای شهروندان، از جمله مواردی هستند که صدمات روحی، جسمی و حتی جانی جبران ناپذیری را برای پایتخت نشینان به ارمغان می‌آورند.

متاسفانه با این‌که پلیس بارها با طرح‌های متعدد نسبت به توقیف موتورسیکلت‌های متخلف اقدام کرده به‌دلیل نبود فرهنگ استفاده صحیح از این وسیله و قضاوت احساسی شهروندان در برخورد پلیس با این قانون‌شکنان تا کنون تغییر محسوسی در عملکرد مالکان و راکبان موتورسیکلت‌ها ایجاد نشده است. این در حالی است که در صورت بروز هرگونه حادثه‌ای، راکبان این موتورها اولین قربانیان آن خواهند بود.

از سوی دیگر بخشی از افرادی که مرتکب کیف قاپی و گوشی قاپی می‌شوند در دامنه سنی نوجوان و جوان قرار دارند به والدین توصیه می‌شود نسبت به خواسته‌های نامعقول فرزندانشان در تهیه موتورسیکلت کوتاه نیامده و با رفتارهای آسیب‌زا و خطر آفرین فرزندانشان پس از خرید آن با احساس مسؤولیت و تعهد مقابله کنند تا از وارد آمدن هرگونه آسیبی به فرزند خود و سایر افراد جامعه جلوگیری به عمل آورند.

سردار علیرضا لطفی - رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها