انگار سورپرایزهای معماری زیبا و باشکوه صفویان قرار نیست به پایان برسد، نشانش آبراهه‌ای در مسجد امام اصفهان که به‌تازگی کشف شده و مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان خبرش را رسانه‌ای کرده است.
کد خبر: ۱۲۳۴۳۴۲

فریدون ا...‌یاری در تشریح این خبر افزود: با توجه به کشف بخشی از آبراهه‌های زیرزمینی در این مسجد در زمستان 1396، مرمتگران در آغاز فصل دوم بهسازی سرویس‌های بهداشتی مسجد امام(ره) اصفهان و در حین خاکبرداری و برداشتن کف الحاقی به کانال‌های دفع فاضلاب دست یافتند که به عمق یک متر و عرض
70 سانتی‌متر بوده و در برخی بخش‌ها با طاق رومی تزئین شده که در برخی بخش‌ها کف این کانال‌ها آجرفرش بوده است. همزمان با ادامه عملیات بهسازی سرویس‌های بهداشتی، در حال حاضر کارشناسان باستان‌شناسی پایگاه حفاظتی میدان امام اصفهان، کار حفاری و کاوش این کانال‌ها را در دستور کار خود قرار داده‌اند و هم‌اینک توانسته‌اند بخش‌های دیگری از این آبراهه‌ها را که مسیر آب تمیز با بدنه‌های سنگی است، کشف کنند که متعلق به دوران پس از صفوی است.
مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان گفت: با توجه به وسعت میدان امام (نقش‌جهان) اصفهان کار احداث سرویس‌های بهداشتی در جبهه‌های مختلف این میدان در دستور کار اداره‌کل استان و شهرداری اصفهان قرار دارد. بر همین اساس، طی سال‌های 1397 و 1398 بیش از 50 چشمه سرویس بهداشتی در محور شمالی مجموعه جهانی میدان امام(ره) (نقش‌جهان) ایجادشده است. به گفته وی، با توجه به بروز رطوبت‌های بسیار گسترده در محور شمال غرب این مسجد تاریخی، کار بهسازی فضاهای سرویس‌های بهداشتی مسجد امام با صد چشمه سرویس بهداشتی، از سال گذشته آغاز شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها