همایون شجریان یکشنبه‌شب دست علیرضا قربانی را گرفت و به کتابخانه‌ای بزرگ در اتوبان همت رفت تا در ویدئویی جلوی دوربین بروند؛ پیش از 19 آبان که آلبوم مشترک این دو منتشر می‌شود، منتظر موزیک‌ویدئوی «انتظار» باشید
کد خبر: ۱۲۳۴۱۶۳

1571؛ این، تعداد روزهایی است که هواداران دوآتشه همایون شجریان و علیرضا قربانی منتظر می‌مانند تا «افسانه چشمانت» را بشنوند. به 19 آبان، یعنی موعد انتشار آلبوم مشترک این دو‌خواننده محبوب موسیقی ایرانی که برسیم، 1571روز گذشته است از 11 مرداد 1393 که برای نخستین‌بار خبر همکاری این دو در قالب آلبومی با آهنگسازی مهیار علیزاده مخابره شد؛ بیش از پنج سال انتظار، حالا اشتیاق برای شنیدن به این اثر را دوچندان کرده است.
هر دو، بسیار نزد علاقه‌مندان به موسیقی ایرانی قابل احترامند به‌ویژه نزد آنها که به دنبال رنگ و بویی تازه در موسیقی دستگاهی ایران بوده‌اند.
سال گذشته همایون شجریان در نشست خبری انتشار آلبوم «ایران من»اش با این پرسش که بالاخره اثر مشترکش با علیرضا قربانی کی منتشر می‌شود، مواجه شد؛ سوالی که در این پنج سال مدام قربانی و شجریان با آن روبه‌رو بوده‌اند. همایون آن روز گفت که به دنبال فرصتی بوده‌اند تا بین مشغله‌های‌شان یک قطعه باقی‌مانده را هم ضبط کنند و آلبوم را به دست انتشار بسپارند.
پس از آن، خبر تازه‌ای درباره این اثر منتشر نشد تا این‌که چندی پیش قربانی طی ویدئویی، از انتشار آن خبر داد اما تاریخ دقیقی را مشخص نکرد. حالا البته تاریخ دقیق رونمایی آلبوم مشخص است. اما پیش از انتشار آلبوم، اتفاقی دیگر، در انتهای اتوبان همت به سمت غرب افتاده است، یعنی درست آنجا که همت به ناگهان به خرازی تغییر نام می‌دهد. یکشنبه‌شب تا ساعات آغازین صبح دوشنبه 29 مهر همایون شجریان، علیرضا قربانی و رامین حیدری فاروقی، آنجا در طبقات زیرین پرطمطراق‌ترین مرکز خرید این روزهای پایتخت چه می‌کردند؟

درباره کلیپ چه می‌دانیم؟
رامین حیدری فاروقی را به فیلم‌های مستندش می‌شناسیم؛ ساعت هشت و نیم شب یکشنبه بود که او عکسی از خودش در اینستاگرام منتشر کرد و نوشت تصویر مربوط به پشت صحنه ویدئوکلیپ «انتظار» است. البته او ننوشت ماجرا به همایون و قربانی مربوط است، اما از هشتگ‌کردن نام این دو نفر معلوم بود این ویدئوکلیپ به این دو مربوط است. یکی دو ساعت بعد هم خود فاروقی، هم قربانی و هم همایون از ماجرا رونمایی کردند و مشخص شد موزیک‌ویدئوی انتظار، مرتبط با آلبوم مشترکی است که قرار است 19 آبان منتشر شود. محل فیلمبرداری، کتابخانه بزرگی در مرکز خرید غرب تهران بوده است و آن‌طور که عکس‌های منتشرشده در صفحه شخصی فاروقی نشان می‌دهد، کتابخانه معروف این مجتمع محل اصلی است. قربانی و همایون هر دو یکدست سیاه پوشیده‌اند و فضای پرزرق و برق کتابخانه نشان از ویدئویی با فضایی باشکوه دارد.

درباره آلبوم چه می‌دانیم؟
گزارش‌هایی که در این پنج سال درباره این آلبوم منتشر شده‌اند، شامل این جزئیات می‌شوند:
همه قطعات آلبوم، غیر از دو قطعه به‌صورت دو صدایی اجرا شده‌اند.
علیزاده «افسانه چشمانت» را در فضای ارکسترال ساخته و از سازهای ایرانی هم استفاده کرده است.
سازهای این آلبوم را نوازندگان ایرانی و اروپایی به همراه ارکستر فیلارمونیک متروپولیتن پراگ نواخته‌اند.
گروه آوازی تهران به رهبری میلاد عمرانلو و گروه کر شهر پراگ، قسمت‌های کر این مجموعه را خوانده‌اند.
موسیقی ارکسترال این آلبوم در استودیوی تلویزیون شهر پراگ ضبط شده.
استودیو ترانه و استودیو کنگان پارسه در بخش‌های ضبط صدای خوانندگان و سازها در ایران در این پروژه مشارکت داشته‌اند.
میکس و مسترینگ آلبوم را غلامرضا صادقی در ایران انجام داده است.

افسانه چشمانت روی نوار زمان

93

11 مرداد: نخستین‌بار خبر همکاری همایون شجریان و علیرضا قربانی به آهنگسازی مهیار علیزاده منتشر شد.

97

26 مرداد: همایون شجریان در نشستی خبری گفت: این آلبوم قرار بود بیش از هشت ماه پیش منتشر شود، حتی قرار بود یک قطعه مشترک دیگر نیز توسط علیرضا قربانی عزیز و من تولید شود که این موضوع اتفاق نیفتاد. این آلبوم نیز تا چند ماه آینده در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

98

19 مهر: علیرضا قربانی طی پیامی ویدئویی خبر داد که آلبوم به‌زودی منتشر می‌شود.
28 مهر: علیرضا قربانی با پیامی ویدئویی و همایون شجریان با انتشار یک عکس خبر دادند آلبوم 19‌آبان‌ رونمایی خواهد شد. رامین حیدری فاروقی هم نوشت که به همراه این دو خواننده در حال تولید ویدئوکلیپی به نام «انتظار» است. فاروقی مشاور هنری، طراح و کارگردان ویدئوکلیپ‌های این آلبوم خواهد بود.

صابر محمدی

ادبیات و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها